Skip to main content

KOH01MS24OUL Care relationship, diverse and multicultural customers (3cr)

Code: KOH0103A20S-3041

General information


Enrollment
01.03.2024 - 18.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.09.2024 - 27.10.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Terveys- ja kirkonala
Campus
Oulu
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA in Health Care
Teachers
Nina Niemelä
Niina Patronen
Course
KOH0103A20S

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 16 h 45 min.

Time Topic Location
Thu 12.09.2024 time 15:00 - 15:45
(0 h 45 min)
KOH01 / Info
OUL-222 222 Opetustila
Fri 13.09.2024 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
KOH01 / Luento
OUL-222 222 Opetustila
Wed 25.09.2024 time 12:30 - 14:45
(2 h 15 min)
KOH01 / Luento
Zoom
Fri 27.09.2024 time 14:15 - 15:00
(0 h 45 min)
KOH01 / Ryhmätyön ohjaus
Zoom
Thu 10.10.2024 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
KOH01 / Luento
Zoom
Fri 11.10.2024 time 12:30 - 14:45
(2 h 15 min)
KOH01 / Luento
OUL-222 222 Opetustila
Mon 21.10.2024 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
KOH01 / Seminaari
OUL-219 219 Opetustila
Fri 25.10.2024 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
KOH01 / Tentti
OUL-219 219 Opetustila
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opintoihin orientointi opintojen alussa, luennot, suunnitelman työstäminen, haastattelun/kohtaamisen toteuttaminen, seminaariesityksen tekeminen ja seminaareihin osallistuminen, kirjallisen tehtävän valmiiksi työstäminen. Kirjallinen tentti.

Objective

Students
- know how to explain the basis of a good care relationship and the characteristics of a patient-nurse relationship from the viewpoint of nursing
- understand the significance of nursing principles and brotherly love in care relationships
- understand the customer’s diversity, multiculturality, life history and experiences as the basis for encounters and the care relationship
- dentify their personal attitudes and prejudices in customer relationships and develop their own culturally sensitive working method
- know how to work in a multidisciplinary manner and utilise the competence of various experts in customer relationships

Content

- nursing science-based information in a care relationship
- values, principles and caring in nursing
- customers’ diversity, multiculturality, life history and experiences in a care relationship
- personal self-knowledge and cultural sensitivity
- multidisciplinary working

Materials

Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S., Rusanen, S., & Müller, E. (2019 tai uudemmat). Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro oy. Soveltuvin osin (alaluku 1.4 Hoitotyön keskeiset käsitteet, luku 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö, luku 3 Vuorovaikutus ja monikulttuurinen hoitotyö, alaluku 5.5 Terveyden edistämisen ammattilaiset ja alaluku 5.6 Sairaaloiden toimintayksiköt)

Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOYpro.

Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Monikulttuurisuus asiakastyössä -verkkokoulu. [Video]. Youtube.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLV8_D7-jawHS8alFA-9gSxNjsFbC9_QyD

L 1325/2014. Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014 30.12.2014/1325.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141325

Lisäksi ryhmätehtävässä hyödynnettävää kirjallisuutta:

Gothóni, R. (2012). Kosketuksia: arjessa, hoidossa ja pyhässä. Kirjapaja.
s. 50-65 (Kosketus vuorovaikutuksessa)
tai
Styrman, T., Torniainen, M., & Rautasalo, K. (2018). Kunnioittavan kosketuksen käsikirja: ammatillinen hoitokohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.

Kankare, H., Hautala-Jylhä, P., & Munnukka, T. (2004). Lähimmäisenrakkauden puolustus - uusvanha näkökulma hoitotyöhön. Tammi. s. 9-30.

Teaching methods

YDINSISÄLLÖT:
•ammatillinen hoitosuhde
•hoitotyön periaatteet, välittäminen ja huolenpito
•asiakkaiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja elämänhistoria hoitosuhteessa
•henkilökohtainen itsetuntemus ja kulttuurisensitiivisyys
•monialaisuus

TAVOITTEET:
•Opiskelija ymmärtää ammatillisen hoitosuhteen muodostumisen periaatteet ja tietää ammatillisen hoitosuhteen erityispiirteet.
•Opiskelija ymmärtää hoitotyön keskeiset periaatteet ja osaa toimia hoitotyön arvojen (ihmisarvo, huolenpito, lähimmäisenrakkaus) mukaisesti hoitosuhteessa.
•Ymmärtää kohtaamisen ja hoitosuhteen lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian.
•Opiskelija tunnistaa omia asenteitaan ja ennakkoluuloja asiakassuhteissa sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta.



OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, tentistä sekä kirjallisesta tehtävästä, joka tehdään ryhmässä ja esitetään seminaarissa. Ryhmätehtävään kuuluu toiminnallinen osuus.

Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä: https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/

Orientaatio-opintoihin (läsnäolovelvollisuus 100%), ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittäminen ja arviointi pienryhmissä. Seminaari (läsnäolovelvoite 100%). Kirjallinen tehtävä hyväksytty/täydennettävä/hylätty. Opintojakson tentti arvioidaan 1-5/hyl.

Student workload

Lähiopetuksessa perehdytään teoriaa hyödyntäen muun muassa hoitotyön periaatteisiin, ammatilliseen hoitosuhteeseen ja moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioimiseen kohtaamisessa.

Etäopiskelujaksolla syvennetään kohtaamisen ja hoitosuhteen ymmärtämistä oppimistehtävän avulla. Tehtävän kautta opiskelija pohtii myös omaa asennettaan, ennakkoluulojaan ja harjoittelee kulttuurisensitiivisyyttä.

Seminaarissa käsitellään tehtävien kautta nousseita havaintoja ja kokemuksia erilaisista kohtaamisista ja hoitosuhteista.

Opintojakson tentti kokoaa opintojakson keskeiset sisällöt.

1 opintopiste = 26h 40min opiskelijan työtä

Qualifications

Ei edellytä aiempia opintoja.

Further information

Ryhmätehtävä ja kirjallinen tehtävä toteutetaan pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiotunnilla (100% läsnäolovelvoite). Opintojakson kirjallisuuden suorittaminen yksilötenttinä, arvioidaan numeerisesti.

Go back to top of page