Skip to main content

TYÖ1PK22TKU Labour legislation and trade union (2cr)

Code: TYÖ1102A11H-3006

General information


Enrollment
13.09.2021 - 05.10.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2022 - 01.04.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
Campus
Turku
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA in Humanities, Sign Language and Interpreting
Teachers
Hely Korte
Tiia Oldenburg
tuntiopettaja Tulkkaukset ja kielet
Course
TYÖ1102A11H

Unfortunately, no reservations were found for the realization TYÖ1PK22TKU Labour legislation and trade union TYÖ1102A11H-3006. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opiskelija valmistuu siirtymään työelämään etsimällä työpaikkaa itselleen. Aiemmin hän on jo tehnyt harjoitteluhakemuksia potentiaalisille tuleville työpaikoilleen opiskelijana (tulkkauspalveluyrityksetja Vammaistentulkkauspalvleukeskukseen). 4. lukukauden jaksossa Viittomakieli työelämässä hän on tehnyt myös termityöskentelyä työelämätaitoja varten. Opiskelija jäsentää ammatti-identiteettiään ja ammatillisuuttaan tehdessään urasuunnittelua ja työhakemuksia.Tässä jaksossa hän suunnittelee oman ammattiosaamisensa markkinointia työelämälle ja valmistautuu käymään työhaastattelussa.
Työuran suunnittelu- ja vaikuttamistoiminta työssä tulevat nyt vakavasti tarkasteltaviksi ja omaksuttaviksi jaksoissa TYÖ 1, 2 ja 3. Samalla sisällöt tulevat tutuksi ajatellen työelämätulkkausta. Opiskelija on oppimisprosessinsa aikana jo tehnyt valintoja, joissa on asemoinut itseään ja omaa osaamistaan työmarkkinoilla. Tässä jaksossa hän suunnittelee, miten aikoo laajentaa ja syventää ammattitaitoaan työelämässä opiskelun jälkeen, ja pohtii myöstyöelämän tulevaisuutta ja sen tuomia haasteita.
Opiskelija on jo opiskelijanäkökulmasta lähestynyt yhteiskunnallista vaikuttamistoimintaa ja edunvalvontaa O´,Diakon toiminnan kautta. Hän on mahdollisesti jo liittynytkin , Suomen Viittomakielentulkit ry:een ja tulkkausalan ammattijärjestöön opiskelijajäsenenä tai hän on voinut toimiaalan yhdistystoiminnassa.Nyt opiskelija hankkii valmiuksia vaikuttamistoimintaan muuallakin kuin opiskeluorganisaatiossaan ja opiskelijana. Työelämän keskeinen lainsäädäntö ja työelämän keskeiset mekanismit, kuten YT-menettely, luottamusmiestoiminta, työsuojelu yms. tulevat hänelle tutuiksi tällä jaksolla.
Tulkkausalan yritykset ovat tiimiorganisaatioita, joissa pidetään työpalavereita ja muita kokouksia. Niissä tarvitaan neuvottelutaidon ja kokoustekniikan osaamista eri rooleissa. Työyhteisötaitoihin ja työyhteisön eri rooleihin ja niihin liittyviin taitoihin (alaistaidot, johtamistaidot, tiimityötaidot) tutustuminenauttavat työelämän vuorovaikutussuhteiden seuraamisessa, reflektoinnissa ja omaksumisessa. Jaksolla harjoitellaan sihteerinä toimimista. Sen lisäksi jaksoissa TYÖ 2 ja 3 harjoitellaan työtulkkausta kokouksissa.
Opintojen vaihe
Neljännen vuoden kevät, opintojen loppuvaihe.

Materials

Saarikko Saara & Suonpää Heta 2014: UUSI TULKKI HALUAA TÖIHIN: Selvitys 2011-2013 valmistuneiden viittomakielentulkkien työllistymisestä. (työelämän rekrytointi; urapolku-tehtävän taustamateriaali)


Ojanen Sirpa, 2012. MÄ MISTÄ LÖYTÄISIN SEN LAULUN? Nimeämisen merkitys dokumentoinnissa ja tiedon haussa Vian intranetissä (Theseus) (tiedonhankintatehtävä, toiminnanohjaus)

Pakkala Pigga-Maiju, 2013. Työntekijä aktiivisena työhyvinvoinnin edistäjänä tulkkauspalveluyrityksessä.

Sundelin Liinu, 2013. Viittomakielentulkkien perehdyttäminen.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055(työlainsäädäntà ¶)

Oheiskirjallisuus:

Lahti Mari 2013, 2013. TEE TOISILLE NIIN KUIN HALUAISIT ITSELLESI TEHTÄVÄN: Alaistaidot ja niiden kehittäminen viittomakielialan yritys Viparossa.

Raitio-Virtanen, Suvi-Maaria, 2013. KARTOITUS VIITTOMAKIELENTULKKIEN AJATUKSISTA JA ODOTUKSISTA TYÖNSÄ TULEVAISUUDESTA JA SEN TULOSTEN HYÖDYNTÄMISESTÄ VIITTOMAKIELEN TULKKAUSALALLA.

Mäki Kirsi, 2013. Esimiestyön erityispiirteet viittomakielen tulkkausalalla.

