Skip to main content

MUU02PS25HKI-SOS Social security guidance (5cr)

Code: MUU0205A25S-3001

General information


Enrollment
03.03.2025 - 30.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
27.10.2025 - 14.12.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services
Teachers
Vilhelmiina Vuori
Susanna Tanskanen
Course
MUU0205A25S

Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 27 h 30 min.

Time Topic Location
Wed 05.11.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
MUU02/ Orientaatio
Zoom
Wed 05.11.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
MUU02/ Luento 1
Zoom, passcode035711
Thu 06.11.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
MUU02/ Luento 2
HKI-331 Luokka 331
Wed 26.11.2025 time 08:30 - 10:00
(1 h 30 min)
MUU02/ Oppimistehtävien ohjaus (vapaaehtoinen, Zoom)
Zoom, passcode 935711
Mon 08.12.2025 time 08:30 - 15:30
(7 h 0 min)
MUU02/ Tehtävien työstäminen
itsenäinen työskentely
Tue 09.12.2025 time 08:30 - 15:30
(7 h 0 min)
MUU02/ Tehtävien työstäminen
itsenäinen työskentely
Wed 10.12.2025 time 09:00 - 13:30
(4 h 30 min)
MUU02/ Seminaari (case-tehtävät palautettu ennen seminaaria, Zoom)
Zoom, passcode 935711
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opintojakso alkaa lähi- tai verkko-opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/webinaari. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kaksi oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä yksilötehtävä sekä verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen.

Objective

Students
• learn to guide customers when applying for statutory social security and complementary services
• are familiar with the basics of the rehabilitative system and its significance as an enabler of the ability to function and work
• are familiar with the key digital services in social security guidance

Content

• statutory social security and complementary services
• basics of the rehabilitation system
• social security guidance
• key digital services in social security guidance

Location and time

Orientaatio, opetus ja seminaari/webinaari toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään lähi- tai etäopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Materials

Verkkotehtävässä hyödynnettävä vähintään kahta seuraavista lähteistä:

1) Pyykönen, A.-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? (Julkaisu 50). Kunnallisalan kehittämissäätiö. https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/

2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232

3) Juujärvi, S. (2022). Sosiaalisesti syrjäytyneiden ryhmien digituki Empatiaa ja käytännön ongelmanratkaisua. Yhteiskuntapolitiikka 87(5-6), 491 – 501. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112466750

4) Granholm, C. (2020). Tekeekö palveluiden digitalisaatio julkisista sosiaalipalveluista nuorille helpommin saavutettavia? Teoksessa P. Berg, & S. Myllyniemi (toim.), Palvelu pelaa! Nuorisobarometri 2020 (s. 169-176). (Näkökulma). Nuorisotutkimusseura. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2021/03/nuorisobarometri-2020-web-1.pdf

5) Sosiaali- ja terveysministeriö. (2022). Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet. Sosiaaliturvakomitean raportti. (Julkaisuja 5). Valtioneuvosto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3

Teaching methods

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja webinaari toteutuvat sekä lähi- että etäopetuksena. Opetuskerrat on merkitty lukujärjestykseen ja edellyttää läsnäoloa kampuksella tai verkkovälitteisesti.

Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät tehdään ensisijaisesti paritehtävänä, mutta ne on myös mahdollista tehdä yksilötehtävänä. Seminaari/webinaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria/webinaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista sekä eettisyyden kommentoinnista. Verkkokeskustelutehtävä on mahdollista tehdä pari- tai yksilötyönä.

Completion alternatives

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Further information

AHOT Diakin ahotointi-ohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan kokonaisuuden ja digitaalisten sosiaalipalveluiden hyvää hallintaa. Esimerkiksi toimiminen sosiaaliohjaajan tai palveluohjaajan sijaisena voidaan mahdollisesti katsoa soveltuvaksi työkokemukseksi.

Go back to top of page