YHT1VS22AVOINEthics and expertise in the social, health and church sectors (4cr)
Code: YHT1004A20S-3050
General information
- Enrollment
- 01.01.2022 - 02.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 15.08.2022 - 30.09.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- BA of Social Services
- Teachers
- Jaana Puurunen
- Vilhelmiina Vuori
- Tiina Häkkinen
- Course
- YHT1004A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization YHT1VS22AVOINEthics and expertise in the social, health and church sectors YHT1004A20S-3050. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Students
- know how to analyse the multidisciplinary basis of expertise and the challenging changes of the future
- are familiar with the history and central concepts of their professional field
- know how to analyse the view of humans and values behind their ethical actions
- are familiar with Diak’s values and basic task in the education system
- know how to produce study-related texts based on source materials
Content
- central underlying sciences and concepts in the social, health and church sectors
- the history, current state and future of the professions
- the shared ethical basis of the professions, Diak’s value basis
- how to use sources in texts, language guides and grammatical correctness
Materials
KAIKILLE YHTEINEN, PAKOLLINEN MATERIAALI
1. Lähiopetuksen materiaali (soveltuvin osin mm. arvot, ammattietiikka, ammatillisuus)
2a. Juujärvi, S., Myyry, L. & Pesso, K. (2007) tai uudempi. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. S. 7 - 102, 131 - 266. Katso saatavuus Diakin kirjastossa.
TAI
2b. Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Vastapaino. Katso saatavuus Diakin kirjastossa. Saatavilla myös verkkojulkaisuna (2011), kts. sama linkki.
3. Sosionomikoulutuksen kompetenssikuvaus
4. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017
5. L 785/1992. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 17.8.1992/785. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
6. L 812/2000 Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 22.9.2000/812. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812
Student workload
Opiskelija osallistuu opetukseen, oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää (suomen kielen ja viestinnän tehtävät sekä kirjallinen oppimistehtävä)
1 op = 26,7 h opiskelijan työtä
Further information
AHOT:
Ahotoinnissa noudatetaan ajantasaista AHOT -ohjeistusta.
Lähtökohtaisesti opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta.
AHOT -hakemuksessa opiskelijan tulee osoittaa, että hän hallitsee
1. ammatillisen etiikan perusteet ja lähtökohdat,
2. sosiaalihuollon lainsäädännön asiakkaan asemasta ja oikeuksista,
3. sosiaalialan kompetenssit ja niiden merkityksen sekä
4. Diakin kirjallisen viestinnän ohjeet ja lähteistyksen.