OSA01VK25HKI/OUL Assisting interaction and guidance (4cr)
Code: OSA0104A20S-3044
General information
- Enrollment
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.02.2025 - 18.05.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Terveys- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Oulu
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA in Health Care
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Heidi Silvan
- Erja Eskelinen
- Hanna Kolehmainen
- Course
- OSA0104A20S
Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 22 h 0 min.
| Time | Topic | Location | 
|---|---|---|
| Wed 12.02.2025  time 10:15 - 11:45 (1 h 30 min) | OSA01 / Orientaatio | Zoom | 
| Wed 12.02.2025  time 12:30 - 14:45 (2 h 15 min) | OSA01 / Luento (selkokieli) | Zoom | 
| Thu 13.02.2025  time 09:30 - 11:45 (2 h 15 min) | OSA01 / Luento (viestintä) | Zoom | 
| Wed 26.02.2025  time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) | OSA01 / Luento | Zoom | 
| Mon 10.03.2025  time 15:15 - 16:00 (0 h 45 min) | OSA01 / Ohjaus | Zoom | 
| Wed 12.03.2025  time 08:30 - 09:15 (0 h 45 min) | OSA01 / Ohjaus | Zoom | 
| Tue 13.05.2025  time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) | OSA01 / Seminaari (ryhmä B) | Zoom | 
| Tue 13.05.2025  time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) | OSA01 / Seminaari (ryhmä A) | Zoom | 
| Tue 13.05.2025  time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) | OSA01 / Seminaari (ryhmä D) | Zoom | 
| Tue 13.05.2025  time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) | OSA01 / Seminaari (ryhmä C) | Zoom | 
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
                    
Content scheduling
Opintoihin orientointi opintojen alussa, luennot, suunnitelman työstäminen, verkkoanalyysitehtävän työstäminen, ryhmäohjaustapahtuman toteutus ja seminaari opintojen lopussa.
Läsnäolovelvoite100%.
                    
Objective
Students 
- know the theoretical basis and inclusive and empowering methods of assisting interaction 
- can identify factors influencing communication 
- are familiar with the philosophical, ethical and pedagogical basis of guidance and education 
- are familiar with the significance of online guidance and health technology as a customer self-care tool in health promotion 
- know how to use social media in communicating information to citizens 
- understand the significance of evidence-based activities in guidance 
- know how to apply nursing science-based information in guidance 
- know the principles of plain language and how to produce plain-language texts
                    
Content
- assisting interaction, inclusive and empowering methods 
- assessing and supporting customers’/patients’ resources 
- basis of guidance and education 
- online guidance and health technology 
- information and communication technology, digital competence 
- information content and pedagogical methods of evidence-based guidance 
- nursing science-based information in guidance: commitment, self-care/self-monitoring 
- language-based accessibility, plain language, clear speech
                    
Location and time
Kts. ajoitus lähijaksotaulukosta Diakin www-sivuilta.
                    
Materials
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen II, sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja. Sivut 24-140. 
Karjalainen, A. L. (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Karjalainen A. L., & Wallenius-Penttilä, K. (toim.) (2020). Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9 
Lipponen, K. (2014). Potilasohjauksen toimintaedellytykset. [Väitöskirja, Oulun yliopisto]. (Acta Universitatis Ouluensis D 1236). Oulun yliopisto. (teoreettinen viitekehys, tulokset ja johtopäätökset) 
herkules.oulu.fi/isbn9789526203720/isbn9789526203720.pdf 
Sairaanhoitajaliiton eHealth-asiantuntijaryhmä, Ahonen, O., Kouri, P., Liljamo, P., Granqvist, H., Junttila, K., . . . Saranto, K. (2015). Sairaanhoitajaliiton sähköisen terveyspalvelujen strategia vuosille 2015-2020. Suomen sairaanhoitajaliitto ry.
https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/SA%CC%88HKO%CC%88ISET_TERVPALV_STRATEGIA.pdf 
Helasvuo, M-L., Johansson, M., & Tanskanen, S-K. (2014). Kieli verkossa. Näkökulmia digitaaliseen vuorovaikutukseen. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. 
Kääriäinen, M. Kyngäs, H. 2004. Käsiteanalyysi ohjaus-käsitteestä hoitotieteessä.
Hoitotiede vol 17, no 5/-05, 250-255.
Ruotsalainen, H., Kääriäinen, M., Tammelin, T., & Kyngäs, H. (2014). Sosiaalista mediaa hyödyntävä elintapaohjausintervention kehittäminen ylipainoisille nuorille. Hoitotiede 26(4), 239-249. 
Ylimäki, E-L. (2015). Ohjausintervention vaikuttavuus elintapoihin ja elämäntapamuutokseen sitoutumiseen. [Väitöskirja, Oulun yliopisto]. (Acta Universitatis Ouluensis. D, Medica, 1285). Oulun yliopisto. urn.fi/urn:isbn:9789526207520
MUU AINEISTO:
Hoitotyön tutkimussäätiö. Näyttöön perustuva toiminta. Vaikuttavuutta terveydenhoitoon. 
http://www.hotus.fi/joanna-briggs-institute/nayttoon-perustuva-toiminta#sthash.35oAbENV.dpuf  
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sosiaalinen media. www.thl.fi/fi/ajankohtaista/sosiaalinen-media  
Oppiportin verkkokurssit:
Asiakastyön lähtökohdat
• Terveydenhuollon asiakaspalvelun ABC
• Asiakaspalvelutilanteet terveydenhuollossa
• Asiakaspalvelu eri kanavissa
• Lopputesti
	
