Skip to main content

ASI02VK25HKI/OUL Service systems and operational environments in the social, health and church sectors (2cr)

Code: ASI0202A20S-3045

General information


Enrollment
23.09.2024 - 13.10.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.02.2025 - 06.04.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Terveys- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Oulu
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA in Health Care
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA in Health Care, Public Health Care
Teachers
Nina Niemelä
Erja Eskelinen
Hanna Kolehmainen
Course
ASI0202A20S

Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 14 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 25.02.2025 time 12:30 - 13:30
(1 h 0 min)
ASI02 / Orientaatio
Zoom
Tue 11.03.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
ASI02 / Luento
Zoom
Wed 26.03.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
ASI02 / Luento
Zoom
Thu 03.04.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
ASI02 / Yksilötentti
HKI-332b Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a
Thu 03.04.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
ASI02 / Yksilötentti
OUL-219 219 Opetustila
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Objective

Students
- understand the methods, guidance and supervision of organising social services and healthcare activities and service production
- understand the organisation and methods of organisation in the church sector, third sector and civil society
- are familiar with the most central smart services and wellbeing technology applications
- understand the significance of various actors in service production and quality
- know how to analyse customers’ position and rights in the social services and healthcare service systems

Content

- service structures of social services and healthcare
- current norm, resource and information guidance within social services and healthcare
- activities within the church, third sector and civil society
- smart services and wellbeing technology applications
- multidisciplinary collaboration and customer health and wellbeing
- rights and position of customers/patients in service systems

Materials

Suomen evankelisluterilainen kirkko. (i.a.). Etusivu. https://evl.fi/etusivu
Kansalaisfoorumi. (i.a.) Kansalaisyhteiskunta. https://www.kansalaisyhteiskunta.fi/

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (i.a.). Etusivu. https://thl.fi/fi/

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (i.a.). Sotkanet.fi. Tilastotietoja suomalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista. https://sotkanet.fi/sotkanet/fi/index

Kansalaisareena, & Kirkkopalvelut. (i.a.). Vapaaehtoistyö.fi. https://vapaaehtoistyo.fi/fi/

Uitto, M. (2016). Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 1/3. Onnistuneet vapaaehtoistoiminnan edellytykset. https://moodle.diak.fi/login/index.php
Uitto, M. (2016). Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 2/3. Vapaaehtoistoiminnan johtaminen. https://moodle.diak.fi/login/index.php
Uitto, M. (2016). Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 3/3. Vapaaehtoistoiminta ja ammatillinen työ - yhteistyötä vai rajanvetoa. https://moodle.diak.fi/login/index.php

L13/2013. Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa. 24.1.2003/13. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030013

Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L., & Leppo, K. (toim.) (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-814-8

Sosiaali- ja terveysministeriö (i.a.) Hoitopaikan valinta.
https://stm.fi/hoitopaikan-valinta

Teaching methods

Tarkennetut tavoitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan organisoinnin, palvelujen
tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan
• ymmärtää kirkonalan, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunta toiminnan
organisoinnin ja toiminnan järjestämisen tavat
• tietää keskeisemmät älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
• ymmärtää eri toimijoiden merkityksen palveluiden tuottamisessa ja sen
laadussa
• osaa jäsentää asiakkaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelujärjestelmissä

Tarkennetut sisällöt:
• sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet
• ajankohtainen sosiaali- ja terveysalaa koskeva normi-, resurssi- ja
informaatio-ohjaus
• kirkon, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunnan toiminta
• älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
• monialainen yhteistyö ja asiakkaiden terveys ja hyvinvointi
• asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä

Opetusmenetelmät:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta sekä kirjallisesta tehtävästä.
Lähiopetusjaksolla opiskelija perehtyy nykyiseen ja muodostumassa olevaan SOTE- järjestelmään. Opiskelija muodostaa kuvan asiakaslähtöisestä palvelurakennekokonaisuudesta lähiopetusmateriaalin ja itsenäisen työskentelyjakson tehtävän avulla.

Opiskelija tekee kirjallisen oppimistehtävän: ”Palvelujärjestelmä-analyysi” .Viimeisellä lähijaksolla käydään läpi "Palvelujärjestelmä" -tehtävän tuloksia ja monialaisen yhteistyön merkitystä asiakkaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Qualifications

Ei edellytä aiempia opintoja.

Go back to top of page