ASI02MS23OUL Service systems and operational environments in the social, health and church sectors (2cr)
Code: ASI0202A20S-3030
General information
- Enrollment
- 01.03.2023 - 19.03.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 25.09.2023 - 17.12.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Terveys- ja kirkonala
- Campus
- Oulu
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 333
- Degree programmes
- BA in Health Care
- Teachers
- Tarja Tuovinen-Kakko
- Scheduling groups
- pienryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- pienryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Groups
- 
                        OUL-S23shOUL-S23sh
- 
                        OUL-S23sh-lhOUL-S23sh-lh
- Small groups
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
- Course
- ASI0202A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization ASI02MS23OUL Service systems and operational environments in the social, health and church sectors ASI0202A20S-3030. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
                    
Objective
Students 
- understand the methods, guidance and supervision of organising social services and healthcare activities and service production 
- understand the organisation and methods of organisation in the church sector, third sector and civil society 
- are familiar with the most central smart services and wellbeing technology applications 
- understand the significance of various actors in service production and quality 
- know how to analyse customers’ position and rights in the social services and healthcare service systems
                    
Content
- service structures of social services and healthcare 
- current norm, resource and information guidance within social services and healthcare 
- activities within the church, third sector and civil society 
- smart services and wellbeing technology applications 
- multidisciplinary collaboration and customer health and wellbeing 
- rights and position of customers/patients in service systems
                    
Materials
Suomen evankelisluterilainen kirkko. (i.a.). Etusivu. https://evl.fi/etusivu 
Kansalaisfoorumi. (i.a.) Kansalaisyhteiskunta. https://www.kansalaisyhteiskunta.fi/ 
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (i.a.). Etusivu. https://thl.fi/fi/ 
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (14.5.2020.) Valinnanvapaus. https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/palvelujen-tuottaminen/valinnanvapaus 
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (i.a.). Sotkanet.fi. Tilastotietoja suomalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista. https://sotkanet.fi/sotkanet/fi/index 
Kansalaisareena, & Kirkkopalvelut. (i.a.). Vapaaehtoistyö.fi. https://vapaaehtoistyo.fi/fi/  
Uitto, M. (2016). Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 1/3. Onnistuneet vapaaehtoistoiminnan edellytykset. https://moodle.diak.fi/login/index.php 
Uitto, M. (2016). Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 2/3. Vapaaehtoistoiminnan johtaminen.  https://moodle.diak.fi/login/index.php 
Uitto, M. (2016). Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 3/3. Vapaaehtoistoiminta ja ammatillinen työ - yhteistyötä vai rajanvetoa. https://moodle.diak.fi/login/index.php 
L13/2013. Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa. 24.1.2003/13. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030013 
Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L., & Leppo, K. (toim.) (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-814-8 
                    
Teaching methods
Tarkennetut tavoitteet: 
Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan organisoinnin, palvelujen
tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan
• ymmärtää kirkonalan, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunta toiminnan
organisoinnin ja toiminnan järjestämisen tavat
• tietää keskeisemmät älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
• ymmärtää eri toimijoiden merkityksen palveluiden tuottamisessa ja sen
laadussa
• osaa jäsentää asiakkaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelujärjestelmissä
Tarkennetut sisällöt: 
• sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet
• ajankohtainen sosiaali- ja terveysalaa koskeva normi-, resurssi- ja
informaatio-ohjaus
• kirkon, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunnan toiminta
• älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
• monialainen yhteistyö ja asiakkaiden terveys ja hyvinvointi
• asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
Opetusmenetelmät:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta sekä kirjallisesta tehtävästä.
Lähiopetusjaksolla opiskelija perehtyy nykyiseen ja tulevaan SOTE- järjestelmään. Opiskelija muodostaa kuvan asiakaslähtöisestä palvelurakennekokonaisuudesta lähiopetusmateriaalin ja itsenäisen työskentelyjakson tehtävän avulla.
Opiskelija tekee kirjallisen oppimistehtävän: ”Palvelujärjestelmä-analyysi” .Viimeisellä lähijaksolla käydään läpi "Palvelujärjestelmä" -tehtävän tuloksia ja monialaisen yhteistyön merkitystä asiakkaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
HUOM! Edellä mainittu suoritustapa ei koske keväällä 2023 ryhmää A54sh-lh. Ryhmän kaikki opiskelijat suorittavat jakson tavalla, joka löytyy kohdasta Toteutuksen valinnaiset suoritustavat.
                    
Completion alternatives
Vain A54sh-lh:n suoritustapa (keväällä 2023):
Opiskelija osallistuu alkuinfoon ja luento-opetukseen. Niiden lisäksi hän tenttii sivut 193-361  teoksesta Karvonen, S; Kestilä, L. ja Saikkonen, P. (2022). Suomalaisten hyvinvointi 2022. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Teos on saatavilla myös verkossa: https://www.julkari.fi/handle/10024/145692 
                    
Qualifications
Ei edellytä aiempia opintoja.