Skip to main content

VAP03VK25DIAK Development of work practices in case management and councelling (5cr)

Code: VAP0305Y22S-3002

General information


Enrollment
23.09.2024 - 06.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.03.2025 - 04.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Diak Master School and continuous learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 333
Degree programmes
Effective case management and councelling in social and health services
Teachers
Susanna Kallakorpi
Päivi Vuokila-Oikkonen
Jari Helminen
Course
VAP0305Y22S

Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 11 h 45 min.

Time Topic Location
Tue 11.03.2025 time 16:15 - 18:00
(1 h 45 min)
VAP03 / Opetus ja ohjaus
Zoom
Tue 18.03.2025 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
VAP03 / Opetus ja ohjaus
Zoom
Tue 25.03.2025 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
VAP03 / Opetus ja ohjaus
Zoom
Mon 07.04.2025 time 17:00 - 18:00
(1 h 0 min)
VAP03 / Kyselytunti (oppimistehtävä)
Zoom
Tue 29.04.2025 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
VAP03 / Opetus ja ohjaus
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

- Opetus ja ohjaus
- Ennakko-oppimistehtävän palautus
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti)
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän palautus

Objective

Students will be able to
- analyse the theoretical basis and implementation of user-centred practices and methods in case management and councelling
- develop methods of assessing well-being, health, work and functional capacity in case management and councelling
- apply digital methods in in case management and councelling
- develop empowering work practices of case management and councelling in social and health services

Materials

Opintojakson keskeinen kirjallisuus

Blommila, K., Juntunen, M., & Kosunen, S. (toim.) (2022). Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys SPO ry. https://www.palveluohjaus.fi/puheenvuoroja-palveluohjauksesta-e/

Heikkilä, R., Lammintakanen, J., Laulainen, S., & Noro, A. (2022). Asiakaslähtöisyyden toteutuminen asiakas- ja palveluohjauksen eri vaiheissa. Focus Localis 50 (2022): 1, 5–23. https://journal.fi/focuslocalis/article/view/115341

Muurinen, H. (2019). Pragmatismi ja kokeileva lähestymistapa sosiaalityön tiedon-muodostuksessa [Helsingin yliopisto, väitöskirja]. (Heikki Waris -instituutin tutkimuksia 2/2019). Helsingin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5616-82-8

Ylitalo-Katajisto, K. (2019). Paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden yksilöity sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteen kokoaminen [Oulun yliopisto, väitöskirja]. (Acta Universitatit Ouluensis D Medica 1540). Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopisto, Lääketie-teellinen tiedekunta; Oulun kaupunki. http://urn.fi/urn:isbn:9789526224084

Lisäksi vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä.

Teaching methods

- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä)
- Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
- Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä

Employer connections

Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan työyhteisöihin, esimerkiksi opintojakson osallistujan omaan työhön

- Ennakko-oppimistehtävä: Asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteet (opiskelijakohtaisesti tehtävä ennakko-oppimistehtävä)
- Oppimistehtävä: Asiakaslähtöisen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytännöt ja niiden kehittäminen (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä)

Completion alternatives

Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / tai TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 26,7 tuntia) = 133,5 tuntia.

- Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op

Further information

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakas- ja käyttäjälähtöisten työkäytäntöjen ja – menetelmien teoreettisia lähtökohtia ja toteutustapoja asiakas- ja palveluohjauksessa
- kehittää hyvinvoinnin, terveyden ja työ- sekä toimintakyvyn arvioinnin menetelmiä asiakas- ja palveluohjauksessa
- soveltaa digitaalisia asiakas- ja palveluohjauksen menetelmiä
- kehittää voimavaraistavia asiakas- ja palveluohjauksen työmenetelmiä sosiaali- ja terveysalalla

Go back to top of page