GHO01kesä2024 Gerontological clinical nursing (5cr)
Code: GHO0105A20S-3006
General information
- Enrollment
 - 01.02.2024 - 18.02.2024
 - Registration for the implementation has ended.
 
- Timing
 - 01.05.2024 - 31.07.2024
 - Implementation has ended.
 
- Number of ECTS credits allocated
 - 5 cr
 
- Local portion
 - 0 cr
 
- Virtual portion
 - 5 cr
 
- Mode of delivery
 - Distance learning
 
- Unit
 - Terveys- ja kirkonala
 
- Campus
 - Diak joint implementation
 
- Teaching languages
 - Finnish
 
- Seats
 - 0 - 70
 
- Degree programmes
 - BA in Health Care
 
- Teachers
 - Tiina Takku
 - Ulla Lahtela
 
- Course
 - GHO0105A20S
 
Unfortunately, no reservations were found for the realization GHO01kesä2024 Gerontological clinical nursing GHO0105A20S-3006. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
                    
Content scheduling
Diaklessa on kuvattu tehtävien ja toteutuksen jaksotus
                    
Objective
Students
• know how to analyse and assess changes in the vital functions and organs of the elderly
• know how to act ethically as a specialist of gerontological clinical nursing by applying multidisciplinary information and good practices in an evidence-based manner
• know how to assess the impact and quality of nursing and services
• know how to apply their pharmacotherapy knowledge as they plan, execute and assess a customer’s/patient’s pharmacotherapy
                    
Content
• identifying and controlling acute situations
• care and rehabilitation of chronic diseases
• pharmacotherapy
• multidisciplinary and evidence-based knowledge
• ethicality
• multidisciplinary activities
• impact and quality of nursing and services
                    
Materials
Aromaa, A., Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen, T. (2013). Gerontologia. Duodecim.
https://anna.diak.fi/login?url=https://www.oppiportti.fi/op/opk04630 
Jyväkorpi, S. K., Strandberg, T., Urtamo, A., Pitkälä, K., Suominen, M., Kokko, K., & Heimonen, S. (2020). Ikääntyneiden terveys, elämänlaatu, toimintakyky ja mielen hyvinvointi. Gerontologia, 34(4), 339-344. https://journal.fi/gerontologia/article/download/99624/57593 
Kelo, S., Launiemi, H., Takaluoma, M., & Tiittanen, H. (2015). Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö (1. p.)  Sanoma Pro Oy.
Koivuranta-Vaara, P. (2019). Terveydenhuollon laatuopas. Suomen kuntaliitto. https://www.kuntaliitto.fi/julkaisut/2019/1996-terveydenhuollon-laatuopas 
Paltamaa J. (2018). Ikääntyneen asiakkaan toimintakyky ja sen arviointi asiakaslähtöisessä tavoitteellisessa kotihoidossa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-499-2 
Pikkarainen A. (2013). Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja: OSA 1. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-285-1 
Saarnio R., & Tuomikoski A. (2019). Gerontologisen hoitotyön osaamisella ja näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisellä laatua ikäihmisten hoitoon. Oulun ammattikorkeakoulu. 
http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019111838515 
Voutilainen, P., & Tiikkanen, P. (2015). Gerontologinen hoitotyö. WSOY Oppimateriaalit.
Schwab, U. (2020). Ikääntyneiden ravitsemus. Teoksessa Lääkärikirja Duodecim. Ikääntyneiden ravitsemussuositukset.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01086 
Schwab, U. & Hielm, S. (2020). Vireyttä seniorivuosiin: Ikääntyneiden ruokasuositus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
https://www.julkari.fi/handle/10024/139415 
Lahti, T., Pikkarainen, L., Partanen, J. P., Stenman, T., & Turunen, H. (2020). Päivystystilanteet kotihoidossa [Verkkokurssi]. Oppiportti. Duodecim. https://www.oppiportti.fi/op/dvk00209 
                    
Teaching methods
-Orientoiva luento/aloitusinfo
-Itsenäinen aineistoon perehtyminen
-Oppiportin kurssi: Päivystystilanteet kotihoidossa 2021 (Haka-tunnuksilla)
-Interaktiivinen verkkokeskustelu
-Kehittämistehtävä työelämäyhteistyössä, opponointi ja seminaari (seminaaria ei kesätoteutuksella)
                    
Employer connections
Kehittämistehtävä tehdään työelämäyhteistyössä
Aloitusinfossa työelämävieraat ovat mahdollisia
                    
Exam schedules
Ei tenttiä
                    
International connections
Mahdollista tehdä vaihdon aikana (kv-työelämäyhteistyötaho)
                    
Completion alternatives
Artikkeli kehittämistehtävän tilalla (sovitaan vastuulehtorin kanssa)
                    
Student workload
Verkkokeskustelu ja aineistoon perehtyminen 2 op
Kehittämistehtävä ja seminaari 3 op
                    
Qualifications
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy.  Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
                    
Further information
AHOT:ia voi hakea normaalin AHOT-käytänteen mukaisesti
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot.
Opintojakson voi valita itsenäisenä 5 op osiona tai osana 30 op:n kokonaisuutta (GHO01-GHO04).