Skip to main content

KIR01VS21DIAK International and multicultural church work (2cr)

Code: KIR0102A15S-3030

General information


Enrollment
01.03.2021 - 17.03.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
25.10.2021 - 26.11.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Teachers
Ville Päivänsalo
Course
KIR0102A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization KIR01VS21DIAK International and multicultural church work KIR0102A15S-3030. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

1. Lue ennakkotehtävänä Risto Saarisen artikkeli: Minä olin outo ja katso opiskelumateriaalissa oleva video. Kirjoita näiden herättämistä kysymyksistä, ajatuksista ja oivalluksista keskustelualueella.
2. Osallistu lähiopetukseen kampuksella tai collaboratessa sekä mahdollisiin opintokäynteihin.
3. Sovi keskustelualueella oppimistehtävän toteuttamisseurakunnasta, tiimistä, sen työnjaosta ja sisällöstä.
4. Palauta tiimisuunnitelma ja osallistu tarvittaessa tiimiohjaukseen.
5. Esittele tiimisi kanssa oppimistehtäväsi opintojakson loppuseminaarissa (pakollinen läsnäolo)

Objective

Opiskelija
- tietää kansainvälisen diakonian, lähetyksen sekä kirkon monikulttuurisuustyön lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä seurakuntatyössä
- osaa jäsentää ekumeenista keskustelua
- tuntee uskontoteologian perusmalleja ja osaa soveltaa uskontodialogin periaatteita

Content

- kansainvälinen diakonia, lähetys ja kirkon monikulttuurisuustyö
- ekumenia
- uskontodialogi ja uskontoteologia

Materials

•Ahonen, R. A. (2014). Tulevaisuuden kirkko. Helsinki: Suomen Lähetysseura. s.69-123.
Saatavuus Diakin kirjastossa
•Komulainen, J., & Vähäkangas, M. (2009). Luterilaisen Suomen loppu?: Kirkko ja monet uskonnot. Helsinki: Edita.
Saatavuus Diakin kirjastossa
•Saarinen, Risto (2011) MINÄ OLIN OUTO. Muukalaisuus ja vieraanvaraisuus kristinuskossa. 14s. http://hdl.handle.net/10138/42424
•Vuola, E. (2015). Uskonto ja kehitys: Näkökulmia suomalaiseen kehitysyhteistyöhön ja -tutkimukseen. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. s.29-218.
Saatavuus Diakin kirjastossa

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
Opiskelija ymmärtää kirkon monikulttuurisen ja kansainvälisen työn ulottuvuudet ja yhteistyömahdollisuudet sekä paikallisseurakuntatasolla että maailmanlaajuisesti.
Opintosuorituksen kuvaus:
1. Ennakkotehtävänä opiskelija lukee Risto Saarisen MINÄ OLIN OUTO -artikkelin (14s.) ja pohtii omia lähtökohtiaan ja suhdettaan kirkon kansainväliseen ja monikulttuuriseen työhön ja palauttaa pohdintansa Moodlen keskustelualueelle.
2. Lähiopetusta ja mahdollisia opintokäyntejä.
3. Oppimistehtävä: opiskelijatiimi jalkautuu paikallisseurakuntaan suunnittelemaan, osallistumaan ja mahdollisesti toteuttamaan kirkon kv ja mk-työtä ja kokoaa toteutuksesta lähteistetyn tuotoksen. (1op)
4. Seminaari, jossa tuotokset esitellään.

Employer connections

Opiskelijatiimit soveltavat työelämässä/yhteisöpajoissa lähijaksolla oppimaansa suunnitellen ja mahdollisesti myös toteuttaen esim.yhteisvastuutapahtuman, lähetysnäyttelyn, riparisafarin, tasaus-päivän, vastuuviikon tapahtumapäivän, maailmojen messun, kävele naiselle ammatti jne. tehtävänannon mukaan ja tekevät suunnitelmasta tai toteutuksesta tuotoksen (raportti, power point, prezi, blogi, video, videoblogi, peli, posteri yms.), joka voidaan julkistaa mahdollisesti myös Diakin ulkopuolelle.
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.
TKI-pisteet

Completion alternatives

Kirjatentti

Qualifications

Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet I (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet II (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatillisuus 5op

Further information

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Go back to top of page