Skip to main content

TER02PK23HKI Quality and effectiveness of health services (2cr)

Code: TER0202A15S-3007

General information


Enrollment
19.09.2022 - 09.10.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2023 - 28.04.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
EDUCATION
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA in Health Care, Public Health Care
Teachers
Jaana Tilli
Julia Sahramäki
Course
TER0202A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization TER02PK23HKI Quality and effectiveness of health services TER0202A15S-3007. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Orientaatioluennot
Tiimityö ja seminaariesitys

Objective

Students
• know how to develop services and products in collaboration with specialists from various fields and service users
• know how to develop the quality of public health nurse work based on evidence and utilise quality recommendations in their work
• know how to develop purposeful and customer-oriented services for customers
• know how to analyse and promote the realisation of the values and ethical principles of public health nurse work and health promotion
• know how to assess the costs of healthcare and the impact of preventative work and early support

Content

• service systems and products and principles of their development
• quality and its criteria in health promotion
• basics of impact assessment
• customer feedback and collection methods
• evidence-based development of public health nurse work

Materials

Soveltuvin osin:
- Elomaa,E. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
- Hoitotyön tutkimussäätiö (Hotus). 2018a. Hoitosuositukset. Luettu 20.2.2018. Saatavilla: http://www.hotus.fi/hotus-fi/hoitosuositukset
- Hoitotyön tutkimussäätiö (Hotus). 2018b. Näyttöön perustuva toiminta. Luettu 20.2.2018. Saatavilla: http://www.hotus.fi/hotus-fi/nayttoon-perustuva-toiminta
- Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 13(1), 44–51.
- Koivuniemi, K., Holmberg-Marttila, D., Hirsso, P. & Mattelmäki,U. (2014). Terveydenhuollon kompassi. Avain asiakkuuteen. Helsinki: Duodecim. Saatavuus Diakin kirjastoissa
- Melander H-L, Mattila L-R & Häggman-Laitila A. 2016. A systematic review on educational interventions for learning and implementing evidence-based practice in nursing education: The state of evidence. Nordic Journal of Nursing Research 36(1), 3–12.
- Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K. (toim.) (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-814-8
- Terveyden edistämisen laatusuositus (2006). Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2006:19.
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504226805
- Koivuranta-Vaara, P. (toim.) (2011). Terveydenhuollon laatuopas. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
Saatavilla http://hoidonvaikuttavuus.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/02/Tlaatuopas.pdf
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hyvinvointi- ja terveyserot. Seurattavuus ja vaikuttavuus.
Saatavilla https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/seuranta-ja-vaikuttavuus/vaikuttavuus-ja-kustannukset
- Kuntaliitto http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/soster/sote-kehittamistyo/tuotteistusmalli/Sivut/default.aspx

Teaching methods

Suomeksi
TAVOITTEET:
- osaa kehittää palveluita ja tuotteita yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa
- osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään
- osaa kehittää asiakkaille tarkoituksenmukaisia, asiakaslähtöisiä palveluja ja palvelukokonaisuuksia
- osaa analysoida ja edistää terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen arvojen ja eettisten periaatteiden toteutumista
- osaa arvioida terveydenhuollon kustannuksia sekä ehkäisevän työn ja varhaisen tuen vaikuttavuutta

SISÄLLÖT:
palvelujärjestelmät ja tuotteet ja niiden kehittämisen periaatteet
- laatu ja sen kriteerit terveydenedistämistyössä
- vaikuttavuuden mittaamisen perusteet
- asiakaspalaute ja sen keräämisen tavat
- näyttöön perustuva terveydenhoitajatyön kehittäminen
- projektityö
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija osaa terveydenhoitajatyöhön liittyvät laadunhallinnan keskeiset käsitteet ja laadunhallintaa koskevat säädökset
Opiskelija ymmärtää laadunhallinnan ulottuvuudet:
- Palvelun laatu (asiakaslähtöisyys, oikea-aikaisuus)
- Kliininen ja terveyden edistämisen laatu (osaaminen, potilasturvallisuus)
- Prosessien laatu (sujuvuus, saatavuus, saavutettavuus)
- Näyttöön perustuva toiminta
- Vaikuttavuus, vaikutukset
- Kustannukset
Opiskelija ymmärtää terveydenhuoltoalan tuotteistusprosessin vaiheet
Projektinhallinta ja hankkeen kaari
- robotiiikka ja pelillistäminen
Yhteistoiminnalliset työmenetelmät

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä HOPS-keskustelua: Opintokokonaisuuden tehtävän tekeminen.

Student workload

2 op:n eli 54 tunnin työpanos

Qualifications

1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Go back to top of page