RUO21MK22POR Ruotsin suullinen kielitaito (1 op)
Toteutuksen tunnus: RUO2101A20S-3033
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
17.01.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tulkkaustutkinnot ja kielet
Kampus
Pori
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Tia Virtanen
Ajoitusryhmät
- pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
F51shF51sh
Pienryhmät
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kertoa koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
- osaa viestiä työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa
- osaa esittää kysymyksiä asiakkaalle tai toimintaan osallistuvalle liittyen terveydentilaan tai elämäntilanteeseen ja vastata kysymyksiin
- osaa välittää tarpeellista informaatiota asiakkaalle, omaisille ja muille tahoille
Sisältö
- puhuminen vuorovaikutustilanteissa
- oman alan ammatillinen sanasto ja aihepiirit
- asiakastilanteet
Opetusmenetelmät
Tavoitteet ja ydinsisällöt näet opintojakson tiedoissa.
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003, 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen suullisen taidon.
Tavoitteena on taitotaso B1-B2 eurooppalaisen viitekehyksen ja KORU-taitotasoasteikon mukaan
Aihepiirien painotus vaihtelee opiskelijan eriytyvien opintojen ja mielenkiinnon mukaan; sairaanhoitaja, sairaanhoitaja-diakonissa, terveydenhoitaja. Aihepiireinä ovat mm. asiakkaan/potilaan hoitoon, terveyteen ja terveyden edistämiseen liittyvät tyypillisimmät ohjaus- ja haastattelutilanteet.
Tarkennetut tavoitteet ja ydinsisällöt:
Opiskelija
•osaa kommunikoida tavallisissa terveysalan asiakastyötilanteissa (tai projekti/hanketyössä)
•huomioi asiakkaan kielelliset oikeudet (Kielilaki 423/2003)
•osaa kertoa omasta koulutuksesta, työkokemuksesta ja työharjoittelusta
•osaa kuvata terveysalan toimintaympäristöjä
•osaa käyttää alan peruskäsitteitä ja - sanastoa
•osaa kertoa keskeisimmät ohjeet potilaan/asiakkaan ohjaustilanteessa
•osaa esittää tarkentavia kysymyksiä haastattelutilanteessa ja vastata tavallisiin kysymyksiin (esim. tulohaastattelu, lomakkeet)
•osaa keskustella melko hyvin asiakkaan/potilaan tilasta myös omaisten kanssa (esim. koti- ja jatkohoito-ohjeet)
•Suositeltava ajankohta on 2. lukukaus
i
•Lähi - ja etäopiskelu, sisältää itsenäistä - ja pienryhmätyöskentelyä
•Ohjaus opintojakson jälkeen niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoista
Suoritustapa: Tentti, Itsenäinen työskentely, Suullinen esitys, Paritehtävä, Osallistuminen lähiopetukseen, Pienryhmätyöskentely
Oppimateriaalit
ppimisalustalla on opettajan suosittelema kirjallisuus, muu materiaali, verkkotehtävät ja ohjeistus opiskelijan tuottamaan materiaaliin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson aikana toteutettava mahdollinen, työelämälähtöinen tehtäväosio (esim. osana projektia/hanketta, itsenäinen tutustuminen työelämään ja työelämämateriaalin laatiminen (esim. portfolio), tiedonhaku omalta alalta ja sen raportointi, ym.) erikseen sovitusti ja edellyttää , että opiskelijan kielitaito on riittävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisesti toisin toteutettava, työelämälähtöinen tehtäväosio esim. osana projektia/hanketta, tandem-opiskelu ruotsinkielisen oppilaitoksen kanssa tms.
Sisällön jaksotus
Lähi - ja etäopiskelu, sisältää itsenäistä - ja pienryhmätyöskentelyä
•Ohjaus opintojakson jälkeen niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoista
Suoritustapa: Tentti, Itsenäinen työskentely, Suullinen esitys, Paritehtävä, Osallistuminen lähiopetukseen, Pienryhmätyöskentely
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003, 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen suullisen taidon.
AHOT
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) Diakin Ahot-menettelyn mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Suullinen tentti 2 opiskelijaa/20 min.
- Arviointiasteikko 0-5 opintorekisteriin
- Tutkintodistukseen merkitään tyydyttävä/hyvä
- Amk arvosanat 1-3 tuottaa arvosanan tyydyttävä suullinen kielitaito ja
4-5 hyvä suullinen kielitaito
Arviointiasteikko
0-5