Skip to main content

SOS01MK26JKL Work orientations and methods in social customer work (5cr)

Code: SOS0105A25S-3004

General information


Enrollment
10.11.2025 - 30.11.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.01.2026 - 29.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Jyväskylä
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Pirkko Kärkkäinen
Sirpa Ylönen
Course
SOS0105A25S

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 23 h 15 min.

Time Topic Location
Thu 15.01.2026 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
SOS01 / Orientaatio ja aloitusluento
JKL:n kristillinen opisto
Thu 15.01.2026 time 12:45 - 14:00
(1 h 15 min)
SOS01 / Orientaatio ja aloitusluento
JKL:n kristillinen opisto
Mon 19.01.2026 time 12:30 - 16:00
(3 h 30 min)
SOS01 / Itsenäinen työskentely
Mon 02.02.2026 time 08:30 - 12:00
(3 h 30 min)
SOS01 / Luento
Zoom
Mon 09.02.2026 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
SOS01 / Itsenäinen työskentely & vapaaehtoinen ohjaus
Zoom
Thu 19.02.2026 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
SOS01 / Luento
JKL:n kristillinen opisto
Tue 03.03.2026 time 08:30 - 12:00
(3 h 30 min)
SOS01 / Itsenäinen työskentely
Tue 24.03.2026 time 08:30 - 12:30
(4 h 0 min)
SOS01 / Seminaari
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opintojakso toteutuu pitkäkestoisesti lukukauden aikana.

Objective

Students
• are familiar with various work orientations within social customer work and know how to act to strengthen inclusion in social customer work
• know how to use methods of social guidance and service counselling to support individuals and families in different life stages and situations
• learn group instruction skills and community-based methods
• know that anticipation and proactive prevention are the basis for safe interaction

Content

• theoretical background of work orientations and methods in social customer work
• socio-educational work orientations and methods
• methods of social guidance and service counselling
• methods of group instruction and community-based work
• inclusion-promoting methods and tools in customer work
• anticipation and proactive prevention as the basis for safe interaction

Materials

Helminen, J. (2022). Sosiaaliohjauksen tekijät ja tehtävät. Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Karjalainen, P., Kivipelto, M., Liukko, E., & Muurinen, H. (2021). Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö: Opas ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://www.julkari.fi/handle/10024/142555

Muu suositeltava kirjallisuus on sähköisellä oppimisalustalla.

Teaching methods

Luento-opetus työmenetelmistä, itsenäinen opiskelu, harjoitteet työmenetelmistä joko verkko-opetuksena tai lähiopetuksesta toteutusmuodon mukaan. Lisäksi tiimitehtävä, joka toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa. Tiimitehtävänä toteuttava toiminta työelämässä videoidaan ja puretaan yhteisessä leffaseminaarissa.

Employer connections

Tehtävät tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Exam schedules

Opintojaksossa ei ole tenttiä.

Completion alternatives

VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista. Tehtävä tulee olla myös teoriatietoon ja kurssimateriaaliin perustuva.

Student workload

Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen, harjoitteisiin ja tiimin työelämässä toteutuvaa työskentelyyn sekä perehtyy itsenäisesti työorientaatioihin ja -menetelmiin liittyviin materiaaleihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää lähipäiviin osallistumisen lisäksi aktiivista panostusta tiimi- ja työelämätyöskentelyyn.
Työelämässä tapahtuvan asiakasohjauksen valmisteluun, toteutukseen, videon työstämiseen ja itsearviointiin on varattava yksilö- ja tiimikohtaista aikaa noin kahden opintopisteen verran.

Further information

Menetelmäluennoille ja harjoitteisiin on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan mahdollisuuksien mukaan rinnakkaisryhmän opetuksessa.
Poissaolot työelämässä tapahtuvasta asiakasohjauksesta tulee korvata.

Go back to top of page