YHT1PS24HKI-SOS Ethics and expertise in the social, health and church sectors (4cr)
Code: YHT1004A20S-3079
General information
- Enrollment
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.08.2024 - 13.10.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services
- Teachers
- Sanna-Maija Kohonen
- Sampo Sivula
- Mia Mäkinen
- Course
- YHT1004A20S
Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 10 h 30 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Thu 12.09.2024 time 09:00 - 11:15 (2 h 15 min) |
YHT1/ Kirjallinen viestintä 2 |
HKI-222
luokka 222
|
|
Thu 12.09.2024 time 12:00 - 13:00 (1 h 0 min) |
YHT1/ Tehtävätyöpaja 1 (vapaaehtoinen), opintososionomiharjoittelija |
HKI-222
luokka 222
|
|
Wed 18.09.2024 time 12:15 - 14:30 (2 h 15 min) |
YHT1/ Kirjallisen oppimistehtävän väliohjaus (mukana opintososionomiharjoittelija) |
HKI-400
4. krs kaarre
|
|
Thu 19.09.2024 time 14:15 - 15:45 (1 h 30 min) |
YHT1/ Tekstipaja |
HKI-222
luokka 222
|
|
Wed 25.09.2024 time 15:00 - 16:00 (1 h 0 min) |
YHT1/ Tehtävätyöpaja 2 (vapaaehtoinen), opintososionomiharjoittelija |
HKI-400
4. krs kaarre
|
|
Mon 07.10.2024 time 09:00 - 10:00 (1 h 0 min) |
YHT1/ Tehtävätyöpaja 3 (vapaaehtoinen), opintososionomiharjoittelija) |
HKI-222
luokka 222
|
|
Thu 10.10.2024 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
YHT1/ Ekstratekstipaja |
HKI-328
Luokka 328
|
Evaluation scale
0-5
Objective
Students
- know how to analyse the multidisciplinary basis of expertise and the challenging changes of the future
- are familiar with the history and central concepts of their professional field
- know how to analyse the view of humans and values behind their ethical actions
- are familiar with Diak’s values and basic task in the education system
- know how to produce study-related texts based on source materials
Content
- central underlying sciences and concepts in the social, health and church sectors
- the history, current state and future of the professions
- the shared ethical basis of the professions, Diak’s value basis
- how to use sources in texts, language guides and grammatical correctness
Materials
KAIKILLE YHTEINEN, PAKOLLINEN MATERIAALI SOSIAALIALAN OPISKELIJOILLE:
1. Lähiopetuksen materiaali (soveltuvin osin mm. arvot, ammattietiikka, ammatillisuus)
2a. Juujärvi, S., Myyry, L. & Pesso, K. (2007) tai uudempi. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. Ss. 7 - 102, 131 - 266.
TAI
2b. Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Vastapaino. Saatavilla myös verkkojulkaisuna (2011).
3. Sosionomikoulutuksen kompetenssikuvaus
4. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. (2022).
Teaching methods
Ydinsisällöt:
- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- sosionomin ammatti ja sosionomien sijoittuminen sosiaalialan työkentälle
- sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ammattieettiset ohjeet
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- autonomia ja itsemääräämisoikeus
- ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- palveluammatin periaatteet
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys
• Opintojakson suoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Suorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.
•Suoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.
•Opiskelijat tekevät kaksi kirjallisen viestinnän tehtävää ja kirjoittavat kirjallisen oppimistehtävän (ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevä lähteistetty teksti).
•Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon.
•Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa.
Opintojakson suoritus:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
- kirjallisen viestinnän kahden tehtävän suoritus
- kirjallisen oppimistehtävän tekeminen (josta jakson arvosana)
Exam schedules
Opintojaksossa ei ole tenttiä
Completion alternatives
-
Student workload
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää (kaksi kirjallisen viestinnän tehtävää sekä kirjallinen oppimistehtävä)
1 op = 26,7 h opiskelijan työtä
Further information
AHOT: Opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta.