Skip to main content

KOU01PS22HKI Public health nurses' work with school children and students (2cr)

Code: KOU0102A15S-3007

General information


Enrollment
01.03.2022 - 18.03.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.10.2022 - 18.11.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
EDUCATION
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 333
Degree programmes
BA in Health Care, Public Health Care
Teachers
Inga Klen
Anu Piispanen
Course
KOU0102A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization KOU01PS22HKI Public health nurses' work with school children and students KOU0102A15S-3007. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opintosuorituksen kuvaus:
• Orientaatio opintokokonaisuuteen
• Luennot
• Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa -koulutuskokonaisuus (verkkokurssit)
• Itsenäinen opiskelu taitopajaa varten
• Taitopaja (näön, kuulon ja ryhdin seulonta, päihdeseula, mielialaseula, syömishäiriöseula, terveystarkastuslomakkeet) ja simulaatio (terveystarkastus).
• Tentti

Luennoilla läsnäolovelvoite. Taitopaja- ja simulaatio-opetuksessa 100% läsnäolovelvoite.

Objective

Students
• can explain the principles and practices of monitoring the growth and development of school-age children and adolescents
• know how to assess the need for special support, child welfare and continued care of school-age children, adolescents and their families in collaboration with families and other actors
• know how to find health information related to students
• know how to use key legislation governing public health nurse work and national and international social services and healthcare policies as a basis for their work
• know how to apply the ethical principles of public health nurse work
• know how to document public health nurse work carried out with individuals and communities

Content

• school healthcare services and the legislation and instructions governing them
• health checks, methods of monitoring health, assessment and health records
• correctly-timed support and bringing up concerning issues
• need for special support and examinations, referring to follow-up treatments, child welfare
• individual and community student healthcare

Materials

• Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. Sosiaali- ja terveysministeriö 2008. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997

• Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2017). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa: Menetelmäkäsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 14/2017, 4. uudistettu painos. Saatavilla http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y


•Tuovila, T., Seilo, N. & Kunttu, K. (2020). Opiskeluterveydenhuollon opas 2020. Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162195


• Opiskeluhuolto. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/opiskeluhuolto


• Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa -koulutuskokonaisuus (verkkokurssit). Saatavilla: https://www.oppiportti.fi/op/koti#verkkokurssit

• Lisäkirjallisuus Diaklessa

Teaching methods

Tavoitteet:

Opiskelija
• osaa selittää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja toimintakäytännöt
• osaa arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen, lastensuojelun ja jatkohoidon tarpeita yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa
• osaa löytää koululaisiin ja opiskelijoihin liittyvää hyvinvointitietoa
• osaa käyttää työnsä perustana keskeistä terveydenhoitajatyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä kansallisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia asiakirjoja
• osaa soveltaa terveydenhoitajatyön eettisiä periaatteita
• osaa dokumentoida yksilöiden ja yhteisöjen kanssa tehtävää terveydenhoitajatyötä

Ydinsisällöt:
• koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut, niitä ohjaavat lait ja ohjeet
• terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät, arviointi ja terveyskertomusjärjestelmä
• oikea-aikainen tuki ja huolen puheeksi ottaminen
• erityisen tuen ja tutkimusten tarpeet ja jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu
• yksilöllinen ja yhteisöllinen oppilas- ja opiskelijahuolto
• murrosiän kehitys
• seksuaaliterveys

Exam schedules

Lukujärjestyksen mukaisesti. Tentin uusinta yleisuusintatenttipäivinä.

Qualifications

1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Further information

(Assistentti kirjaa ahot-tekstin tähän)

Go back to top of page