MUU02VS25HKI-SOS Social security guidance and the prospects of social security (5cr)
Code: MUU0205A20S-3029
General information
- Enrollment
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.08.2025 - 05.10.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 70
- Degree programmes
- BA of Social Services
- Teachers
- Susanna Tanskanen
- Taina Kilpeläinen
- Course
- MUU0205A20S
Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 20 h 45 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Fri 22.08.2025 time 10:30 - 11:30 (1 h 0 min) |
MUU02/ Orientaatio |
Zoom, 935711
|
|
Fri 22.08.2025 time 12:15 - 15:45 (3 h 30 min) |
MUU02/ Luento |
Zoom, Passcode 935711
|
|
Tue 02.09.2025 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
MUU02/ Luento |
Zoom, Passcode 935711
|
|
Tue 02.09.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
MUU02/ Ohjaus |
Zoom, Passcode 935711
|
|
Fri 19.09.2025 time 08:30 - 15:30 (7 h 0 min) |
MUU02/ Tehtävien työstäminen |
itsenäinen työskentely
|
|
Thu 02.10.2025 time 08:30 - 13:15 (4 h 45 min) |
MUU02/ Seminaari |
Zoom, Passcode 935711
|
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Opintojakso alkaa verkko-opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen webinaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.
Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.
Objective
Students
• learn to look for applicable social and healthcare legislation in a customer-oriented manner
• are familiar with the rehabilitative system and its significance as an enabler of the ability to function and work
• learn to guide customers when applying for statutory social security and complementary services
• are familiar with the key digital services and applications in social security guidance
• know the central changes, development programmes and projects and renewal challenges of social security and complementary services
Content
• statutory social security and complementary services
• the rehabilitative system
• social security guidance
• digital services and applications in social security guidance
• changes, development programmes and projects and renewal needs of social security and complementary services
Location and time
Opetus, webinaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.
Materials
Verkkokeskustelussa hyödynnettävä oppimateriaali:
1) Pyykönen, A.-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? (Julkaisu 50). Kunnallisalan kehittämissäätiö. https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/
2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232
3) Juujärvi, S. (2022). Sosiaalisesti syrjäytyneiden ryhmien digituki Empatiaa ja käytännön ongelmanratkaisua. Yhteiskuntapolitiikka 87(5-6), 491 – 501. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/145563/YP2205-6_Juuj%c3%a4rvi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
4) Granholm, C. (2020). Tekeekö palveluiden digitalisaatio julkisista sosiaalipalveluista nuorille helpommin saavutettavia? Teoksessa P. Berg, & S. Myllyniemi (toim.), Palvelu pelaa! Nuorisobarometri 2020 (s. 169-176). (Näkökulma). Nuorisotutkimusseura. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2021/03/nuorisobarometri-2020-web-1.pdf
5) Sosiaali- ja terveysministeriö. (2022). Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet. Sosiaaliturvakomitean raportti. (Julkaisuja 5). Valtioneuvosto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3
Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti (tai yksilötentti) seuraavista julkaisuista:
1) Pyykönen, A-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? Kunnallisalan kehittämissäätiö.
https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/
2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus, 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232
3) Niemelä, J., & Kivipelto, M. (2019). Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-426-4
4) Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet: Sosiaaliturvakomitean raportti. (2022). Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3
Teaching methods
Luennot, pienryhmäkeskustelut ja webinaari toteutuvat etäopetuksena, joka on merkitty lukujärjestykseen ja edellyttää läsnäoloa verkkovälitteisesti/ Zoom.
Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Webinaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen webinaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).
Employer connections
-
Exam schedules
Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.
International connections
-
Completion alternatives
Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.
Further information
AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.