Skip to main content

DKM01MK24DIAK Building a meaningful community (5cr)

Code: DKM0105Y23S-3001

General information


Enrollment
11.10.2023 - 29.10.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
16.01.2024 - 18.02.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Diak Master School and continuous learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 333
Degree programmes
Values, communities, and ethics
Teachers
Minna Valtonen
Päivi Thitz
Course
DKM0105Y23S

Unfortunately, no reservations were found for the realization DKM01MK24DIAK Building a meaningful community DKM0105Y23S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Yksilötehtävät ja niihin liittyvät työskentelyt
Tiimitehtävä ja tehtävän ohjaus
Yhteisöllinen jakaminen ja kirjallisen tiimitehtävän palautus

Opintojakson suoritus edellyttää seuraavaa:
- osallistumista lähiopetukseen Diak Helsingin kampuksella
- ohjauksen hyödyntämistä
- työskentelyihin osallistumista ja tehtävien tekemistä ohjeiden mukaisesti.

Tiimitehtävän hyväksyttävä suoritus edellyttää tehtävässä etenemistä ohjeistettujen vaiheiden mukaisesti ja kehittämistavoitteiden mukaista teoreettisen kirjallisuuden hyödyntämistä.

Tiimitehtävän kirjallisen raportin palautus 18.2.2024.

Objective

Opiskelija osaa
• analysoida yhteisöllisyyden rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä
• havainnoida yhteisöjä ja niiden ympäristöjä sekä analysoida havainnointiprosessia
• arvioida ja priorisoida yhteisöanalyysin perusteella yhteisön toimintaa ja omaa työtään
• soveltaa yhteisönrakentajamallia yhteisöjen kehittämisessä

Location and time

16.1. klo 15-18 Opintojakson orientaatio Zoomissa (pakollinen läsnäolo)
23.1. klo 9-16 Lähiopetus ja toiminnallinen työskentely Diakin Helsingin kampuksella (Kyläsaarenkuja 2)
viikoilla 5-6 erikseen sovittavat ohjaustapaamiset Zoomissa
1.2. klo 12.15-15 Osallistuminen webinaariin: Yhteisöjen merkitys toivon rakentajina ja kannattelijoina (toteuttajana kirkon Sielunhoidon neuvottelukunta)
14.2. klo 9-16 Toiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen Diakin Helsingin kampuksella (Kyläsaarenkuja 2)
18.2. kirjallisen tiimitehtävän palautus

Materials

Addy, T. (2019). Community Practice and Critical Community Research: Perspectives from Conviviality and the CABLE Approach. Diaconia, 10(2), 161–180. https://doi.org/10.13109/diac.2019.10.2.161

Haugen, H. M., Kivle, B. T., Addy, T., Kessel, T. B., & Klaasen, J. (2022). Developing just and inclusive communities: Challenges for diakonia/Christian social practice and social work. Regnum.

Heiskanen, S., Lehtineva, E., Rautio, H. & Siirto, U. (2022) Yhteisönrakentajan muistikirja. Diak Opetus 9. Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Porkka, J. & Pentikäinen, M. (2013). Community of the Future. Challenges and New Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE Approach. Diaconia University of Applied Sciences B Reports 57. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-190-8

Thitz, P. (2019). Seurakunta osallisuuden yhteisönä. Diakonia-ammattikorkeakoulu A Tutkimuksia 40. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-214-1

Teaching methods

Opintojakson tavoitteet:

Opiskelija osaa
• analysoida yhteisöllisyyden rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä
• havainnoida yhteisöjä ja niiden ympäristöjä sekä analysoida havainnointiprosessia
• arvioida ja priorisoida yhteisöanalyysin perusteella yhteisön toimintaa ja omaa työtään
• soveltaa yhteisönrakentajamallia yhteisöjen kehittämisessä

Opetusmenetelmät:
Verkossa ja lähiopetuksena tapahtuva opetus ja ohjaus
Ohjattu itsenäinen työskentely opetuskertojen välillä
Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
Yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen

Completion alternatives

Vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovitaan erikseen opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa.

Go back to top of page