KLT02VK22DIAK Uskontolukutaito ja uskontodialogi (3 op)
Toteutuksen tunnus: KLT0203A15S-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
14.02.2022 - 06.05.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Tiina Ikonen
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kulttuurin ja uskonnon toisiinsa kietoutuneen luonteen ja niiden vaikutukset ihmisten arkeen
- ymmärtää kulttuurien ja uskontojen välisiä sekä kulttuurien ja uskontojen sisäisiä eroja ja yhtäläisyyksiä
- osaa työskennellä monikulttuurisessa ja -uskontoisessa ympäristöissä
- osaa uskontodialogin periaatteet
- osaa tukea ja rakentaa vahvaa ja yhtenäistä monikulttuurista ja -uskontoista yhteiskuntaa, joka huomioi kaikentaustaiset ihmiset
- tunnistaa vihapuheen ja osaa etsiä ratkaisuja kulttuuritaustaan ja/tai uskontoon liittyvien erontekojen tuottamiin ristiriitatilanteisiin (arki, työtilanteet, sosiaalinen media)
Sisältö
- uskontodialogi ja dialogiset taidot ristiriitatilanteissa
- kulttuuri- ja uskontosensitiivinen työote sosiaali-, terveys-, opetus-, kasvatus- ja kirkon alalla
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot, lähiopetus
Tehtävät
Oppimateriaalit
Dinham, Adam & Francis, Matthew (eds.) Religious literacy in policy and practice. Bristol: Policy Press. Artikkelit sivuilta: 3-25; 27–37; 113–130; 135–156; 207–220; 257–270.
Gothóni, Raili ja Kähkönen, Esko (2015) Kulttuurit ja uskonnot osallistavissa työssä. Teoksessa Raili Gothóni & Susanna Hyväri & Marjo Kolkka & Päivi Vuokila-Oikkonen (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-vuosikirja 2015. B raportteja 60, 107 – 120
Ketola, Kimmo 2008: Uskonnot Suomessa, Kirkon tutkimuskeskus.
Martikainen, Tuomas (2015) Uskonto suomalaisessa maahanmuuttotutkimuksessa. Teoksessa Riku Hämäläinen & Heikki Pesonen (toim.) Kohtaamisia: Kirjoituksia uskonnosta, arjesta ja monikulttuurisuudesta. Uskontotiede 16. Helsinki: Helsingin yliopisto, Maailman kulttuurien laitos, Uskontotiede, 82 – 93.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
tentti
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet: opiskelija
• ymmärtää kulttuurin ja uskonnon toisiinsa kietoutuneen luonteen ja niiden vaikutukset ihmisten arkeen
• ymmärtää kulttuurien ja uskontojen välisiä sekä kulttuurien ja uskontojen sisäisiä eroja ja yhtäläisyyksiä
• osaa työskennellä monikulttuurisessa ja -uskontoisessa ympäristöissä
• osaa uskontodialogin periaatteet
• osaa tukea ja rakentaa vahvaa ja yhtenäistä monikulttuurista ja -uskontoista yhteiskuntaa, joka huomioi kaikentaustaiset ihmiset
•tunnistaa vihapuheen ja osaa etsiä ratkaisuja kulttuuritaustaan ja/tai uskontoon liittyvien erontekojen tuottamiin ristiriitatilanteisiin (arki, työtilanteet, sosiaalinen media)
Sisällöt
•uskontodialogi ja dialogiset taidot ristiriitatilanteissa
•kulttuuri- ja uskontosensitiivinen työote sosiaali-, terveys-, opetus-, kasvatus- ja kirkon alalla
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen
Tehtävien hyväksytty suorittaminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty/täydennettävä