YHT3kesä2022-Dooc Disabilities (2cr)
Code: YHT3002A20S-3043
General information
- Enrollment
- 07.02.2022 - 18.02.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.05.2022 - 31.07.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 150
- Degree programmes
- BA in Health Care
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Pauliina Kuusisto
- Tarja Isomäki
- Course
- YHT3002A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization YHT3kesä2022-Dooc Disabilities YHT3002A20S-3043. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
                    
Content scheduling
Opintojakso alkaa verkko-orientaatiolla, jossa annetaan tarkennettu ohjeistus kurssin suorittamista varten sekä käydään yhteistä keskustelua vammaisuudesta. Jos opiskelija ei osallistu orientaatioon, kuuntelee hän siitä tallenteen jälkeenpäin aloittaakseen opintojakson. 
Verkossa tehtävä testi edellyttää suoritettavan opiskelumateriaalin itsenäistä haltuun ottamista ja ohjeiden mukaista työskentelyä. Testin tekoaika on 90 minuuttia ja sen voi uusia kaksi kertaa.
                    
Objective
Students 
- know the various manifestations of disabilities 
- understand disability as part of the diversity of being a human as well as various life paths and situations 
- are familiar with disability policies and the values and objectives of disability work, such as promoting the right of self-determination, accessibility and inclusion, and the various methods of working with the disabled 
- know how to assess and analyse their values, attitudes and ideas of humans in relation to disabilities
                    
Content
- disabilities 
- right of self-determination, accessibility and inclusion 
- disability policies and values, objectives and working methods of disability work 
- Act on Disability Services and Assistance
                    
Location and time
Verkko-orientaatio pidetään lukujärjestyksessä mainittuna aikana.
Opiskelija suorittaa testin itsenäisesti Diaklessa opintojakson päättymispäivään mennessä.
                    
Materials
Aktiivisesti osallinen (2019). YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksien sopimuksen kirkon toimintaohjelma 2019–2024. Suomen ev-lut. kirkon julkaisuja 81. Kirkko ja toiminta. (s. 6-8 ja 11-14.) https://evl.fi/documents/1327140/59066443/Aktiivisesti+osallinen+-suomi.pdf/b5d2ce3f-e976-d600-ddb5-405b5560388e?t=1620122343226 
Kari, O., Laakso, S., Niskanen, T. & Seppänen M. (2020) 1.painos. Vammaistyön käsikirja. Sanomapro. (s.8-24) + Rinnekoti. (30.6.2017). Rinnekoti työntekijämme kertovat. [Video]. Youtube. https://youtu.be/mXWh7_iCZG8 
Käsikirja terveydenhuollon palveluohjaukseen. Yhdenvertaisuus ja erityisyyden huomiointi. Kehitysvammaisen henkilön terveydenhuollon palvelupolut (TEPA) -projekti 2012-2017. Savon Vammaisasuntosäätiö, (julkaisun sivut 23-29). https://indd.adobe.com/view/b21beb6f-eedc-4bcd-9d1d-5ea9af9bf1c1 
Teittinen, A. (2012). Vammaiskäsityksen kehityksestä Suomessa. Teoksessa T. Oikarinen & H. Pölkki (toim.) Näkökulmia vammaisuuteen. Vammaisten maahanmuuttajien Tukikeskus Hilma, Vammaisfoorumi ry, (s. 65-74). https://www.finna.fi/Record/fikka.4158343 
Vammaispalvelujen käsikirja. Esteettömyys ja saavutettavuus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/vammaisuus-yhteiskunnassa/esteettomyys-ja-saavutettavuus 
Vammaispalvelujen käsikirja. Vammaisten ihmisten osallisuus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/vammaisuus-yhteiskunnassa/vammaisten-ihmisten-osallisuus 
Audio-Areena (2020). Vammaiskultti. [Audio, podcast-jakso]. Muuttaako medianäkyvyys kokemusta vammaisuudesta? Sarjassa Vammaiskultti. Yle Areena. https://areena.yle.fi/audio/1-50299021 
Audio-Areena (2020). Vammaiskultti. [Audio, podcast-jakso]. Vaaditaanko vammaiselta työelämässä vähemmän kuin muilta? Sarjassa Vammaiskultti. Yle Areena. https://areena.yle.fi/audio/1-50299021 
Perjantaidokkari. (3.4.2020). 'Rampana rakkauden markkinoilla'. [Video]. Youtube. https://youtu.be/PvCTHYqbGDM 
Kehitysvammaliitto. 'Uudenlaiset ansaintamahdollisuudet '. [Video]. Youtube. https://youtu.be/O83oPcERkXM 
Kehitysvammaliitto. 'Monipuolista asumista kehittämässä'. [Video]. Youtube. https://youtu.be/7xEr1 
Englanniksi
                    
Teaching methods
Ydinsisällöt:
- vammaisuus ja vammaistyön arvot sekä monialaisuus
- esteettömyys, osallisuus, itsemääräämisoikeus
- vammaispolitiikka, vammaispalvelulaki
- ammatillisen kasvun reflektio
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
- Opiskelija ymmärtää ihmis- ja vammaisuuskäsityksen historia- ja yhteiskuntasidoksisuuden ja on valmis reflektoimaan omaa ihmiskäsitystään ja ammatillista suhdettaan vammaisuuteen.
- Opiskelija tietää vammaisuuden ilmenemismuotoja.
- Opiskelija tuntee vammaispolitiikkaa, vammaistyön muotoja ja sitä ohjaavia arvoja sekä osaa arvioida näiden merkitystä vammaisten henkilöiden osallisuudelle, itsemääräämisoikeudelle sekä toimintakyvyn tukemiselle.
Opintosuorituksen kuvaus:
-Opintojakso toteutuu itsenäisenä verkko-opiskeluna ja se tulee suorittaa opintojakson toteutumisaikana.
-Opintojaksolla on verkko-orientaatio, josta tulee luentotallenne Diakleen.
-Verkossa tehtävä oppimistehtävä on osaamista arvioita testi, joka edellyttää suoritettavan opiskelumateriaalin itsenäistä haltuun ottamista ja ohjeiden mukaista työskentelyä.
                    
Exam schedules
Verkkotestin voi suorittaa opintojakson aikana. Testin voi uusia kahdesti.
                    
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen suoritustapa hopsin mukaisesti tai erikseen sovitusti.
                    
Student workload
Yhteensä 53 tuntia työtä (26,7 t per opintopiste)
                    
Qualifications
Ei edellytä aiempia opintoja
                    
Further information
Opintojakso edellyttää opiskelijalta kykyä itsenäiseen opiskeluun verkossa.