Skip to main content

TUMVS25DIAK Research methods (5cr)

Code: TUM0005Y21S-3011

General information


Enrollment
03.03.2025 - 30.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2025 - 30.11.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Diak Master School and continuous learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 300
Degree programmes
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Values, communities, and ethics
Eco-social work and global competence
Teachers
Lena Segler-Heikkilä
Susanna Kallakorpi
Eveliina Hellas
Course
TUM0005Y21S

Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 11 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 01.09.2025 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
TUM / Orientaatio
Zoom
Tue 23.09.2025 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
TUM / 1. työpaja (kirjallisuuskatsaus / laadullinen/määrällinen)
Zoom
Mon 20.10.2025 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
TUM / 2. työpaja (kirjallisuuskatsaus / laadullinen/määrällinen)
Zoom
Mon 24.11.2025 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
TUM / 3. työpaja (kirjallisuuskatsaus / laadullinen/määrällinen)
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti:

1) Kirjallisuuskatsaus
2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus
3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus

Objective

The student
· is able to describe the nature of quantitative and qualitative research as well as the premises of the methodology and philosophy of science.
· is able to search for and critically evaluate national and international quantitative and qualitative scientific information and apply it to research, development and innovation (RDI) activities in accordance with the defined problem or purpose.
· is able to justify the most appropriate data acquisition and data analysis methods for the defined problem or purpose.
· is able to design a plan for RDI activities and embed ethical aspects into the research project.
· is able to analyse and evaluate the validity and reliability of RDI activities.

Location and time

Verkko-opetus (Diakle)

Materials

Kirjallisuuskatsaus:

Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen. S-M., Pietilä, A-M., Jääskeläinen. P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: Eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291?301.

Salminen A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Vaasa. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-349-3.pdf

Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. (2. korjattu painos). Turun yliopisto.

Laadullinen tutkimusmenetelmä:

Puusa, A., Juuti, P. & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.

Ryynänen, S., Rannikko, A., Hakoköngäs, E., Hohenthal, J., Hänninen, V., Hätilä, J., . . . Varjonen, S. (2021). Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Gaudeamus.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uud.lait.). Kustannusosakeyhtiö Tammi.

Määrällinen tutkimusmenetelmä:

Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Edita.

Nummenmaa, L., Holopainen, M., Pulkkinen, P. & Kimpimäki, K. (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet (1. p.). Sanoma Pro.

Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8

Muu Diaklessa osoitettu materiaali.

Teaching methods

1) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, hakustrategia, kirjallisuushaku)
2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät)
3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät
4) Tutkimusetiikka
5) Tutkimuksen luotettavuus

Menetelmät:
• Opintojakson infoluento
• Työpajat x 3
• Luentotallenteet
• Tehtävä kirjallisuuskatsauksesta
• Verkkotentit
• Itsenäinen työskentely

Exam schedules

• Verkossa olevat tentit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti
• Tehtävä kirjallisuuskatsauksesta
• Aktiivinen osallisuus pajoissa

Student workload

Opintojakson aloitusinfo ja pajat ovat pakollisia.

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa hyväksytysti yhden opintojakson suoritteen. (Tutkintosääntö 15§)

Go back to top of page