Skip to main content

KLT02VK22DIAK Religious literacy, religious dialogue (3cr)

Code: KLT0203A15S-3007

General information


Enrollment
13.09.2021 - 05.10.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
14.02.2022 - 06.05.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA in Health Care
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
BA in Health Care, Public Health Care
Teachers
Tiina Ikonen
Course
KLT0203A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization KLT02VK22DIAK Religious literacy, religious dialogue KLT0203A15S-3007. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Opiskelija
- ymmärtää kulttuurin ja uskonnon toisiinsa kietoutuneen luonteen ja niiden vaikutukset ihmisten arkeen
- ymmärtää kulttuurien ja uskontojen välisiä sekä kulttuurien ja uskontojen sisäisiä eroja ja yhtäläisyyksiä
- osaa työskennellä monikulttuurisessa ja -uskontoisessa ympäristöissä
- osaa uskontodialogin periaatteet
- osaa tukea ja rakentaa vahvaa ja yhtenäistä monikulttuurista ja -uskontoista yhteiskuntaa, joka huomioi kaikentaustaiset ihmiset
- tunnistaa vihapuheen ja osaa etsiä ratkaisuja kulttuuritaustaan ja/tai uskontoon liittyvien erontekojen tuottamiin ristiriitatilanteisiin (arki, työtilanteet, sosiaalinen media)

Content

- uskontodialogi ja dialogiset taidot ristiriitatilanteissa
- kulttuuri- ja uskontosensitiivinen työote sosiaali-, terveys-, opetus-, kasvatus- ja kirkon alalla

Materials

Dinham, Adam & Francis, Matthew (eds.) Religious literacy in policy and practice. Bristol: Policy Press. Artikkelit sivuilta: 3-25; 27–37; 113–130; 135–156; 207–220; 257–270.
Gothóni, Raili ja Kähkönen, Esko (2015) Kulttuurit ja uskonnot osallistavissa työssä. Teoksessa Raili Gothóni & Susanna Hyväri & Marjo Kolkka & Päivi Vuokila-Oikkonen (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-vuosikirja 2015. B raportteja 60, 107 – 120
Ketola, Kimmo 2008: Uskonnot Suomessa, Kirkon tutkimuskeskus.
Martikainen, Tuomas (2015) Uskonto suomalaisessa maahanmuuttotutkimuksessa. Teoksessa Riku Hämäläinen & Heikki Pesonen (toim.) Kohtaamisia: Kirjoituksia uskonnosta, arjesta ja monikulttuurisuudesta. Uskontotiede 16. Helsinki: Helsingin yliopisto, Maailman kulttuurien laitos, Uskontotiede, 82 – 93.

Teaching methods

Verkkoluennot, lähiopetus
Tehtävät

Completion alternatives

tentti

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty/täydennettävä

Further information

Tavoitteet: opiskelija
• ymmärtää kulttuurin ja uskonnon toisiinsa kietoutuneen luonteen ja niiden vaikutukset ihmisten arkeen
• ymmärtää kulttuurien ja uskontojen välisiä sekä kulttuurien ja uskontojen sisäisiä eroja ja yhtäläisyyksiä
• osaa työskennellä monikulttuurisessa ja -uskontoisessa ympäristöissä
• osaa uskontodialogin periaatteet
• osaa tukea ja rakentaa vahvaa ja yhtenäistä monikulttuurista ja -uskontoista yhteiskuntaa, joka huomioi kaikentaustaiset ihmiset
•tunnistaa vihapuheen ja osaa etsiä ratkaisuja kulttuuritaustaan ja/tai uskontoon liittyvien erontekojen tuottamiin ristiriitatilanteisiin (arki, työtilanteet, sosiaalinen media)

Sisällöt
•uskontodialogi ja dialogiset taidot ristiriitatilanteissa
•kulttuuri- ja uskontosensitiivinen työote sosiaali-, terveys-, opetus-, kasvatus- ja kirkon alalla

Go back to top of page