SEUMK25OUL/POR Development of parish work (5cr)
Code: SEU0005A20S-3021
General information
- Enrollment
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.01.2025 - 16.02.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Pori
- Oulu
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Nina Niemelä
- Aino-Elina Kilpeläinen
- Heidi Silvan
- Päivi Pässilä
- Groups
-
I54sosdI54sosd
-
F54sosdF54sosd
- Course
- SEU0005A20S
Realization has 14 reservations. Total duration of reservations is 45 h 45 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Thu 16.01.2025 time 09:15 - 11:45 (2 h 30 min) |
SEU / Orientaatio |
Zoom
|
|
Thu 16.01.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
SEU / Luento |
Zoom
|
|
Fri 17.01.2025 time 08:30 - 10:00 (1 h 30 min) |
SEU / Luento |
Zoom
|
|
Fri 17.01.2025 time 10:15 - 11:45 (1 h 30 min) |
SEU / Luento |
Zoom
|
|
Fri 17.01.2025 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
SEU / Luento |
Zoom
|
|
Tue 21.01.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
SEU / Luento |
Zoom
|
|
Wed 22.01.2025 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
SEU / Luento |
Zoom
|
|
Thu 23.01.2025 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
SEU / Luento |
Zoom
|
|
Wed 29.01.2025 time 08:30 - 10:00 (1 h 30 min) |
SEU / Mahdollisuus ohjaukseen |
Zoom
|
|
Mon 03.02.2025 time 15:00 - 16:00 (1 h 0 min) |
SEU / Osaamistesti Diaklessa |
|
|
Tue 11.02.2025 time 08:30 - 15:45 (7 h 15 min) |
SEU / Työpajatyöskentely ja kokoava seminaari |
OUL-219
219 Opetustila
|
|
Wed 12.02.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
SEU / Seminaari: Työelämätapaukset |
Zoom
|
|
Thu 13.02.2025 time 10:00 - 17:15 (7 h 15 min) |
SEU / Työpajatyöskentely ja kokoava seminaari |
POR-203
luokka 203
|
|
Wed 05.03.2025 time 15:00 - 16:00 (1 h 0 min) |
SEU / Osaamistesti Diaklessa (2. yritys) |
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintojakso alkaa johdantoluennolla ja sen jälkeen perehdytään Suomen ev.lut. kirkon ja seurakunnan hallintoon ja organisaatioon. Hallinnon ja organisaatioon liittyvä osaaminen osoitetaan tenttimällä (verkkotentti Diaklessa).
Tämän jälkeen perehdytään kirkon virkaan, seurakuntaan työyhteisönä, kirkon virka- ja työehtokysymyksiin sekä seurakunnan työn kehittämiseen ja viestintään.
Oppimistehtävät sisältävät tiedonhankintaa ja yhteistyötä paikallisen seurakunnan kanssa. Opintojakso päättyy kehittämistoiminnan työpajoihin ja kokoavaan seminaarityöskentelyyn. Lopuksi opiskelija reflektoi ja arvioi omaa osaamistaan kirjallisesti.
Objective
Students
• are familiar with the organisation and administration of the church and parish as well as the legislation and activities governing them
• know how to analyse factors related to management and work community skills from the viewpoint of church work
• know how to anticipate, plan and assess activities in their own field
• reflect on the theological foundation and operational outlines of holding an office at church in relation to their own professional identity
• understand the significance and methods of communication in church work as well as their own responsibility as a communicator
Content
• organisation and administration of the church and parish
• applicable sections of the Church Act and Church Order as well as the up-to-date operational policies and strategies and other documents governing the administration
• work community skills
• mental and spiritual wellbeing at work
• operational and financial planning and assessment especially from the viewpoint of the student’s own field
• church office and the employee identity
• communication methods, channels and planning
Materials
Kirkon ja seurakunnan hallinto ja organisaatio
Opetuksessa käsiteltävät teemat ja suoritettava materiaali:
- L 652/2023. Kirkkolaki 14.4.2023/652 (luvut 1-6).
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2023/20230652
- KJ Kirkkojärjestys 11.11.2021/657 v. 2023 (luvut 1-6, 8-9). https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2023/20230657
- Kirkkohallitus. (2015). Lapsivaikutusten arviointi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa: Ohjeistus. Kirkkohallitus.
- Meriläinen, J. (2016). Organisaation ja hallinnon nykytila. Teoksessa Kirkon tulevaisuuskomitea: mietinnön liiteosa (s. 38–121). (Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja, Kirkko ja toiminta 48). Kirkkohallitus.
- Meriläinen, J. (2016). Julkisoikeudellinen asema. Teoksessa Kirkon tulevaisuuskomitea: mietinnön liiteosa (s. 122–140). (Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja, Kirkko ja toiminta 48). Kirkkohallitus.
Työyhteisö ja virka
Suoritettava materiaali:
- Anetjärvi, S., & Jakobsson, M. (2022). Seurakunnan henkilöstöhallinto (4. uud. p.). Edita.
- Kopperi, K., Malo, T., & Tanska, J. (2019). Laki, evankeliumi ja KIRVESTES - johtajana kirkossa. Kirjapaja. (Soveltuvin osin oman ryhmän teeman mukaan.)
- (2022). KirVESTES 2022-2024: Kirkon virka- ja työehtosopimus sekä erillissopimukset. (2022). (Kirkko ja päätöksenteko). Kirkon työmarkkinalaitos. https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/4302 (Soveltuvin osin oman ryhmän teeman mukaan)
- Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Edita. (s. 219-224.)