Teaching methods

Tarkennetut tavoitteet
Opiskelija
•tuntee oman alansa ammattijärjestöt ja ymmärtää niiden merkityksen
?osaa hahmottaa ammattijärjestöjen roolin yhteiskunnassa
?osaa vaikuttamistoiminnan perusperiaatteet
?osaa keskeisen lainsäädännön jatyöelämän mekanismit

•osaa suunnitella urapolkuaan
?osaa hahmottaa oman jatkokoulutustarpeensa pitkällä tähtäimellä
?osaa priorisoida eri vaihtoehtoja yksityiselämän, työn ja opiskelun välillä
?osaa työelämätulkkauksen keskeiset periaatteet

•osaa tehdä sekä suomenkielisen että viittomakielisen työhakemuksen liitteineen
?osaa hahmottaa Tulkki AMK:n erilaiset työllistymismahdollisuudet työelämäkentällä
?osaa hahmottaa sen, minkälaista tekijää eri työpaikkailmoituksissa haetaan
?osaa tuoda esille omaa osaamistaan monipuolisesti kirjallisesti ja viittoen

•osaa valmistautua työhaastatteluun ja olla haastateltavana
?osaa ottaa selvää hakemansa työn osaamisvaateista
?osaa ilmaista vuorovaikutteisesti suullisesti/viittoen oman osaamisensa
?osaa käydä palkkaan ja työsuhteeseen liittyviä keskusteluja

•osaa kirjoittaa kokouspöytäkirjan.
?osaa toimia sihteerinä suullisissa ja viitotuissa kokouksissa
?osaa tehdä informatiivisen ja selkeän keskustelu- ja päätöspöytäkirjan/muistion
?osaa dokumentoinnin ja arkistoinnin perusperiaatteet

Tarkennetut ydinsisällöt
•ammattiyhdistysjärjestäytyminen
?työlainsäädännön keskeisin sisältö
?palkkaneuvottelut
?työsuojelu (työterveys- ja turvallisuus)
?YT-menettely
?eläkeasiat
?ammattijärjestöt, -liitot ja -yhdistykset ja niiden tehtävät
?Akavan Erityisalat, Suomen Viittomakielen Tulkit ry, Suomen puhevammaisten tulkit ry, Suomen kirjoitustulkit ry
?yhteiskunnallinen vaikuttaminen järjestötasolla
?vaikuttamisviestintä

•urasuunnittelu
?tulevaisuuden ennakointi
?työelämän osaamistarpeet
?jatkokoulutussuunnitelma
?Tulkki YAMK, alan maisteriopinnot, Erko

•työnhakudokumentit
?kirjallinen, vapaamuotoinen hakemus
?muotoon sidottu hakemus
?omasta osaamisesta kirjoittaminen

•työhaastattelu
?tiedonhaku haetusta työpaikasta
?suullinen/viitottu työhaastattelu
?omasta osaamisesta kertominen
?omasta palkasta ja työsuhdeasioista neuvotteleminen
?tulkkina toimiminen työhaastattelussa

•esityslista, pöytäkirja, muistio
?kirjallinen/viitottu muistio yms.
?muistioiden yms. taltiointi, levitys ja arkistointi

Pedagoginen toteutus
Työlainsäädäntö ja ammattijärjestöt2 op
•Lähiopetus 1. Luento. Johdanto opintojaksoonsekä itsenäisen tehtävän, tiedonhankintatehtävän ja lukupiirityöskentelynohjeistus(vastuuopettaja). Työlainsäädäntö (vieraileva luennoitsija)
•Lähiopetus 2. Ammattijärjestöt, -liitot ja -yhdistykset yleisellä tasollasekä niiden tehtävät ja merkitykset työelämässä(Tulkkauksen lehtori)
•Lähiopetus 3. Vierailijaluento. Vierailijat alan liitoista ja yhdistyksistä kertovat toiminnastaan. (Vierailijat)
•Lähiopetus 4. Luento. Urasuunnittelun teoriaa ja oman urapolun suunnittelu.(Tulkkauksen lehtori)
•Itsenäinen tehtävä: Tulkin urapolku -haastattelu ja koosteen laatiminen
•Lähiopetus 5. Haastattelujen purku
•Itsenäinen opitun omaksuminen


Työelämätaidot3 op
•Tiedonhankintatehtävä: Laatukäsikirjat ja toiminnanohjausjärjestelmät ja niiden merkitys työelmässä.
•Lähiopetus1. Oman ammattitaidon jäsentäminen ja itsensä asemointi työelämään. Miten markkinoin itseni työelämälle? (vastuuopettaja)
•Lähiopetus 2. Työhakemus ja vuorovaikutus työhaastattelussa (suomen kielen lehtori)
•Lähiopetus 3. Kokoustekniikka sekä roolit ja tehtävät kokouksissa (suomen kielen lehtori)
•Lähiopetus 4. Erilaiset kokoukset ja tavat dokumentoida niitä (suomen kielen lehtori)
•Itsenäinen tehtävä: Opiskelija osallistuu harjoittelun aikana kokoukseen, jossa hän tekee muistiinpanoja. Niiden perusteella hän laatii myöhemmin kolme asiakirjaa:keskustelupöytäkirjan, päätöspöytäkirjan ja muistion.
•Lähiopetus 5. Tiedonhankintatehtävän purku (vastuuopettaja)

Oppimistehtävät
Työlainsäädäntö ja ammattijärjestöt 2 op

Tulkin urapolku -haastattelu ja koosteen laatiminen


Työelämätaidot 3 op

Tiedonhankintatehtävä

Pitchaus

Oppimistehtävien palautuspäivät
Ilmoitetaan Fronterilla.

International connections

Työelämäosaaminen, tulkin työ.

Completion alternatives

Keskusteltava vastuulehtoreiden kanssa.

Further information

AHOT
Vaatii aiempaa työkokemusta tulkin työstä.

Go back to top of page