Skip to main content

SOS01PK25HKI-SOS Methods of customer work (5cr)

Code: SOS0105A20S-3037

General information


Enrollment
23.09.2024 - 13.10.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.01.2025 - 16.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Jaana Rintala
Tarja Isomäki
Course
SOS0105A20S

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 37 h 45 min.

Time Topic Location
Thu 23.01.2025 time 08:30 - 15:30
(7 h 0 min)
SOS01/Orientaatio ja ohjaaminen ryhmässä
HKI-331 Luokka 331
Fri 24.01.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
SOS01/Tiimityöskentely
Mon 27.01.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
SOS01/Voimavaralähtöinen työote, : ”Tunti peruttu, itsenäinen työskentely. Materiaali Diaklessa”
HKI-327 Luokka 327
Tue 28.01.2025 time 12:00 - 14:15
(2 h 15 min)
SOS01/Sosiaali- ja palveluohjaus I
HKI-332a Iso luentosali 332a
Tue 11.02.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
SOS01/Voimavaralähtöisen työotteen harjoitteet
HKI-400 4. krs kaarre
HKI-427 Pieni luokka 427
HKI-430 Hoitotyön luokka 430
Tue 04.03.2025 time 08:30 - 15:00
(6 h 30 min)
SOS01/Asiakastyön harjoitteet, A-ryhmät,aloitus tilassa 332
HKI-332b Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a
HKI-621 Neukkari Amani
HKI-429 Monitoimitila 429
Tue 11.03.2025 time 08:30 - 15:00
(6 h 30 min)
SOS01/Asiakastyön harjoitteet, B-ryhmät, aloitus tilassa 332
HKI-432 Hoitotyön luokka 432
HKI-332b Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a
HKI-427 Pieni luokka 427
HKI-428 Luokka 428
HKI-430 Hoitotyön luokka 430
Wed 12.03.2025 time 08:30 - 15:00
(6 h 30 min)
SOS01/Leffaseminaari
HKI-331 Luokka 331
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opintojakso toteutuu pitkäkestoisesti lukukauden aikana.

Objective

Students
• are familiar with and know how to apply various work orientations and customer work methods within social work
• know how to use methods of social guidance, service counselling, psychosocial work and teamwork as well as communal and empowering methods in supporting individuals, families, groups and communities in various life stages and situations
• know how to act to strengthen human rights and inclusion in social customer work.

Content

• theoretical background of work orientations and methods in social customer work
• methods of social guidance, service counselling, psychosocial work, team management and communal and empowering customer work in the social sector
• inclusion-promoting methods in customer work
• resource-based methods in customer work

Materials

Näkki, P. & Sayed, T. (toim.). (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita.

Vogt, I. (2016). Voimavarakeskeinen lähestymistapa sosiaaliohjauksessa. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä (s. 29–43). Edita.

Muu suositeltava kirjallisuus on sähköisellä oppimisalustalla.

Teaching methods

Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee ja osaa soveltaen käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön
työorientaatioita ja -menetelmiä
• osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn,
ryhmätyön sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämänvaiheissa ja
-tilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
• osaa toimia ihmisoikeuksia ja osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä.

Ydinsisällöt
• sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta
• sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmien
ohjauksen sekä yhteisöllisen ja valtaistavan asiakastyön menetelmät
sosiaalialalla
• osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät
• voimavaralähtöiset asiakastyön menetelmät

Toteutus:
Menetelmäluennot ja harjoitteet
Tiimitehtävä
Työelämäyhteistyö

Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy ennen lähijaksoa sähköiseen oppimisalustaan sekä alustalla oleviin materiaaleihin. Opintojakson aloittavalla aloitusluennolla on välttämätöntä olla läsnä. Opintojakson käynnistyessä tarkistetaan opiskelijatiimin jäsenet ja varmistetaan työelämäyhteistyön mahdollisuus.
Kontaktiopetuksessa käsitellään työorientaatioiden ja -otteiden perusteita ja tehdään pareina tai pienryhmissä toiminnallisia harjoitteita ja simulaatioita. Opetukseen liittyy myös lisämateriaaleja, joihin opiskelija perehtyy itsenäisesti.
Opintojakson aikana tiimin jäsenet soveltavat valittua menetelmää tai työorientaatiota aikuis- ja nuorisososiaalityön työelämäyhteistyössä. Tiimi toteuttaa opintojakson alussa sovitut ohjauskerrat asiakastyössä työelämäyhteistyötahon kanssa sopien ja ohjatusti.
Opintojakso päätetään kokoavaan leffatapahtumaan, johon tiimit työstävät teoriatietoon ja työelämäyhteistyön kokemuksiin perustuvan lyhyen menetelmävideon (max 7 min). Leffatapahtuma on avoin työelämäyhteistyötahoille.

Employer connections

Tehtävät tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Completion alternatives

VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista. Tehtävä tulee olla myös teoriatietoon ja kurssimateriaaliin perustuva.

Student workload

Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen, harjoitteisiin ja tiimin työelämässä toteutuvaa työskentelyyn sekä perehtyy itsenäisesti työorientaatioihin ja -menetelmiin liittyviin materiaaleihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää lähipäivien lisäksi aktiivista panostusta tiimi- ja työelämätyöskentelyyn. Työelämässä tapahtuvan asiakasohjauksen valmisteluun, toteutukseen, videon työstämiseen ja itsearviointiin on varattava yksilö- ja tiimikohtaista aikaa noin kahden opintopisteen verran.

Further information

Menetelmäluennoille ja harjoitteisiin on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan mahdollisuuksien mukaan rinnakkaisryhmän opetuksessa.
Poissaolot työelämässä tapahtuvasta asiakasohjauksesta tulee korvata.

Go back to top of page