Ohjaus ja oppiminen terveydenhuollossa
• Ohjauksen ja oppimisen perusteet                                                                                      
• Osaamisperustaisuus terveydenhuollossa                                                                                       
• Ohjaajana työyhteisössä                                                                              
• Suunnittele vaikuttava ohjaus                                                                                              
• Aktivoivat ohjausmenetelmät                                                                                              
• Osaamisen arviointi ja palautekeskustelu
 https://anna.diak.fi/login?url=https://www.oppiportti.fi/op/okk00023 
Motivoiva, voimaannuttava ohjaus ja pystyvyyden tunne, dosentti, psykologian tohtori Pilvikki Absetz https://www.youtube.com/watch?v=7FKRUAnuR3E 
                    
Teaching methods
Tavoitteet: 
Opiskelija
• ymmärtää tutkitun tiedon auttavasta vuorovaikutuksesta ja osaa käyttää tietoa toimintansa perustana asiakas- ja potilaslähtöisen ryhmänohjaustapahtuman suunnitelmassa
• tietää auttavan vuorovaikutuksen osallistavat ja voimavaraistavat, hengelliset, toiminnalliset ja yhteisölliset auttamismenetelmät
• ymmärtää ammatillisen tiedon, hoitotieteellisen tutkimustiedon, Käypä hoito -suositusten ja ohjausteorioiden yhteyden vaikuttavaan potilasohjaukseen
• soveltaa tietoa osallistavassa ja voimavaraistavassa vuorovaikutuksessa, joka liittyy terveyttä edistäviin elintapamuutoksiin
• osaa tunnistaa potilasanalyysiin perustuen asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä ohjauksen tarpeen ja suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustapahtuman.
• osaa käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa asiakaslähtöisessä ohjauksessa ja osaa ohjata asiakkaita verkkoneuvonnan
Ydinsisällöt
•	auttava vuorovaikutus, osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
•	potilaan/ asiakkaan voimavarojen arviointi ja tukeminen 
•	ohjauksen ja opetuksen lähtökohdat
•	verkkoneuvonta ja terveysteknologia
•	tieto- ja viestintätekniikka, digiosaaminen 
•	ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja pedagogiset menetelmät
•	hoitotieteellinen tieto ohjauksessa: sitoutuminen, itsehoito/omaseuranta
•       viestintä eri ikäisten ja erilaisten  asiakkaiden kanssa
•	kielellinen saavutettavuus, selkokieli, selkopuhe
•       vuorovaikutuskanavat asiakkaan  etähoidossa
•       vuorovaikutuskanavat asaikkaan etähoidossa
•       informaatioteknologia
Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä: https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/ 
Orientaatiotunti +luennot (läsnäolovelvoite 100%). Ryhmäohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmissä + verkkoanalyysitehtävä pienryhmissä. Seminaari (läsnäolovelvoite 100%).
                    
Employer connections
Ryhmäohjaustapahtuma toteutetaan  toimipisteessä sovitulla tavalla työelämäyhteistyössä tai hankkeessa.
                    
Completion alternatives
Ryhmäohjaustapahtuma ja seminaari voidaan etukäteen  erikseen sovittena korvata yksin toteutettavana ohjaustehtävänä sovitun työelämätahon kanssa.
 
Verkkoanalyysitehtävä voidaan etukäteen erikseen sovittuna suorittaa yksilötehtävänä.
                    
Student workload
Opiskelijan työmäärä on  27h/op.
                    
Qualifications
Ei edellytä aiempia opintoja.
                    
Further information
Ryhmäohjaustehtävä ja verkkoanalyysitehtävä toteutetaan pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiotunnilla (100% läsnäolovelvoite).