Siirry suoraan sisältöön

KLT02VK22DIAK Uskontolukutaito ja uskontodialogi (3op)

Toteutuksen tunnus: KLT0203A15S-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.02.2022 - 06.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Tiina Ikonen
Ryhmät
Diak
Diak yhteinen
Opintojakso
KLT0203A15S

Toteutukselle KLT02VK22DIAK Uskontolukutaito ja uskontodialogi KLT0203A15S-3007 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää kulttuurin ja uskonnon toisiinsa kietoutuneen luonteen ja niiden vaikutukset ihmisten arkeen
- ymmärtää kulttuurien ja uskontojen välisiä sekä kulttuurien ja uskontojen sisäisiä eroja ja yhtäläisyyksiä
- osaa työskennellä monikulttuurisessa ja -uskontoisessa ympäristöissä
- osaa uskontodialogin periaatteet
- osaa tukea ja rakentaa vahvaa ja yhtenäistä monikulttuurista ja -uskontoista yhteiskuntaa, joka huomioi kaikentaustaiset ihmiset
- tunnistaa vihapuheen ja osaa etsiä ratkaisuja kulttuuritaustaan ja/tai uskontoon liittyvien erontekojen tuottamiin ristiriitatilanteisiin (arki, työtilanteet, sosiaalinen media)

Sisältö

- uskontodialogi ja dialogiset taidot ristiriitatilanteissa
- kulttuuri- ja uskontosensitiivinen työote sosiaali-, terveys-, opetus-, kasvatus- ja kirkon alalla

Oppimateriaalit

Dinham, Adam & Francis, Matthew (eds.) Religious literacy in policy and practice. Bristol: Policy Press. Artikkelit sivuilta: 3-25; 27–37; 113–130; 135–156; 207–220; 257–270.
Gothóni, Raili ja Kähkönen, Esko (2015) Kulttuurit ja uskonnot osallistavissa työssä. Teoksessa Raili Gothóni & Susanna Hyväri & Marjo Kolkka & Päivi Vuokila-Oikkonen (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-vuosikirja 2015. B raportteja 60, 107 – 120
Ketola, Kimmo 2008: Uskonnot Suomessa, Kirkon tutkimuskeskus.
Martikainen, Tuomas (2015) Uskonto suomalaisessa maahanmuuttotutkimuksessa. Teoksessa Riku Hämäläinen & Heikki Pesonen (toim.) Kohtaamisia: Kirjoituksia uskonnosta, arjesta ja monikulttuurisuudesta. Uskontotiede 16. Helsinki: Helsingin yliopisto, Maailman kulttuurien laitos, Uskontotiede, 82 – 93.

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot, lähiopetus
Tehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

tentti

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/täydennettävä

Lisätiedot

Tavoitteet: opiskelija
• ymmärtää kulttuurin ja uskonnon toisiinsa kietoutuneen luonteen ja niiden vaikutukset ihmisten arkeen
• ymmärtää kulttuurien ja uskontojen välisiä sekä kulttuurien ja uskontojen sisäisiä eroja ja yhtäläisyyksiä
• osaa työskennellä monikulttuurisessa ja -uskontoisessa ympäristöissä
• osaa uskontodialogin periaatteet
• osaa tukea ja rakentaa vahvaa ja yhtenäistä monikulttuurista ja -uskontoista yhteiskuntaa, joka huomioi kaikentaustaiset ihmiset
•tunnistaa vihapuheen ja osaa etsiä ratkaisuja kulttuuritaustaan ja/tai uskontoon liittyvien erontekojen tuottamiin ristiriitatilanteisiin (arki, työtilanteet, sosiaalinen media)

Sisällöt
•uskontodialogi ja dialogiset taidot ristiriitatilanteissa
•kulttuuri- ja uskontosensitiivinen työote sosiaali-, terveys-, opetus-, kasvatus- ja kirkon alalla

Siirry alkuun