Skip to main content

YHRMK24HKI Community builder (5cr)

Code: YHR0005A16S-3022

General information


Enrollment
11.10.2023 - 29.10.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.01.2024 - 05.04.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 333
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care

Unfortunately, no reservations were found for the realization YHRMK24HKI Community builder YHR0005A16S-3022. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Minun tarinani - identiteetti ja itsetuntemus yhteisötyön perustana 1 op
-Identiteetti työskentely (oma tarina)

Yhteisön ja ympäristön tarina - havainnointi ja sosiaalinen analyysi 2 op
-Alueen ja yhteisön havainnointi
-Sosiaalinen analyysi, tilastot, strategiat, yhteiskuntaa analysoivan kirjallisuuden käyttö. Etsitään haasteet ja sovitaan kehittämisen osat.

Tulevaisuuden tarina - yhteistoiminnallinen kehittäminen 2 op
-Kehittämistehtävä oman lähiyhteisön kehittämistarpeisiin liittyen. Miten suunnitellaan asioita, jaetaan taitoja ja tehdään yhdessä?

Objective

The student:
- acquires skills in the field of community development
- learns how to apply different communal and empowering methods
- learns to prioritize the needs and activity in his/her own local community
- learns how to implement a work model which could empower both an individual and a community

Content

- the models of communal work: Cable, conviviality, use your talents
- capacity building and empowerment
- the process of communal learning and acting
- co-operative development

Materials

Addy, Tony. 2020. Community Practice and Critivcal Community Research: Perspectives from conviviality and the CABLE approach.

Freire, Paolo. 2005. Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino.

Helsingin Diakonissalaitos. Kaapeli-verkkosivut.

Hytönen, Maarit & Ketola Kimmo & Salminen, Veli-Matti & Sohlberg, Jussi & Sorsa, Leena (toim.). 2016. Erilaisista yhteisöistä elävä kirkko. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 124.

Malkavaara, Mikko. 2018. Yhteisöissä elävä kirkko yhteiskunnan murroksessa. TKI toiminnan vuosikirja 3 Paikallisuus ja globaalit mahdollisuudet. Diakonia-ammattikorkeakoulu

Roivainen, Irene (toim.) & Ranta-Tyrkkö, Satu. 2016. Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat. United Press Global.

Siirto, Ulla & Tuuri, Kaija. 2015. Yhteisötyön menetelmät sosiaalialalla. Teoksessa Näkki & Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmät sosiaalialalla. Helsinki: Edita, 127–141.

Siirto, Ulla. 2015. Cable-metodi lähiöasukkaiden aktivoijana, voimauttajana ja valtauttajana. Teoksessa Väyrynen, Kostamo-Pääkkö & Ojaniemi (toim.) Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. [Tallinn]: United Press Global, 301–320.

Thitz, Päivi & Siirto, Ulla. 2015. Monimuotoistuva yhteisöosaaminen. Teoksessa Gothóni, Hyväri, Kolkka & Vuokila-Oikkonen (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKItoiminnan vuosikirja 2015. Diakonia-ammattikorkeakoulu, 93-106.

Teaching methods

Yhteisönrakentaja -koulutus (5op) perustuu yhteisölliseen ja kokemukselliseen oppimiseen, joten läsnäolo jokaisessa lähipäivässä on tärkeää.

Yhteisönrakentaja-koulutuspäiviä on viisi ja oppimistehtäviä kolme.

Student workload

Viisi lähipäivää, joissa edellytetään läsnäoloa.
Kolme tehtävää.

Go back to top of page