YHT1MK25OUL Ethics and expertise in the social, health and church sectors (4cr)
Code: YHT1004A20S-3085
General information
- Enrollment
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.01.2025 - 23.03.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Oulu
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 70
- Degree programmes
- BA in Health Care
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Heidi Silvan
- Sirpa Salmela
- Tiina Häkkinen
- Scheduling groups
- pienryhmä 1 (Size: 35 . Open UAS : 0.)
- pienryhmä 2 (Size: 35 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
- Course
- YHT1004A20S
Realization has 12 reservations. Total duration of reservations is 29 h 30 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Tue 14.01.2025 time 10:15 - 11:45 (1 h 30 min) |
YHT1 / Orientaatio ja aloitusluento |
OUL-WEG
Wegelius-sali
|
|
Wed 15.01.2025 time 09:15 - 11:45 (2 h 30 min) |
YHT1 / Kirjallinen viestintä |
OUL-WEG
Wegelius-sali
|
|
Fri 17.01.2025 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
YHT1 / Luento |
OUL-WEG
Wegelius-sali
|
|
Mon 27.01.2025 time 13:30 - 16:00 (2 h 30 min) |
YHT1 / Kirjallinen viestintä |
Zoom
|
|
Mon 03.02.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
YHT1 / Tehtävän ohjaus (pienryhmä 1) |
OUL-222
222 Opetustila
|
|
Mon 03.02.2025 time 14:15 - 15:45 (1 h 30 min) |
YHT1 / Tehtävän ohjaus (pienryhmä 2) |
OUL-222
222 Opetustila
|
|
Tue 04.02.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
YHT1 / Tekstipaja |
OUL-WEG
Wegelius-sali
|
|
Thu 06.02.2025 time 09:15 - 11:45 (2 h 30 min) |
YHT1 / Luento (pienryhmä 1) |
Zoom
|
|
Thu 06.02.2025 time 12:30 - 15:00 (2 h 30 min) |
YHT1 / Luento (pienryhmä 2) |
Zoom
|
|
Tue 25.02.2025 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
YHT1 / Luento |
OUL-225
225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila |
|
Mon 03.03.2025 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
YHT1 / Lisätekstipaja |
Zoom
|
|
Fri 21.03.2025 time 12:30 - 14:30 (2 h 0 min) |
YHT1 / Palaute |
OUL-225
225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila |
Evaluation scale
0-5
Objective
Students
- know how to analyse the multidisciplinary basis of expertise and the challenging changes of the future
- are familiar with the history and central concepts of their professional field
- know how to analyse the view of humans and values behind their ethical actions
- are familiar with Diak’s values and basic task in the education system
- know how to produce study-related texts based on source materials
Content
- central underlying sciences and concepts in the social, health and church sectors
- the history, current state and future of the professions
- the shared ethical basis of the professions, Diak’s value basis
- how to use sources in texts, language guides and grammatical correctness
Materials
KAIKILLE YHTEINEN, PAKOLLINEN MATERIAALI TERVEYSALAN OPISKELIJOILLE:
1. Lähiopetuksen materiaali
2. Jokin seuraavista (1-3):
2a. Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. (s. 7 –102, 131–266). Tammi.
2b. Leino-Kilpi, H., & Välimäki, M. (2003 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. (Luvut 3.–6.) WSOY.
2c. Sarvimäki, A., Stenbock-Hult, B., & Nieminen, P. (2009). Hoitotyön etiikka. Edita.
L 785/1992. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 17.8.1992/785. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
L 812/2000 Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 22.9.2000/812. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812
LISÄKSI ALAKOHTAINEN MATERIAALI TERVEYSALAN OPISKELIJOILLE:
1. Sairaanhoitajaliitto (2021). Sairaanhoitajien eettiset ohjeet.
https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/
2. Terveydenhoitajaliitto (2017). Terveydenhoitajan eettiset suositukset.
https://www.terveydenhoitajaliitto.fi/ammatti/terveydenhoitajan_eettiset_suositukset
