MPH01MS25HKI-SH Evidence-based clinical nursing and simulation in mental health and substance abuse work (4cr)
Code: MPH0104A20S-3037
General information
- Enrollment
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.09.2025 - 21.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Terveys- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA in Health Care
- Teachers
- Pia Tauriainen
- Eeva Nykänen
- Course
- MPH0104A20S
Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 24 h 30 min.
| Time | Topic | Location | 
|---|---|---|
| Thu 25.09.2025  time 08:30 - 13:00 (4 h 30 min) | MPH01 / Aloitusinfo ja opetuskerta | HKI-426
                                    Anatomian luokka 426 | 
| Thu 25.09.2025  time 13:45 - 16:00 (2 h 15 min) | MPH01 / Luento | HKI-429
                                    Monitoimitila 429 | 
| Mon 06.10.2025  time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) | MPH01 / Tehtävän ohjaus | Zoom | 
| Tue 21.10.2025  time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) | MPH01 / Taitopaja (ryhmä A & B) | HKI-426
                                    Anatomian luokka 426 HKI-428 Luokka 428 | 
| Wed 22.10.2025  time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) | MPH01 / Taitopaja (ryhmä A & B) | HKI-426
                                    Anatomian luokka 426 HKI-425 Lääkehoidon luokka 425 | 
| Wed 22.10.2025  time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) | MPH01 / Taitopaja (ryhmä A & B) | HKI-426
                                    Anatomian luokka 426 HKI-425 Lääkehoidon luokka 425 | 
| Thu 23.10.2025  time 08:30 - 15:45 (7 h 15 min) | MPH01 / Seminaarisimulaatio | HKI-429
                                    Monitoimitila 429 | 
Evaluation scale
0-5
                    
Content scheduling
Opiskelijoiden näyttöön perustuva oppiminen Diakle-oppimisalustalla sekä itsenäinen työskentely pienryhmissä, johon integroituvat ajankohtaiseen tutkittuun näyttöön perustuvat luennot ja seminaarisimulaatiotyöskentely.
Opiskelija etsii aluksi näyttöön perustuvaa tietoa eri tietokantoja hyödyntäen ja arvioi tiedon tasoa ja perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin oppimistehtävää laatiessaan. Tämän jälkeen opiskelija osoittaa osaamisensa ja soveltaa tietojaan tiimityöskentelyssä ja taitopajoissa sekä seminaarisimulaatiossa kliinisiin potilasesimerkkeihin annetun ohjeen mukaisesti.
                    
Objective
Students 
- understand the basics of the medical treatment of the most common mental health disorders and psychiatric diseases and know how to apply the information in nursing 
- know how to utilise the experimental knowledge of the patient and their immediate circle in guidance and the immediate network in supporting daily coping
- know how to encounter and maintain treatment-based interaction in a resource-based manner that promotes the mental health of a customer/patient with mental health and substance abuse problems and prevents disruptions 
- know how to use methods that support and promote resources and justify their actions with evidence-based knowledge and treatment recommendations 
- know how to implement service coordination and understand the impact and cost-effectiveness of basic services 
- know how to apply current social services and healthcare programmes 
- know how to act to promote customer, patient and occupational safety
                    
Content
- medical treatment of mental health and substance abuse problems and psychiatric diseases 
- support of daily coping and evidence-based nursing 
- treatment-based interaction and recovery orientation 
- creative, functional and psychophysical methods 
- service coordination, guidance and teaching competence 
- personal self-knowledge 
- current measure programmes 
- interaction, teamwork and community competence
                    
Materials
Oppimateriaali (soveltuvin osin)
Kohtala, A., Korkeila, J., Partonen, T., Tauriainen, P., & Kärkkäinen, J. (2024). Masennuksen hoidon hyvät käytännöt (1. painos.). Duodecim.
Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., & Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö (1. p.). Sanoma Pro.
Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C., & Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö (5., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
Vuorilehto, M., Larri, T., Kurki, M., Hätönen, H., & Ranta, I. (2014). Uudistuva mielenterveystyö. Fioca.
Käypähoitosuositukset (depressio, kaksisuuntainen mielialahäiriö, epävakaa persoonallisuus, skitsofrenia, alkoholi- ja huumeongelmaisen hoito)
Terveysportti. Hoitotyön tietokanta. Mielenterveys- ja päihdehoitotyö.
Hotus. Näyttövinkit (mielenterveys). 
Suositeltava kirjallisuus kuvataan tarkemmin Diaklessa.
                    
Teaching methods
Keskeisimmät tavoitteet ja sisällöt
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää väestöllisesti merkittävimpien mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien lääketieteellisen hoidon perusteet ja osaa soveltaa tietoa hoitotyössä
- osaa käyttää potilaan ja läheisten kokemustietoa ohjauksessa sekä lähiverkostoja arjessa selviytymisen tukemisessa
- osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdepotilaan mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- osaa käyttää voimavaroja tukevia ja edistäviä menetelmiä ja osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvalla tiedolla ja hoitosuosituksilla
- osaa toteuttaa palveluohjausta ja ymmärtää perustason palvelujen vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia
- osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen 
Ydinsisällöt
Mielenterveys- ja päihdesairauksien lääketieteellinen hoito
Arjessa selviytymisen tukeminen ja näyttöön perustuva hoitotyö
Hoidollinen vuorovaikutus ja toipumisorientaatio 
Luovat, toiminnalliset ja psykofyysiset menetelmät
Palveluohjaus, ohjaus- ja opetusosaaminen
Henkilökohtainen itsetuntemus
Ajankohtaiset toimenpideohjelmat 
Vuorovaikutus-, ryhmätyö- ja yhteisöosaaminen
Opintojakso sisältää simulaatio-harjoittelua 2 op
Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin, taitopaja- ja simulaatiotyöskentelyyn osallistumista lähiopetuksena pienryhmissä ja opintojen loppuvaiheessa hyväksytyn tietotestin suorittamista. Simulaatioiden jälkeen käydään ammatillinen kriittinen reflektiokeskustelu simulaatioon osallistuvan opiskelijaryhmän kanssa ja opiskelija toteuttaa itsereflektion videolla.
Simulaatiot tapahtuvat potilasesimerkkien kautta joko toimipisteessä tai harjoitteluympäristössä.
Opintosuorituksen kuvaus:
- opintojakson info
- verkkotentin suorittaminen
- taitopajaharjoitukset ja niihin valmistautuminen perehtymällä itsenäisesti oppimateriaaleihin 
-seminaarisimulaatio, oppimiskeskustelut, kriittinen ammatillinen reflektio
                    
Student workload
1 op = 27h
                    
Qualifications
Ei edellytä aiempia opintoja.