YHT5VS22DIAK-2 Mental health and intoxicating substances (4cr)
Code: YHT5004A20S-3031
General information
- Enrollment
- 01.03.2022 - 18.03.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.08.2022 - 09.12.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 150
- Degree programmes
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Sinikka Paukkunen
- Groups
-
A50shA50sh
-
A50shdA50shd
-
A50thA50th
-
I50shdI50shd
- Course
- YHT5004A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization YHT5VS22DIAK-2 Mental health and intoxicating substances YHT5004A20S-3031. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja tiimitehtävän tarkempi kuvaus on Diaklessa ja se käydään läpi aloitusluennolla
Objective
Students
- understand individual, communal, social and cultural factors related to mental health and substance abuse
- understand the significance of factors protecting wellbeing and positive mental health
- are familiar with central mental health disorders and comorbidity as well as their individual manifestation and connection to substance abuse
- know the basics of intoxicating substances and the risks and downsides related to their use
- understand the basics of how various crises manifest
- are familiar with the central legislation related to mental health and substance abuse work
- understand the significance of talking about a topic as well as early and well-timed help
- understand the significance of work promoting and remedying mental health
- understand the significance of preventative and remedying substance abuse work
- know the basics of crisis work and methods of helping
- understand the significance of customer-oriented multidisciplinary expertise in mental health, crisis and substance abuse work
- know how to assess and analyse their own values, attitudes and ideas of humans in relation to mental health and intoxicating substances
Content
- factors protecting wellbeing and positive mental health as well as factors exposing people to mental health and substance abuse problems
- the most common mental health disorders and comorbidity and their connection to substance abuse
- intoxicating substances (alcohol, surrogate alcohol, multi-addiction, cigarettes and drugs) and addictive behaviour
- manifestation of crises
- central legislation related to mental health and substance abuse work
- work that promotes and remedies mental health
- work that prevents and remedies substance abuse
- processing downsides, health risks and problems
- basics of crisis work and methods of helping
- multidisciplinary expertise and collaboration in mental health, substance abuse and crisis work
- reflection of professional personal growth
Materials
Kurssin tehtävissä käytettävä yhteinen ja alakohtainen kirjallisuus eritellään Moodle-alustalla.
Teaching methods
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina, jolloin opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin; teemoina mielenterveyden häiriöt, päihdeongelmat sekä kriisityö ja niihin liittyyvä lainsäädäntö.
Tehtävinä suoritetaan
- verkkokeskustelut päihde-, mtt-, ja kriisityöstä,
- tiimitehtävä ennaltaehkäisevästä näkökulmasta yhdestä yllämainitusta
kolmesta teemasta
- A-klinikkasäätiön "Alkoholi puheeksi"-kurssi
- lopputentti
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
-Opiskelija ymmärtää psykososiaalisten, yhteiskunnallisten ja biogeneettisten tekijöiden vaikutuksia mielenterveys- ja päihdeongelmiin ja tuntee mielenterveystyön tasot.
-Opiskelija tuntee väestöllisesti keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja ymmärtää ehkäisevän mielenterveystyön merkityksen niiden vähentämiseksi.
-Opiskelija tietää kriisityön käsitteelliset lähtökohdat, kriisien luokittelun ja kriisiprosessin vaiheet.
-Opiskelija tuntee yleisimmät päihteet ja niiden vaikutusmekanismit, vaikutukset ja haitat ja ymmärtää ehkäisevän päihdetyön merkityksen niiden vähentämiseksi ja päihteiden käytön tasot ja riippuvuuden eri muodot.
Opiskelija tietää mielenterveys- ja päihdetyön lainsäädännön ja sitä tukevat asetukset.
Opiskelija ymmärtää ammatillisen persoonallisen kasvun reflektion merkityksen asiakaslähtöistä ja monisektoriaalista työtä toteuttaessaan.
Completion alternatives
-
Student workload
4 op, yhteensä noin 108 tuntia
Qualifications
Ei edellytä aiempia opintoja
Further information
Nonstop toteutuksessa on suoritusaika 3 viikkoa ja voit aloittaa sen milloin itse haluat opintojakson toteutusaikana