Työalan kehittäminen, suunnittelu ja arviointi
Suoritettava materiaali:
- Kaira, T. (2019). "Sitä kohti, mikä on edessä" - Strategia-ajattelun ominaispiirteet Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Kirkon tutkimuskeskus. (s. 37–54 ja 218–236)
- Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (2020). Ovet auki - Suomen evankelis-luterilaisen kirkon strategia vuoteen 2026. (Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja, Kirkko ja toiminta 48). Kirkkohallitus.
- Siunauksen signaalit. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tulevaisuusselonteko 2022. (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja, Kirkko ja toiminta 125). Kirkkohallitus.
- Vappula, K. (toim.) (2023) Millenniaalien polut. Reittejä aitoon ja läsnäolevaan kirkkoon. (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja, Kirkko ja toiminta 132). Kirkkohallitus.
Viestintään liittyvä oheismateriaali
- Ahlfors, H. ym. (2023). Viestintä vuorovaikutuksena ja yhteytenä. Teoksessa K. Vappula (toim.), Millenniaalien polut: Reittejä aitoon ja läsnäolevaan kirkkoon (s. 34–44). (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja, Kirkko ja toiminta 132). Kirkkohallitus.
- Akavan Erityisalat & Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti. (2021). Kirkon viestijöiden työsuhdeopas.
- Kormilainen, V., Ahonen, J., & Ijäs, J. (2016). Somempi seurakunta. Sosiaalisen median opas. Kirjapaja.
- Malmelin, K. (2013). Seurakuntien viestintäkirja. Kirjapaja.
- Suomen ev.lut. kirkko. (i.a.). Kirkon viestintä. https://evl.fi/plus/yhteiskunta-ja-kirkko/kirkon-viestinta/
- Wallenius, V. (2018). Diakoniatyön viestintä, vaikuttaminen ja digitalisaatio. Teoksessa P. Isomäki, J. Lehmusmies, P. Salojärvi, & V. Wallenius, Diakoniabarometri 2018: Yksinäisyyden monet kasvot (s. 48–79). (Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 56). Kirkon tutkimuskeskus.
Teaching methods
Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta luennoille ja lähiopetukseen (pakolliset mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa). Tämän lisäksi kurssisuoritukseen kuuluu oppimistehtävien ja verkkotentin tekeminen sekä pakollinen osallistuminen työpajatyöskentelyyn ja seminaareihin.
Työskentely sisältää yhteydenpitoa ja yhteistyötä seurakunnan kanssa.
Employer connections
Opintojakso toteutuu samalla lukukaudella HAR2 eli seurakuntaharjoittelun kanssa.
Kehittämistoimintaan liittyvä oppimistehtävä tehdään yhteistyössä esim. opiskelijan harjoitteluseurakunnan kanssa.
Opiskelija saa opintojaksosta parhaan hyödyn perehtymällä kehittämistehtävässä harjoitteluseurakunnan toimintakontekstiin ja -kulttuuriin. Myös oppimistehtäviä voidaan soveltuvin osin tehdä harjoitteluseurakunnan toimintaympäristössä.
Opintojakson opinnollistaminen on mahdollista.
Exam schedules
Verkkotentti kirkon ja seurakunnan hallinnosta ja organisaatiosta. Tentin aikataulu lukujärjestyksessä ja Diaklessa.
Opintojaksolla on mahdollisuus täydentää kesken jäänyttä suoritusta rästisuorituksilla. Tästä tulee sopia toteutuksen vastuulehtorin kanssa.
International connections
Opintojaksolla voi olla kansainvälisiä luennoitsijoita, osa opetuksesta ja oppimateriaalista voi olla englannin (tai ruotsin) kielistä.
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen suoritustapa tarkoittaa koko kurssin itsenäistä suorittamista tenttimällä ja oppimistehtävillä. Oppimistehtävät tehdään yhteistyössä valitun seurakunnan kanssa. Aiemman sosiaali- ja / tai terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet opiskelijat voivat ilmoittaa ennen opintojakson alkua opinto-ohjaajalle ja jakson vastuulehtorille, jos he haluavat suorittaa opintojakson vaihtoehtoisella suoritustavalla. Muiden vaihtoehtoisesta suoritustavasta kiinnostuneiden opiskelijoiden on neuvoteltava vaihtoehtoisesta suoritustavasta jakson vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa ennen opintojakson alkua.
Opiskelija voi hakea opintojaksosta AHOTtia aikaisemman osaamisensa perusteella.
AHOT -päätökseen vaaditaan opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista ja sen osoittamista seuraavissa asioissa:
• Ev.lut. kirkon ja seurakunnan hallinto ja organisaatio
• Kirkon virkaa, työelämään ja työyhteisöön liittyvissä kysymyksissä
• Seurakunnan talouteen, toimintaan ja strategiseen suunnitteluun ja kehittämisen liittyvissä asioissa
• Kirkon viestinnän ja markkinoinnin kysymykset
Student workload
Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan verkkotestiin valmistautumiseen, oppimateriaaliin perehtymiseen, pienryhmätyöskentelyyn ja oppimateriaaliin perehtymistä varten.
Qualifications
Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen SEU -opintojaksoa.
Suositellaan vahvasti ammatillisten opintojaksojen (DTA, KNA ja KVA) suorittamista ennen SEU -opintojaksoa.
Further information
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa mainituilla luennoilla ja lähiopetuksessa sekä oppimistehtävien ohjeiden mukaista tekemistä.
Mikäli opiskelija joutuu olemaan poissa yksittäiseltä luennolta esim. sairastumisen vuoksi on asiasta sovittava jakson lehtorin kanssa.