TUMVS25DIAK Research methods (5cr)
Code: TUM0005Y21S-3011
General information
- Enrollment
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.09.2025 - 30.11.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Diak Master School and continuous learning
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 300
- Degree programmes
- Interdisciplinary and Collaborative Leadership
- Values, communities, and ethics
- Eco-social work and global competence
- Teachers
- Lena Segler-Heikkilä
- Susanna Kallakorpi
- Eveliina Hellas
- Course
- TUM0005Y21S
Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 11 h 0 min.
| Time | Topic | Location | 
|---|---|---|
| Mon 01.09.2025  time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) | TUM / Orientaatio | Zoom | 
| Tue 23.09.2025  time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) | TUM / 1. työpaja (kirjallisuuskatsaus / laadullinen/määrällinen) | Zoom | 
| Mon 20.10.2025  time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) | TUM / 2. työpaja (kirjallisuuskatsaus / laadullinen/määrällinen) | Zoom | 
| Mon 24.11.2025  time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) | TUM / 3. työpaja (kirjallisuuskatsaus / laadullinen/määrällinen) | Zoom | 
Evaluation scale
0-5
                    
Content scheduling
Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti:
1) Kirjallisuuskatsaus 
2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus
3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus
                    
Objective
The student
· is able to describe the nature of quantitative and qualitative research as well as the premises of the methodology and philosophy of science.
· is able to search for and critically evaluate national and international quantitative and qualitative scientific information and apply it to research, development and innovation (RDI) activities in accordance with the defined problem or purpose.
· is able to justify the most appropriate data acquisition and data analysis methods for the defined problem or purpose.
· is able to design a plan for RDI activities and embed ethical aspects into the research project.
· is able to analyse and evaluate the validity and reliability of RDI activities.
                    
Location and time
Verkko-opetus (Diakle)
                    
Materials
Kirjallisuuskatsaus:
Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen. S-M., Pietilä, A-M., Jääskeläinen. P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: Eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291?301.
Salminen A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Vaasa. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-349-3.pdf 
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. (2. korjattu painos). Turun yliopisto.
Laadullinen tutkimusmenetelmä:
Puusa, A., Juuti, P. & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Ryynänen, S., Rannikko, A., Hakoköngäs, E., Hohenthal, J., Hänninen, V., Hätilä, J., . . . Varjonen, S. (2021). Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Gaudeamus.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uud.lait.). Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Määrällinen tutkimusmenetelmä:
Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Edita.
Nummenmaa, L., Holopainen, M., Pulkkinen, P. & Kimpimäki, K. (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet (1. p.). Sanoma Pro.
Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8 
Muu Diaklessa osoitettu materiaali.
                    
Teaching methods
1) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, hakustrategia, kirjallisuushaku)
2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät)
3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät
4) Tutkimusetiikka
5) Tutkimuksen luotettavuus
Menetelmät:
• Opintojakson infoluento
• Työpajat x 3
• Luentotallenteet
• Tehtävä kirjallisuuskatsauksesta
• Verkkotentit
• Itsenäinen työskentely
                    
Exam schedules
• Verkossa olevat tentit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti
• Tehtävä kirjallisuuskatsauksesta
• Aktiivinen osallisuus pajoissa
                    
Student workload
Opintojakson aloitusinfo ja pajat ovat pakollisia.
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa hyväksytysti yhden opintojakson suoritteen. (Tutkintosääntö 15§)