Skip to main content

HOA01PK22HKI (SHD, TH) Leadership and entrepreneurship (3cr)

Code: HOA0103A15S-3029

General information


Enrollment
13.09.2021 - 05.10.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2022 - 18.03.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
EDUCATION
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 200
Degree programmes
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA in Health Care, Public Health Care
Teachers
Merja Merasto
Pia Tauriainen
Course
HOA0103A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization HOA01PK22HKI (SHD, TH) Leadership and entrepreneurship HOA0103A15S-3029. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opintojaksossa on seuraavat tehtävät ja työskentelyt.

Johtaminen 1 op

1.Yksilötehtävä

2.Avainluennoille ja etäjohtamisen etiikkaan liittyvään verkkotyöskentelyyn osallistuminen

Tiimityö ja yhteiskehittäminen 1 op

3.Tiimityöhön osallistuminen

4.Yhteiskehittämisen pajaan osallistuminen

Yrittäjyys 1 op

1.Työskentely Nuori Yrittäjyys alustalla

2. Oheismateriaaliin tutustuminen

Objective

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuksien johtamisen merkityksen johtamisessa, hoidon ja palvelun laadun edistämisessä
- ymmärtää terveydenhuollon keskeisten organisaatiorakenteiden ja johtamiskäytänteiden kehittämisen merkityksen terveyden ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämisessä
- ymmärtää hoitotyön johtamisen merkityksen työyhteisön ja -ryhmän toiminnassa, hoidon ja laadun edistämisessä
- ymmärtää vastuunsa itsensä johtamisesta ja työelämätaitojen kehittämisestä
- tunnistaa roolinsa asiantuntija- ja lähiesimiestehtävissä
- ymmärtää terveysalan yrittäjyyden perusteet ja merkityksen osana yhteiskunnallista palvelujärjestelmää

Content

- asiakkuuksien johtaminen, terveyshyötymallit, palvelun ja hoidon laatu
- terveydenhuollon organisaatiorakenteet, johtamisjärjestelmät, johtamisteorioiden ja johtamiskäytäntöjen erot
- hoitotyön johtajan rooli ja tehtävä
- työelämätaidot lähijohtaminen ja työyhteisötaidot, itsensä ja oman osaamisen johtaminen, kollegiaalisuus
- lähiesimiestyö, asiakkaiden hoidon koordinointi, työtehtävien proprisointi ja resursointi, hoitoisuusluokitus
- yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa

Materials

Suoritettava kirjallisuus:
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) (2017). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki: Sanoma Pro.
Surakka, T. & Rantamäki, T. (2013). Työelämätaidot - Sinä oman elämäsi johtajana. Espoo: Decanet Suomen Palkitsemiskeskus.
Peltola, L. (2015). Liikeideasta liikkeelle. (10. uud. p.) Helsinki: Edita. Saatavuus Diakin kirjastossa

Oheiskirjallisuus:
Northouse, P. G. (2016). Leadership: Theory and practice (Seventh edition, international student edition.). Thousand Oaks, CA: SAGE.
Holmberg-Marttila, D., Hirsso, P., Mattelmäki, U. & Koivuniemi, K. (2014). Terveydenhuollon kompassi: avain asiakkuuteen. 1. p. Helsinki: Duodecim. Saatavuus Diakin kirjastossa
Manka, M. (2016). Työhyvinvointi. Helsinki: Talentum Pro.
Räsänen, M. & Nyfors, H. (2014). Hoitotyön johtamiskompetenssi ja sen vaikutukset lähijohtamiseen. Premissi : terveys- ja sosiaalialan johtamisen erikoisjulkaisu 9 (5), 52-59.

Teaching methods

1. Yksilötehtävä: opiskelija kuvaa ja jäsentää omia kokemuksiaan työssä ja elämässä (oma elämä, koulutus, työ) sekä pohtii itseään oman elämänsä johtajana.
Pituus max 3 sivua.
Tehtävässä tulee hyödyntää lähdettä: Surakka, T. & Rantamäki, T.( 2013). Työelämätaidot - Sinä oman elämäsi johtajana. Espoo: Decanet; Suomen Palkitsemiskeskus.
2. Avainluennoille osallistuminen
3. Tiimityö: opiskelijat ideoivat ja suunnittelevat ryhmissä työelämälähtöisen kehittämishankkeen tai yritysidean. Opiskelijat saavat sparrausta opettajilta työhönsä.
4. Seminaari / messutapahtuma/yhteiskehittämisen paja

Employer connections

Opintojakso on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistä

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa (HOPS:n mukaisesti / vain erikseen sovitusti): Ennakkotehtävän suorittaminen ja oppimistehtävän toteuttaminen työelämäyhteistyössä.

Student workload

Opintojakson laajuus on 3 op ( 3x26,7 tuntia = 80 tuntia)

Assessment criteria, approved/failed

Arvioinnin lähtökohtana on AMK-tutkinnon yleiset arviointiperusteet.

Qualifications

Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna

Go back to top of page