DKM01MK24DIAK Building a meaningful community (5cr)
Code: DKM0105Y23S-3001
General information
- Enrollment
- 11.10.2023 - 29.10.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 16.01.2024 - 18.02.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Diak Master School and continuous learning
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 333
- Degree programmes
- Values, communities, and ethics
- Teachers
- Minna Valtonen
- Päivi Thitz
- Course
- DKM0105Y23S
Unfortunately, no reservations were found for the realization DKM01MK24DIAK Building a meaningful community DKM0105Y23S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Yksilötehtävät ja niihin liittyvät työskentelyt
Tiimitehtävä ja tehtävän ohjaus
Yhteisöllinen jakaminen ja kirjallisen tiimitehtävän palautus
Opintojakson suoritus edellyttää seuraavaa:
- osallistumista lähiopetukseen Diak Helsingin kampuksella
- ohjauksen hyödyntämistä
- työskentelyihin osallistumista ja tehtävien tekemistä ohjeiden mukaisesti.
Tiimitehtävän hyväksyttävä suoritus edellyttää tehtävässä etenemistä ohjeistettujen vaiheiden mukaisesti ja kehittämistavoitteiden mukaista teoreettisen kirjallisuuden hyödyntämistä.
Tiimitehtävän kirjallisen raportin palautus 18.2.2024.
Objective
Opiskelija osaa
• analysoida yhteisöllisyyden rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä
• havainnoida yhteisöjä ja niiden ympäristöjä sekä analysoida havainnointiprosessia
• arvioida ja priorisoida yhteisöanalyysin perusteella yhteisön toimintaa ja omaa työtään
• soveltaa yhteisönrakentajamallia yhteisöjen kehittämisessä
Location and time
16.1. klo 15-18 Opintojakson orientaatio Zoomissa (pakollinen läsnäolo)
23.1. klo 9-16 Lähiopetus ja toiminnallinen työskentely Diakin Helsingin kampuksella (Kyläsaarenkuja 2)
viikoilla 5-6 erikseen sovittavat ohjaustapaamiset Zoomissa
1.2. klo 12.15-15 Osallistuminen webinaariin: Yhteisöjen merkitys toivon rakentajina ja kannattelijoina (toteuttajana kirkon Sielunhoidon neuvottelukunta)
14.2. klo 9-16 Toiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen Diakin Helsingin kampuksella (Kyläsaarenkuja 2)
18.2. kirjallisen tiimitehtävän palautus
Materials
Addy, T. (2019). Community Practice and Critical Community Research: Perspectives from Conviviality and the CABLE Approach. Diaconia, 10(2), 161–180. https://doi.org/10.13109/diac.2019.10.2.161
Haugen, H. M., Kivle, B. T., Addy, T., Kessel, T. B., & Klaasen, J. (2022). Developing just and inclusive communities: Challenges for diakonia/Christian social practice and social work. Regnum.
Heiskanen, S., Lehtineva, E., Rautio, H. & Siirto, U. (2022) Yhteisönrakentajan muistikirja. Diak Opetus 9. Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Porkka, J. & Pentikäinen, M. (2013). Community of the Future. Challenges and New Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE Approach. Diaconia University of Applied Sciences B Reports 57. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-190-8
Thitz, P. (2019). Seurakunta osallisuuden yhteisönä. Diakonia-ammattikorkeakoulu A Tutkimuksia 40. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-214-1
Teaching methods
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
• analysoida yhteisöllisyyden rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä
• havainnoida yhteisöjä ja niiden ympäristöjä sekä analysoida havainnointiprosessia
• arvioida ja priorisoida yhteisöanalyysin perusteella yhteisön toimintaa ja omaa työtään
• soveltaa yhteisönrakentajamallia yhteisöjen kehittämisessä
Opetusmenetelmät:
Verkossa ja lähiopetuksena tapahtuva opetus ja ohjaus
Ohjattu itsenäinen työskentely opetuskertojen välillä
Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
Yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen
Completion alternatives
Vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovitaan erikseen opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa.