MIP03VS25DIAK Development of acute nursing of intoxicated patients (5cr)
Code: MIP0305A20S-3009
General information
- Enrollment
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.09.2025 - 26.10.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Terveys- ja kirkonala
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA in Health Care
- Teachers
- Eeva Nykänen
- Johanna Pirttisalo
- Course
- MIP0305A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization MIP03VS25DIAK Development of acute nursing of intoxicated patients MIP0305A20S-3009. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Students
• Identification of the student’s attitudes and values as they encounter an intoxicated patient and their immediate circle and knowing how to analyse ethically challenging situations
• Identification of the needs of an intoxicated patient in a versatile manner and finding ways to respond to them
• Ability to integrate information regarding substance abuse and/or substance use disorders to other illnesses
• Knowing how to use the mandate of their profession in preventative and rehabilitative substance abuse work that reduces problems on the level of the individual, immediate community and society
• Knowing how to use and develop nursing and rehabilitation methods in a way that is purposeful for the patient and support the substance abuser’s immediate circle
• Identification of factors related to occupational safety and knowing how to develop good practices
Content
• reflection of student’s own attitudes and values
• patient-oriented encounters
• care and rehabilitation methods
• improving the quality of nursing in substance abuse work
• occupational safety
Materials
Aalto M., Alho H., Kiianmaa K., Lindroos L (toim.). (2015). Alkoholiriippuvuus (3., uud. p.). Duodecim.
Aalto, M., Alho, H., & Niemelä, S. (toim.) (2018). Huume- ja lääkeriippuvuudet. Duodecim.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. (2015). Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino. (alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. (2013). Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M. (2020). Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Soveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P., Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C., & Warpenius K. (toim.) (2018). NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. (2019). Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0
Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa
Teaching methods
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.
Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus
Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.
Employer connections
Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.
Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.
Exam schedules
Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen alussa Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa.
Student workload
1 op = 26,7 h
Qualifications
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Further information
Ammatilliset opinnot suoritettu.
Verkkototeutus lukukausittain.