Skip to main content

ERIPK25HKI Health promotion with people who need special support (2cr)

Code: ERI0002A20S-3003

General information


Enrollment
23.09.2024 - 13.10.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.02.2025 - 23.02.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Terveys- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA in Health Care, Public Health Care
Teachers
Jaana Tilli
Hanna Hovila
Course
ERI0002A20S

Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 25 h 30 min.

Time Topic Location
Mon 10.02.2025 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
ERI / Orientaatio ja opetus
HKI-222 luokka 222
Tue 11.02.2025 time 12:00 - 13:30
(1 h 30 min)
ERI / Opetus
Zoom
Thu 13.02.2025 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
ERI / Asiantuntijaseminaari
HKI-327 Luokka 327
Tue 18.02.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
ERI / Opetus
Zoom
Thu 20.02.2025 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
ERI / Seminaari
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

1. Lähiopetus
2, seminaarit
3. Osallistumista luennoille. Poissaolosta palautetaan korvaava tehtävä.
4.Verkkokurssien todistusten palautusta ( jos verkkokursseja).
3. yksilöllinen työskentely
4. yhteistyö työelämän kanssa esim. vierailut työelämässä

Objective

Students
• know how to develop public health nurse work that strengthens the health and ability to function of customers of various ages who need special support
• know how to assess the risks factors that increase the need for services related to health, living conditions and life situation and instruct the use of existing services
• know how to analyse the diversity and significance of minorities from the viewpoint of resources and special support
• are familiar with models and work methods of health promotion that increase and impact the customer’s inclusion on an individual, group and community level
• understand the effect of common knowledge and culture to the health, ability to function and marginalisation of individuals and the population
• know how to seek out and support customers, families and communities in need of special support and at risk of marginalisation in collaboration with other actors
• know how to speak out bravely on behalf of their customers and strengthen experiment-induced expertise
• are familiar with the basis and forms of social and diaconal work
• understand how their own life history and experiences affect their professional development
• know how to select and apply their communication methods according to the customer’s needs

Content

• salutogenic health promotion and a feeling of coherence
• wellbeing data, experimental and everyday knowledge
• poverty and marginalisation
• health, social work and diaconal activities
• inclusion, resources and partnership
• minorities, diversity and equality
• clear speech, plain language, communication methods that support and replace speech

Location and time

11.9.24/JT

Materials

Henttonen, E., & Alhanen, K. (2023). Maahanmuuttodialogit : Moniäänistä keskustelua maahanmuuton arjesta ja politiikasta. Sisäministeriön julkaisuja 2023:9. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-951-6

THL,2023. Väestön terveys- ja hyvinvointikatsaus 2023. Työpaperi: 2023_14. Luettavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-072-9

Kainulainen ym. 2023. What happiness in the Finnish backyard looks like. Teoksessa In the Backyard of Finnish Happiness s.199-208 https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-426-8

Teaching methods

Käytössä Flipped learning- metodi, jolloin opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ennen luentoa.
Seminaarityöskentely yhdessä työelämän kanssa.
Itsenäistä opiskelua, pohdintaa ja työskentelyä valitun asiakasryhmän parissa.
Ryhmätehtävän työelämän palveluntarjoajaan tutustuminen ja siitä esitys ryhmälle
Poissaolokorvaus opetuksesta suoritetaan erillisellä tehtävällä.

Employer connections

Opintojaksolla tehdään vahvaa yhteistyötä työelämän kanssa.

Completion alternatives

Opinto-ohjaajan kanssa sovitusti mahdollisuus suorittaa itsenäisesti 2 op laajuinen verkkotentti, jossa useita lähteitä, sivumäärä max. 250 sivua sekä kotimaista että vieraskielisiä lähteitä. Verkkotentissä 2 kysymystä, joihin molemmissa vastauksissa minimi sanamäärä 500 sanaa + lähdeluettelo, joka ei sisälly sanamäärään. Verkkotentistä arvosana 5-1, täydennettävä. Suoritus tehtävä ennen HAR10 ahoitointia.

Student workload

2op = 54 tuntia opiskelijan työtä

Further information

Opintojakson osaamistavoitteet ovat, että opiskelija
- osaa kehittää eri ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- osaa arvioida terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä, palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa analysoida vähemmistöjen moninaisuutta ja merkitystä voimavarojen ja erityisen tuen tarpeen näkökulmista
- tuntee asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- ymmärtää vertaistuen merkityksen hyvinvoinnin ja osallisuuden vahvistamisessa
- ymmärtää arkitiedon ja kulttuurin vaikutuksia yksilöiden ja väestön terveyteen, toimintakykyyn ja syrjäytymiseen
- osaa etsiä ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta ja vahvistaa kokemusasiantuntijuutta
- tuntee sosiaali- ja diakoniatyön perustan ja työmuotoja
- ymmärtää oman elämänhistoriansa ja –kokemuksiensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseensä
- osaa valita ja soveltaa kommunikointimenetelmiään asiakkaan tarpeiden mukaan

Go back to top of page