DTA01PK25HKI Theology of helping and building a diaconal community (5cr)
Code: DTA0105A20S-3022
General information
- Enrollment
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.01.2025 - 27.04.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Terveys- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 70
- Degree programmes
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA of Social Services, Diaconal Work
- Teachers
- Virve Valkeavuori
- Maarit Heusala
- Course
- DTA0105A20S
Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 23 h 0 min.
| Time | Topic | Location | 
|---|---|---|
| Mon 13.01.2025  time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) | DTA01/  Orientaatio | HKI-331
                                    Luokka 331 | 
| Thu 23.01.2025  time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) | DTA01/ luento | HKI-327
                                    Luokka 327 | 
| Thu 23.01.2025  time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) | DTA01/ Ryhmätyöskentelyaika | Itsenäinen ryhmätyöskentely | 
| Tue 28.01.2025  time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) | DTA01/ Luento | HKI-222
                                    luokka 222 | 
| Wed 05.02.2025  time 08:30 - 12:00 (3 h 30 min) | DTA01/ Luento | HKI-327
                                    Luokka 327 | 
| Mon 10.02.2025  time 12:00 - 13:30 (1 h 30 min) | DTA01/ Reflektio / ohjaus | Zoom | 
| Thu 24.04.2025  time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) | DTA01/ Reflektio | HKI-328
                                    Luokka 328 | 
| Thu 24.04.2025  time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) | DTA01/ Reflektio | HKI-328
                                    Luokka 328 | 
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
                    
Content scheduling
DTA-opinnot alkavat tällä koko lukukauden kestävällä DTA01 -jaksolla.
                    
Objective
Students
• are familiar with the arguments for a theological office
• know how to form their own theology of helping and reflect on their own actions from the viewpoint of holistic helping
• know the diaconal objectives, organisation and working methods (on the level of the church, diocese and parish)
• know how to develop church service and devotional life together with the members and employees of the parish
• know how to execute diaconal education and confirmation classes and develop the realisation of diaconal responsibility together with the members and other employees of the parish
• know how to develop the creation of community and the inclusion and volunteering of parishioners
                    
Content
• the diaconal office
• diaconal theology
• diaconal objectives, organisation and working methods
• development of church services and devotional life from a diaconal viewpoint
• diaconal education, confirmation classes and responsibility in the parish
• community, inclusion and volunteer activities and their development in diaconal work
                    
Materials
Verkkokeskustelussa käytettävä kirjallisuus: 
- Suomalainen, P., Heinonen, V. & Henttonen, K. (2023). Diakonian teologia [Tallenne].
- Latvus, K., & Elenius, A. (toim.). (2007). Auttamisen teologia. Kirjapaja. (S. 1-158; 271-282.)   
- Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja. (S. 76-124.)
- Porkka, J., & Valtonen, M. (2016). Tässä ja nyt – teologia muutosvoimana. Teoksessa R. Gothoni, M. Malkavaara, & M. Valtonen (toim.), Muutosvoimaa – tutkielmia Diakista ja teologiasta. Diakonia-ammattikorkeakoulu. 
Toiminnallisessä työelämätehtävässä hyödynnettävä materiaali:
- Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (2020). Ovet auki: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon strategia vuoteen 2026. Kirkkohallitus. 
- (Kirkkohallitus. (2014). Kohtaamisen kirkko: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020. Kirkkohallitus.)
- Vapaaehtoistoiminnan kehittäminen -työryhmä. (2018). Tasavertaisina ja osallisina - vapaaehtoistoiminnan kehittäminen, työryhmän loppuraportti. Suomen ev.lut. kirkko. https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/vapaaehtoistoiminta/loppuraportti/  
- Malkavaara, M., & Valtonen, M. (toim.). (2019). Uusi elämisen kulttuuri: Muutos Tampereella. (Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 61). Kirkon tutkimuskeskus. https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/4215 
                    
Teaching methods
Lähiopetus 1: 
Kaksi päivää diakonian teologia, diakonian tehtävät ja tavoitteet sekä yhteisöllisyys ja osallisuus + etäjakso: luentotallenteet, kirjallisuus, verkkokeskustelut, omaa diakonian teologiaa jäsentävä video, toiminnallinen työelämätehtävä, hartaus, raportti  
Lähiopetus 2:
Puoli päivää kokoava työskentely työelämätehtävästä + puoli päivää reflektio oman auttamisen teologiasta + Etäjakso: Oman oppimisen arviointi koko jaksosta.
                    
Employer connections
Toiminnallisessa pari-/ryhmätehtävässä kehitetään osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa toimintaa yhteistyössä seurakunnan kanssa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa seurakunnan kanssa. Tehtävä toteutetaan pitkäkestoisena toimintana seurakunnassa (2-4 kertaa).
                    
Completion alternatives
Vaihtoehtoisen suoritustavan voi toteuttaa vain opinnollistamisella työsuhteessa tai muuten tiiviissä yhteistyössä ja työelämäkontaktissa seurakunnassa. Opinnollistaminen tulee sitoa opintojakson teoreettisiin lähtökohtiin ja sisältöihin. Opiskelijalla tulee olla myös aiemmin suoritettu sosiaali-, terveys tai kirkon alan AMK-tutkinto tai teologian maisterin tutkinto. Opinnollistamisesta tulee sopia ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa. Opinnollistamisesta löytyy ohjeet omalta diakle-alustalta.
                    
Student workload
Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 27 h / opintopiste
Lähiopetus ja luennot 1 op
- luentoja ja vierailijoita
Verkkokeskustelu 1 op
- kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen
- verkkokeskusteluun osallistuminen ohjeiden mukaan
Yksilötehtävä 1 op
- oma video tai muu tuotos
- reflektioseminaari
Osallisuustehtävä 2 op
- pitkäkestoinen havainnointi- ja osallisuustehtävä seurakunnassa
- reflektioseminaari
                    
Qualifications
Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen DTA -opintojaksoja.
                    
Further information
Diakoniatyön asiantuntijuus -opintojakso (DTA) toteutuu 
- sairaanhoitaja-diakonissa opiskelijoilla yleensä 7. lukukaudella (Osallistava kehittäminen ja vaikuttaminen)  
- sosionomi-diakoni opiskelijoilla 4. lukukaudella (Soveltava ja kehittävä ammatillisuus)
Opintojakso antaa valmiudet siirtyä diakoniatyön harjoitteluun.