KLT02VK22DIAK Religious literacy, religious dialogue (3cr)
Code: KLT0203A15S-3007
General information
- Enrollment
- 13.09.2021 - 05.10.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 14.02.2022 - 06.05.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA in Health Care
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Tiina Ikonen
- Course
- KLT0203A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization KLT02VK22DIAK Religious literacy, religious dialogue KLT0203A15S-3007. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Opiskelija
- ymmärtää kulttuurin ja uskonnon toisiinsa kietoutuneen luonteen ja niiden vaikutukset ihmisten arkeen
- ymmärtää kulttuurien ja uskontojen välisiä sekä kulttuurien ja uskontojen sisäisiä eroja ja yhtäläisyyksiä
- osaa työskennellä monikulttuurisessa ja -uskontoisessa ympäristöissä
- osaa uskontodialogin periaatteet
- osaa tukea ja rakentaa vahvaa ja yhtenäistä monikulttuurista ja -uskontoista yhteiskuntaa, joka huomioi kaikentaustaiset ihmiset
- tunnistaa vihapuheen ja osaa etsiä ratkaisuja kulttuuritaustaan ja/tai uskontoon liittyvien erontekojen tuottamiin ristiriitatilanteisiin (arki, työtilanteet, sosiaalinen media)
Content
- uskontodialogi ja dialogiset taidot ristiriitatilanteissa
- kulttuuri- ja uskontosensitiivinen työote sosiaali-, terveys-, opetus-, kasvatus- ja kirkon alalla
Materials
Dinham, Adam & Francis, Matthew (eds.) Religious literacy in policy and practice. Bristol: Policy Press. Artikkelit sivuilta: 3-25; 27–37; 113–130; 135–156; 207–220; 257–270.
Gothóni, Raili ja Kähkönen, Esko (2015) Kulttuurit ja uskonnot osallistavissa työssä. Teoksessa Raili Gothóni & Susanna Hyväri & Marjo Kolkka & Päivi Vuokila-Oikkonen (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-vuosikirja 2015. B raportteja 60, 107 – 120
Ketola, Kimmo 2008: Uskonnot Suomessa, Kirkon tutkimuskeskus.
Martikainen, Tuomas (2015) Uskonto suomalaisessa maahanmuuttotutkimuksessa. Teoksessa Riku Hämäläinen & Heikki Pesonen (toim.) Kohtaamisia: Kirjoituksia uskonnosta, arjesta ja monikulttuurisuudesta. Uskontotiede 16. Helsinki: Helsingin yliopisto, Maailman kulttuurien laitos, Uskontotiede, 82 – 93.
Teaching methods
Verkkoluennot, lähiopetus
Tehtävät
Completion alternatives
tentti
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty/täydennettävä
Further information
Tavoitteet: opiskelija
• ymmärtää kulttuurin ja uskonnon toisiinsa kietoutuneen luonteen ja niiden vaikutukset ihmisten arkeen
• ymmärtää kulttuurien ja uskontojen välisiä sekä kulttuurien ja uskontojen sisäisiä eroja ja yhtäläisyyksiä
• osaa työskennellä monikulttuurisessa ja -uskontoisessa ympäristöissä
• osaa uskontodialogin periaatteet
• osaa tukea ja rakentaa vahvaa ja yhtenäistä monikulttuurista ja -uskontoista yhteiskuntaa, joka huomioi kaikentaustaiset ihmiset
•tunnistaa vihapuheen ja osaa etsiä ratkaisuja kulttuuritaustaan ja/tai uskontoon liittyvien erontekojen tuottamiin ristiriitatilanteisiin (arki, työtilanteet, sosiaalinen media)
Sisällöt
•uskontodialogi ja dialogiset taidot ristiriitatilanteissa
•kulttuuri- ja uskontosensitiivinen työote sosiaali-, terveys-, opetus-, kasvatus- ja kirkon alalla