TER02PK23HKI Quality and effectiveness of health services (2cr)
Code: TER0202A15S-3007
General information
- Enrollment
- 19.09.2022 - 09.10.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.01.2023 - 28.04.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Jaana Tilli
- Julia Sahramäki
- Course
- TER0202A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization TER02PK23HKI Quality and effectiveness of health services TER0202A15S-3007. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Orientaatioluennot
Tiimityö ja seminaariesitys
Objective
Students
• know how to develop services and products in collaboration with specialists from various fields and service users
• know how to develop the quality of public health nurse work based on evidence and utilise quality recommendations in their work
• know how to develop purposeful and customer-oriented services for customers
• know how to analyse and promote the realisation of the values and ethical principles of public health nurse work and health promotion
• know how to assess the costs of healthcare and the impact of preventative work and early support
Content
• service systems and products and principles of their development
• quality and its criteria in health promotion
• basics of impact assessment
• customer feedback and collection methods
• evidence-based development of public health nurse work
Materials
Soveltuvin osin:
- Elomaa,E. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
- Hoitotyön tutkimussäätiö (Hotus). 2018a. Hoitosuositukset. Luettu 20.2.2018. Saatavilla: http://www.hotus.fi/hotus-fi/hoitosuositukset
- Hoitotyön tutkimussäätiö (Hotus). 2018b. Näyttöön perustuva toiminta. Luettu 20.2.2018. Saatavilla: http://www.hotus.fi/hotus-fi/nayttoon-perustuva-toiminta
- Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 13(1), 44–51.
- Koivuniemi, K., Holmberg-Marttila, D., Hirsso, P. & Mattelmäki,U. (2014). Terveydenhuollon kompassi. Avain asiakkuuteen. Helsinki: Duodecim. Saatavuus Diakin kirjastoissa
- Melander H-L, Mattila L-R & Häggman-Laitila A. 2016. A systematic review on educational interventions for learning and implementing evidence-based practice in nursing education: The state of evidence. Nordic Journal of Nursing Research 36(1), 3–12.
- Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K. (toim.) (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-814-8
- Terveyden edistämisen laatusuositus (2006). Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2006:19.
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504226805
- Koivuranta-Vaara, P. (toim.) (2011). Terveydenhuollon laatuopas. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
Saatavilla http://hoidonvaikuttavuus.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/02/Tlaatuopas.pdf
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hyvinvointi- ja terveyserot. Seurattavuus ja vaikuttavuus.
Saatavilla https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/seuranta-ja-vaikuttavuus/vaikuttavuus-ja-kustannukset
- Kuntaliitto http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/soster/sote-kehittamistyo/tuotteistusmalli/Sivut/default.aspx
Teaching methods
Suomeksi
TAVOITTEET:
- osaa kehittää palveluita ja tuotteita yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa
- osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään
- osaa kehittää asiakkaille tarkoituksenmukaisia, asiakaslähtöisiä palveluja ja palvelukokonaisuuksia
- osaa analysoida ja edistää terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen arvojen ja eettisten periaatteiden toteutumista
- osaa arvioida terveydenhuollon kustannuksia sekä ehkäisevän työn ja varhaisen tuen vaikuttavuutta
SISÄLLÖT:
palvelujärjestelmät ja tuotteet ja niiden kehittämisen periaatteet
- laatu ja sen kriteerit terveydenedistämistyössä
- vaikuttavuuden mittaamisen perusteet
- asiakaspalaute ja sen keräämisen tavat
- näyttöön perustuva terveydenhoitajatyön kehittäminen
- projektityö
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija osaa terveydenhoitajatyöhön liittyvät laadunhallinnan keskeiset käsitteet ja laadunhallintaa koskevat säädökset
Opiskelija ymmärtää laadunhallinnan ulottuvuudet:
- Palvelun laatu (asiakaslähtöisyys, oikea-aikaisuus)
- Kliininen ja terveyden edistämisen laatu (osaaminen, potilasturvallisuus)
- Prosessien laatu (sujuvuus, saatavuus, saavutettavuus)
- Näyttöön perustuva toiminta
- Vaikuttavuus, vaikutukset
- Kustannukset
Opiskelija ymmärtää terveydenhuoltoalan tuotteistusprosessin vaiheet
Projektinhallinta ja hankkeen kaari
- robotiiikka ja pelillistäminen
Yhteistoiminnalliset työmenetelmät
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä HOPS-keskustelua: Opintokokonaisuuden tehtävän tekeminen.
Student workload
2 op:n eli 54 tunnin työpanos
Qualifications
1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.