3. Terveysalan eettiset periaatteet (Etenen sivuilta näkökulmia terveysalan ajankohtaisiin kysymyksiin) ???
4. L 559/1994. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 28.6.1994/559.
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
Sairaanhoitaja-diakonissa-opiskelijoille lisäksi:
5. Diakoniatyöntekijöiden liitto. (2016). Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet. Diakoniatyöntekijöiden Liitto. https://www.dtl.fi/media/dtl_eettisetohjeet_2016.pdf
6. Suomen ev.lut. kirkko. (2020). Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset. http://kirkonydinosaaminen.fi/
KAIKILLE YHTEINEN, PAKOLLINEN MATERIAALI SOSIAALIALAN OPISKELIJOILLE:
1. Lähiopetuksen materiaali (soveltuvin osin mm. arvot, ammattietiikka, ammatillisuus)
2a. Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa (s. 7–102, 131–266). Tammi.
TAI
2b. Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Vastapaino.
3. Suomen ammattikorkeakoulujen sosiaalialan koulutuksen. verkosto. (20.4.2023). Sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit [Hyväksytty 20.4.2023 SOAMK:n verkostokokouksessa]. https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/sosiaalialan-tutkinnot-ja-kompetenssit/
4. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a
LISÄKSI ALAKOHTAINEN MATERIAALI KIRKON ALAN OPISKELIJOILLE:
Diakonit:
• Diakoniatyöntekijöiden liitto ja Diak. (22.9.2016). Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet. https://www.dtl.fi/media/dtl_eettisetohjeet_2016.pdf
• Diakonian viranhaltijan ydinosaamiskuvaus (i.a.). Kirkkohallitus. https://kirkonydinosaaminen.fi/diakonian-viranhaltija.html
Kirkon nuorisotyönohjaajat:
• Kirkon nuorisotyönohjaajan eettiset ohjeet. (i.a.). Kasvatuksen ja nuorisotyön asiantuntijat KNT ry. http://www.knt.fi/liitto/perustietoa/eettiset-ohjeet/
• Kirkon ammattien yhteinen ydinosaamiskuvaus (i.a.). Kirkkohallitus. https://kirkonydinosaaminen.fi/yhteinen-ydinosaaminen.html
• Nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus. (i.a). Kirkkohallitus. https://kirkonydinosaaminen.fi/nuorisotyonohjaaja.html
Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajat:
• Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan eettiset ohjeet. Ks. Kirkon nuorisotyönohjaajan eettiset ohjeet. (i.a.). Kasvatuksen ja nuorisotyön asiantuntijat KNT ry. http://www.knt.fi/liitto/perustietoa/eettiset-ohjeet/
• Kirkon ammattien yhteinen ydinosaamiskuvaus. (i.a.) Kirkkohallitus. https://kirkonydinosaaminen.fi/yhteinen-ydinosaaminen.html
• Varhaiskasvatuksen ohjaajan ydinosaamiskuvaus. (i.a.). Kirkkohaliltus. https://kirkonydinosaaminen.fi/varhaiskasvatuksen-ohjaaja.html
Teaching methods
Ydinsisällöt:
- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- sairaanhoitajan ammatti ja sen erityispiirteet (terveysala)
- sosionomin ammatti ja sosionomien sijoittuminen sosiaalialan työkentälle (sosiaaliala)
- kirkon nuorisotyönohjaajan, varhaiskasvatuksen ohjaajan ja diakonin ammatit ja niiden erityispiirteet (kirkon ala)
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
- hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet (terveysala)
- sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ammattieettiset ohjeet
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- autonomia ja itsemääräämisoikeus
- ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- potilasturvallisuus (Terveydenhuoltolaki) (terveysala)
- palveluammatin periaatteet
- kestävä kehitys, materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen, kustannustietoisuus
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys
• Opintojakson suoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Suorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.
•Suoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.
•Opiskelijat kirjoittavat oppimistehtävänä ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevän lähteistetyn esseen.
•Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon.
•Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -suorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa
Opintojakson suoritus:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
- kirjallisen viestinnän tehtävien suoritus
- kirjallisen oppimistehtävän tekeminen (josta jakson arvosana)
Exam schedules
Opintojaksossa ei ole tenttiä
Completion alternatives
-
Student workload
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää (suomen kielen ja viestinnän tehtävät sekä kirjallinen oppimistehtävä)
1 op = 26,7 h opiskelijan työtä
Further information
AHOT: Opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta.