MUU01MK25OUL Finnish society, social security and service system (5cr)
Code: MUU0105A20S-3045
General information
- Enrollment
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 17.03.2025 - 20.04.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Oulu
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 70
- Degree programmes
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Harriet Tervonen
- Vesa Vainiomäki
- Scheduling groups
- pienryhmä 1 (Size: 35 . Open UAS : 0.)
- pienryhmä 2 (Size: 35 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
- Course
- MUU0105A20S
Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 19 h 0 min.
| Time | Topic | Location | 
|---|---|---|
| Mon 17.03.2025  time 10:15 - 11:45 (1 h 30 min) | MUU01 / Orientaatio | OUL-225
                                    225 Opetustila OUL-222 222 Opetustila | 
| Thu 20.03.2025  time 10:15 - 11:45 (1 h 30 min) | MUU01 / Luento | OUL-225
                                    225 Opetustila OUL-222 222 Opetustila | 
| Thu 20.03.2025  time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) | MUU01 / Luento | OUL-225
                                    225 Opetustila OUL-222 222 Opetustila | 
| Fri 21.03.2025  time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) | MUU01 / Luento | OUL-225
                                    225 Opetustila OUL-222 222 Opetustila | 
| Tue 15.04.2025  time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) | MUU01 / Luento | OUL-225
                                    225 Opetustila OUL-222 222 Opetustila | 
| Wed 16.04.2025  time 08:30 - 10:00 (1 h 30 min) | MUU01 / Paritentti | OUL-225
                                    225 Opetustila OUL-222 222 Opetustila | 
| Thu 17.04.2025  time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) | MUU01 / Seminaari (pienryhmä 2) | Zoom | 
| Thu 17.04.2025  time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) | MUU01 / Seminaari (pienryhmä 1) | Zoom | 
Evaluation scale
0-5
                    
Objective
Students
• know how to analyse the sections of welfare
• know how to analyse the state of Finnish welfare and differences in welfare
• are familiar with changes in the Finnish society, welfare state and way of life
• know how to analyse the basis of social policies and which fields social work is carried out in
• are familiar with the basics of social legislation
• are familiar with income security and social insurance
• know how to analyse the service system that promotes welfare and social safety
• are familiar with key changes in social and health services as well as service development programmes and projects
• know how to analyse the customer’s/patient’s position and rights in the social services and healthcare service system.
                    
Content
• sections of welfare
• differences in welfare
• development of the Finnish society and welfare state and changes in the way of life
• basis of social policies
• basics of social legislation
• income security and social insurance
• a service system that promotes welfare and social safety
• changes, development programmes and projects and renewal challenges in social and healthcare services
• the customer’s/patient’s position and rights in the social and healthcare service system
                    
Materials
Tentitään: Karvonen S., Kestilä, L., ja Saikkonen, P. (2022). Suomalaisten hyvinvointi 2022. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (s. 1-192). https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-996-2 
Tiimitehtävässä käytetään seuraavia pakollisia lähteitä: 
1. Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaali- ja terveyspalvelut. https://stm.fi/sotepalvelut  
2. Kelan verkkosivut, www.kela.fi 
Oheiskirjallisuuslista Diaklessa. Lisäksi tehtävässä hyödynnetään kirjallisuutta valitun asiakasryhmän mukaisesti.
                    
Teaching methods
Opiskelija ymmärtää suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehityksen ja historian sekä sosiaaliturvan kokonaisrakenteen ja palvelujärjestelmän merkityksen hyvinvoinnille. 
Keskeisimpiä sisältöjä ovat yhteiskunnan muutos, elämäntavan muutokset, hyvinvointierojen ilmenemismuodot, sosiaalipalvelujen tuottajasektorit, lainsäädäntö.
Opiskelija harjaantuu haastattelemaan asiakasta eettisesti kestävällä tavalla ja luomaan hänen tarvettaan vastaavan palvelukartoituksen. Opiskelija kykenee arvioimaan palvelujen ja etuuksien toteutumista sekä niiden merkitystä hyvinvoinnin tukemisessa. Arvioinnissa huomioidaan sekä asiakkaan että ammattilaisen näkökulmat. 
Opintosuorituksen kuvaus:
Opiskelijat perehtyvät luentojen, mahdollisen ennakkomateriaalin, artikkeleiden, verkkokeskustelujen ja vuorovaikutuksellisen kontaktiopetuksen avulla:  
- hyvinvointivaltion historiaan, sosiaalipolitiikan lähtökohtiin sekä hyvinvoinnin osa-alueisiin
- yhteiskunnan ja elämäntavan muutoskausiin 
- sosiaalilainsäädäntöön, sosiaalipalvelujen tuottajasektoreihin ja sosiaaliturvan kokonaisrakenteeseen 
Keskustelutehtävässä opiskelijat osallistuvat Diakle-alustalla elämäntapojen muutoksiin ja sukupolviin liittyvään keskustelutehtävään.
Verkkotentissä painopisteinä ovat: 
- suomalaisen hyvinvoinnin tila 
- hyvinvointierot 
- hyvinvointiyhteiskunnan muutoshaasteet 
Tiimitehtävässä tarkastellaan valitun asiakasryhmän edustajan palvelukokemuksia, laaditaan asiakkaalle palvelukartoitus sekä arvioidaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten haastattelujen ja kirjallisuuden avulla, miten palvelutarpeeseen on vastattu valitun asiakasryhmän kohdalla. 
Tehtävät puretaan seminaareissa, joissa hyödynnetään vuorovaikutuksellisia esitysmuotoja. 
Toteutus voi olla päivä-, verkko- tai monimuotototeutus
                    
Employer connections
Tiimitehtävässä haastatellaan sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaisia.
                    
Exam schedules
Kirjatentti voidaan uusia opiskelijan valitsemana uusintatenttipäivänä
                    
Completion alternatives
-
                    
Student workload
Alkuinfo (4 h), luennot yhteiskunnan ja elämäntavan muutoksista (2 x 4 h), luennot palvelujärjestelmästä (2 x 4h), seminaari (6-8 h), tentti (3 -4 h). Opiskelijan on lisäksi varattava aikaa tiimityöskentelyyn ja tiimien ohjaukseen (n. 2 h) sekä keskustelutehtävään osallistumiseen.
                    
Further information
Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä. 
AHOT toteutetaan Diakin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.