YKT03PS25HKI Professionally ethical activities of a public health nurse (2cr)
Code: YKT0302A20S-3003
General information
- Enrollment
 - 03.03.2025 - 30.03.2025
 - Registration for the implementation has ended.
 
- Timing
 - 11.08.2025 - 30.11.2025
 - Implementation is running.
 
- Number of ECTS credits allocated
 - 2 cr
 
- Local portion
 - 2 cr
 
- Mode of delivery
 - Contact learning
 
- Unit
 - Terveys- ja kirkonala
 
- Campus
 - Helsinki
 
- Teaching languages
 - Finnish
 
- Seats
 - 0 - 100
 
- Degree programmes
 - BA in Health Care, Public Health Care
 
- Teachers
 - Anu Piispanen
 
- Course
 - YKT0302A20S
 
Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 23 h 0 min.
| Time | Topic | Location | 
|---|---|---|
| 
                    Tue 12.08.2025  time 10:00 - 14:00  (4 h 0 min)  | 
                
                                Syksyn aloitus  | 
                
                                
                                                                                    Paloheinän kota 
                                    
                                 | 
                            
| 
                    Wed 13.08.2025  time 09:00 - 12:00  (3 h 0 min)  | 
                
                                YKT03 / Luento  | 
                
                                
                                                                                    HKI-429
                                    Monitoimitila 429
                                 | 
                            
| 
                    Thu 20.11.2025  time 09:00 - 16:00  (7 h 0 min)  | 
                
                                YKT03 / Työpaja (A-ryhmä)  | 
                
                                
                                                                                    HKI-427
                                    Pieni luokka 427
                                 HKI-424 Hoitotyönluokka 424 HKI-428 Luokka 428 HKI-429 Monitoimitila 429  | 
                            
| 
                    Fri 21.11.2025  time 09:00 - 16:00  (7 h 0 min)  | 
                
                                YKT03 / Työpaja (B-ryhmä)  | 
                
                                
                                                                                    HKI-427
                                    Pieni luokka 427
                                 HKI-424 Hoitotyönluokka 424 HKI-428 Luokka 428 HKI-429 Monitoimitila 429  | 
                            
| 
                    Mon 24.11.2025  time 16:00 - 18:00  (2 h 0 min)  | 
                
                                Opintojen lopetus  | 
                
                                
                                                                                    HKI-621
                                    Neukkari Amani
                                 | 
                            
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
                    
Objective
Students
• know how to justify and assess their activities in relation to public health nurse work in a customer- and population-based manner
• know how to justify and assess their activities in relation to the values and ethical principles of health promotion
• know how to operate in a culturally sensitive and partner-based manner by defending those in the weakest position bravely and responsibly
• know how to analyse the ethical justifications and impact of social decision-making and decisions
• know how to participate in the ethical dialogue in the society as an expertise of their field
• know how to develop their ethically justified activities
                    
Content
• the responsibility of a professional and specialist
• ethics and morals of health promotion
• value management and decision-making
• evidence and values as the basis of ethical decision-making in the society
• diversity, cultural sensitivity and responding to needs
• inclusion and partnership
• current global and ethical problems related to health and wellbeing
                    
Materials
Ensisijaista on opiskelijan itsensä valitsema kirjallisuus.
Patja, K., Absetz, P., Rautava, P., & Ripatti-Toledo, T. (2022). Terveyden edistäminen (1. painos.). Duodecim. Sähköisenä versiona Oppiportista suoralinkin kautta: https://anna.diak.fi/login?url=https://www.oppiportti.fi/op/opk04647 
Leino-Kilpi, H., & Välimäki, M. (2014). Etiikka hoitotyössä (8. uud. p.). Sanoma Pro. https://www.ellibslibrary.com/diak/9789526350783 
Pietilä, A.-M., Halkoaho, A., & Tenkamo-Moisio, A. (2019). Terveyden edistämisen eettisiä näkökohtia. Teoksessa A.-M. Pietilä, & A. Tenkamo-Moisio (toim.). Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Itä-Suomen yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-3108-5 
Muhonen, A. (2018). Terveydenhoitajien eettiset ongelmat ja niiden ratkaiseminen_COPE-hankkeen kyselyn tuloksia. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019340  ;
Gallangher, A. (2020). Slow Ethics and the Art of Care.  https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=2390176&site=ehost-live&scope=site&authtype=sso&custid=s4777465 
Terveydenhoitajan eettiset suositukset. (2016). Saatavilla https://www.terveydenhoitajaliitto.fi/ammatti/terveydenhoitajan_eettiset_suositukset  ;
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet. Saatavilla https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/ 
Sihvo, P. &Koski, A. (toim.) (2020). Eettinen toimintamalli - osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. Karealia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-275-314-4 
Terveyden edistämisen eettiset haasteet. (Etene-julkaisuja 19). Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla https://etene.fi/documents/66861912/66865178/ETENE-julkaisuja+19+Terveyden+edist%C3%A4misen+eettiset+haasteet.pdf/8b7f4fb9-71ef-4811-bc06-8d117222d049/ETENE-julkaisuja+19+Terveyden+edist%C3%A4misen+eettiset+haasteet.pdf?t=1439805296000 
Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja yhteiset periaatteet: (Etene julkaisuja 1). Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504225746 
Wiisak, J. (2023). Whistleblowing for wrongdoing in health care – from identification to action. Turun yliopisto. Saatavilla https://www.utupub.fi/handle/10024/174492 
                    
Teaching methods
Luennot
Oppimistehtävä yksilötyönä
Työpaja