Skip to main content

INENK24DIAK Elements of Humanity (3cr)

Code: INE0003A23S-3002

General information


Enrollment
11.10.2023 - 31.05.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.01.2024 - 12.06.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
EDUCATION
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 999
Teachers
Ville Päivänsalo
Course
INE0003A23S

Unfortunately, no reservations were found for the realization INENK24DIAK Elements of Humanity INE0003A23S-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opintojakso on suunniteltu suoritettavaksi alkaen johdanto-osiosta ja edeten sitten osioittain (1-3). Sinun on kuitenkin mahdollista suorittaa tehtäviä myös muussa järjestyksessä.

Objective

Opiskelija
- ymmärtää eettisen tietoisuuden merkityksen globalisoituvassa maailmassa
- ymmärtää ekososiaalisuuden roolin maailman muutoksessa
- ymmärtää kohtaamisen ja myötätunnon merkityksen inhimillisessä vuorovaikutuksessa
- tuntee dialogisuuden keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä omassa vuorovaikutuksessaan
- ymmärtää osallisuuden ja huono-osaisuuden suhteita ja käsitteitä
- tuntee yhteiskehittämisen periaatteita ja tunnistaa yhteiskehittämisen menetelmiä

Content

Eettisyys, arvot ja ekososiaalisuus (1 op)
- etiikka, moraali ja eettinen dilemma
- ekososiaalisuus, systeemisyys ja kompleksisuus
- kestävä kehitys, tasa-arvo ja turvallisuus
- globaali ja inhimillinen hyvinvointi ja kehitys
- ihmisen näkökulma ja mahdollisuudet

Inhimillinen vuorovaikutus (1 op)
- kohtaaminen ja sen merkitys
- tunnetaidot, empatia ja myötätunto
- dialogisuus ja reflektiivisyys
- digitaalinen vuorovaikutus

Osallisuutta yhteiskehittämällä (1 op)
- osallisuuden käsite ja ilmiöitä
- huono-osaisuuden käsite ja ilmiöitä
- osallisuuden ja huono-osaisuuden suhteet
- yhteiskehittämisen periaate
- yhteiskehittämisen menetelmiä

Location and time

Opintojakso on avoin suorituksille lähes koko ajan lukukausien aikana. Kevät- ja syyslukukaudella on omat toteutuksensa. Niiden suorittamista ei kuitenkaan voi aloittaa aivan lukukauden lopulla, jotta suoritus olisi mahdollista saada kyseisen toteutuksen puitteissa tehtyä. Katso ilmoittautumis- ja toteutusajat tarkemmin yltä.

Opintojakso suoritetaan Howspace-alustalla. Tutustu ensin jakson avoimeen nettisivuun (https://inhimillisyydenelementit.diak.fi/), ilmoittaudu, aktivoi tunnuksesi ja kirjaudu sen jälkeen Howspaceen
https://inhimillisyyden-elementit-kevat-2024.in.howspace.com/tervetuloa

Materials

Oppimateriaali

YK-liitto (n.d.). Kestävän kehityksen tavoitteet. https://www.ykliitto.fi/kestava-kehitys

Keskitalo, Elsa (2021). Yhteiskehittämisen tausta ja käsite, teoksessa E. Keskitalo & P. Vuokila-Oikkonen (toim.), Yhteiskehittämällä ratkaisuja sote-palveluhin -- kansalaiset ja palvelunkäyttäjät mukaan kehittämiseen, s. 12-22. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-392-6

Salonen, Arto O., & Maria Joutsenvirta (2018). Vauraus ja sivistys yltäkylläisyyden ajan jälkeen. Aikuiskasvatus 38(2), 84–101. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/88331/47498

Suositeltavaa kirjallisuutta

Osaan 2 liittyen:
The United Nations (UN) (n.d.). The 17 Goals. UN, The Department of Economic and Social Affairs. https://sdgs.un.org/goals

Osaan 3 liittyen:
https://www.ssjs.fi/toiminta-ja-tapahtumat/strategiablogi/elina-juntunen/
https://uralehti.fi/ilmiot/tyon-merkityksellisyyden-kokemisen-muuttuvat-lahteet/
https://areena.yle.fi/audio/1-50266047
https://www.ps-kustannus.fi/Anne-Birgitta-Pessi/My%C3%B6t%C3%A4tunnon-mullistava-voima.html

Osaan 4 liittyen:
Meidän Rajakylä- ITU2-hankkeen 2017-2020 tuloksia: https://www.youtube.com/watch?v=CYRdt-aiuQA&t=14s
”Kyllä mä rinta rottingilla kuljen siitä ohitse.” – Oman elinympäristön kehittäminen osallisuuden kokemuksena https://dialogi.diak.fi/2020/10/14/kylla-ma-rinta-rottingilla-kuljen-siita-ohitse-oman-elinympariston-kehittaminen-osallisuuden-kokemuksena/

Teaching methods

Opiskelet itsenäisesti kolmen osion aineistot. Opintokokonaisuudessa on monta keskustelevaa videota sekä useita pieniä ja vähän laajempia tehtäviä. Opiskeltuasi verkkokurssin, sinulla on ajankohtaisia näkökulmia eettisyydestä, inhimillisestä vuorovaikutuksesta sekä yhteiskehittämisestä.

Employer connections

Opintojaksolla ohjeistetaan sellaisen kestävään kehitykseen ja arvoihin liittyvän diaesityksen laatiminen, jonka voi halutessaan esittää esimerkiksi työyhteisössään tai muussa lähiyhteisössään.

Exam schedules

Opintojakson kaikki tehtävät on suoritettava kunkin toteutuksen toteutusajan loppuun mennessä. Osioon 1 sisältyvän monivalintatentin saa uusia tämän aikarajan puitteissa.

Completion alternatives

Toteutus on jo laadittu sellaiseksi, että sen suorittaminen on mahdollisimman joustavaa. Siinä ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.

Student workload

Opintojakson pääasiallinen työskentelytapa on videoiden katseleminen ja niiden kommentointi kirjoituskenttiin, jotka ovat näkyvillä opintojaksototeutukselle ilmoittautuneille. Videoita on kaikkiaan 17 ja niiden pituus vaihtelee muutamasta minuutista n. 40 minuuttiin (useimmat n. 10-20 min). Lisäksi aikaa tarvitaan jonkin verran materiaalien lukemiseen ja muihin tehtäviin.

Assessment criteria, approved/failed

Kun kaikki Howspace-alueen tehtävät on tehty, opintojakso on suoritettu hyväksytysti.

Qualifications

Ei esitietovaatimuksia.

Further information

Opintojakson Howspace-alustan Tervetuloa-sivulla on Halutessasi esittäydy täällä -kenttä. Opintojakson kiinnostavuutta opiskelijoille lisää, jos osallistujat jakavat jotain perustietoja itsesään toisilleen. Esittely on siis kuitenkin vapaaehtoista.

Myös Osion 1 mittaan rakentamasi PP-esityksen jakaminen muille opiskelijoille on vapaaehtoista. Kullakin säilyy tekijänoikeus omaan esitykseensä.

Muista käydä keskustelua kaikkia osallistujia kunnioittaen. Kyseessä on ennen kaikkea mahdollisuus oppia yhdessä, sekä opintojakson materiaaleista että toisten opiskelijoiden pohdinnoista.

Go back to top of page