KIV2PS21TKU Interpreting methods, interpreting for the deaf-blind (4cr)
Code: KIV2104A11H-3005
General information
- Enrollment
- 01.03.2021 - 17.03.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.09.2021 - 19.11.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
- Campus
- Turku
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA in Humanities, Sign Language and Interpreting
- Teachers
- Hely Korte
- Veera Kuusela
- Course
- KIV2104A11H
Unfortunately, no reservations were found for the realization KIV2PS21TKU Interpreting methods, interpreting for the deaf-blind KIV2104A11H-3005. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Opintojakso on osa Kielten välisen tulkkauksen syventävät (18 op) -opintokokonaisuutta, jonka tavoitteena on suorittaa syventävät opinnot joko oppilaitoksen tarjontana tai kansainvälisessä vaihdossa. Opintokokonaisuus jakaantuu kolmeen osaan, joista jokainen on 6 opintopisteen laajuinen.
Kielten välisen tulkkauksen syventävät 2-opintojaksolla keskitytään tulkkausmenetelmiin kuurosokealle.
Materials
Lahtinen Riitta: Sujuva tulkkaus kuurosokeille. Selvitys kuurosokeiden tulkinkäytön kokemuksista. Julkaisuja B2/2004/ Suomen Kuurosokeat ry.
Lahtinen Riitta, 2008: Haptiisit ja hapteemit: tapaustutkimus kuurosokean henkilön kosketukseen perustuvan kommunikaation kehityksestä
Teaching methods
Tarkennetut tavoitteet
•osaa huomioida kuurosokean asiakkaan toiminnallisen kuulon ja näön erilaisissa tulkkaustilanteissa ja hyödyntää näitä tulkkauksessa
•osaa taktiilikommunikaation perusteet
•osaa tulkata kuurosokeille asiakkaille heidän käyttämillään kommunikaatiotavoilla eri asioimistilanteissa
•osaa kuvailla eri menetelmillä ja käyttää sosiaalishaptista kommunikaatiota eri tulkkaustilanteissa
•osaa opastaa kuurosokeaa asiakasta turvallisesti eri ympäristöissä
Tarkennetut ydinsisällöt
•tulkkausmenetelmät kuurosokealle, kuten kuvailutulkkaus
•viitottu puhe, viittomakieli, taktiilikommunikaatio, SAV
•sosiaalishaptinen kommunikaatio
•opastus
Pedagoginen toteutus
Opintojakso jakaantuu kahteen osasuoritukseen: Tulkkausmenetelmät ja tulkkaus kuurosokealle (4 op) sekä Opastus ja ympäristöön orientoituminen (2 op). Opintojakso sisältää lähiopetusta ja harjoituksia.
Tulkkausmenetelmät ja tulkkaus kuurosokealle 4 op
Osasuoritus jakaantuu seuraaviin teemoihin: toiminnallinen kuulo ja näkö, taktiilikommunikaation perusteet sekä kuvailu ja sosiaalishaptinen kommunikaatio.
Toiminnallinen kuulo ja näkö
Teemaan sisältyy lähiopetusta sekä oppimistehtävä. Lähiopetuksen teemoja ovat muun muassa
•kuulo- ja tuntoaisti
•näkövammojen aiheuttajat, toiminnallinen näkö
•toiminnallinen kuulo sekä ICT-luokitus ja kuurosokeuden pohjoismainen määritelmä
•edistävät ja estävät yksilö- ja ympäristötekijät
•kapeaan näkökenttään viittominen, taktiilikommunikaatio
•kuurosokeus yhteisöllisestä näkökulmasta sekä kuurosokeiden tapakulttuuri.
Taktiilikommunikaation perusteet
Teemaan sisältyy lähiopetusta sekä harjoituksia muun muassa seuraavista aiheista: kielelliset muutokset siirryttäessä taktiiliviittomiseen, taktiiliviittomiseen siirtyminen, taktiilisormitus, monologi-dialogi, suuraakkoset ja taktiili palautejärjestelmä.
Kuvailu ja sosiaalishaptinen kommunikaatio
Teemaan sisältyy lähiopetusta sekä harjoituksia. Lähiopetuksen aiheita ovat:
•yleisen, fyysisen, henkilökohtaisen sekä sosiaalisen tilan ja toiminnan kuvailu
•visuaalisen ja auditiivisen sekä muun aistitiedon jakaminen kielellisesti tai muussa sovitussa muodossa vastaanottajalle
•yhdelle henkilölle ja ryhmälle kuvailu, neutraali ja subjektiivinen kuvailu, kuvailun merkitys heikkonäköiselle, syntymäsokealle ja kuurosokealle
•sosiaalishaptinen kommunikaatio
Opastus ja ympäristöön orientoituminen
Osasuoritus sisältää sekä lähiopetusta että käytännön harjoituksia. Lisäksi osasuoritus sisältää oppimistehtävän. Lähiopetuksen aiheita ovat opastuksen perusteet, turvallinen opastus sekä erilaiset opastustilanteet.
Oppimistehtävät
Tulkkausmenetelmät ja tulkkaus kuurosokealle 4 op sekä opastus ja ympäristöön orientoituminen 2 op:
•oppimistehtävä 1: Toiminnallinen kuulo ja näkö: Lähdemateriaalin referointi/ HYV/HYL
•oppimistehtävä 2: Lue materiaalit: Taktiilitulkkauksen perusteet sekä kuvailun ja sos.hapt. kommunikaatio / HYV/HYL
•oppimistehtävä 3: Opastuksen tehtävä (fronterilla)/ HYV/HYL
Oppimistehtävien palautuspäivät
Ilmoitetaan opintojakson alussa ja fronterilla
Further information
,