DKT1VK26DIAK Theological foundations of diaconal work and Christian education I (5cr)
Code: DKT1005A25S-3003
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 02.02.2026 - 08.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Terveys- ja kirkonala
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Eveliina Hellas
- Mia Mäkinen
- Course
- DKT1005A25S
Unfortunately, no reservations were found for the realization DKT1VK26DIAK Theological foundations of diaconal work and Christian education I DKT1005A25S-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Students
• know how to analyse Christianity as a religion and an object of study
• are familiar with the creation of the Bible and the central contents of the New Testament
• are familiar with the main lines of thinking in early Christian history and theology as well as their significance in shaping Christianity
• are familiar with the early historical and theological basis of diaconal work and Christian education
• know how to prepare and hold religious services for the Evangelical Lutheran Church of Finland
• are familiar with the concepts of Christian spirituality and are able to reflect on their own spiritual identity
Content
• religion and theology, faith and knowledge
• the Bible as a collection of books and the creation and contents of the New Testament
• history of Early Christianity and the basics of a classical interpretation of faith
• historical and theological basis of diaconal work and Christian education
• Christian spirituality, devotional life and spiritual identity
Materials
Osio: UUDEN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op)
Suoritettavat lähteet:
• Luentomateriaalit (Uuden testamentin synty ja sisältö)
• Raamattu. (1992). Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen
vuonna 1992 käyttöön ottama suomennos. Kirjapaja. (soveltuvin osin)
• Kuula, K., Nissinen, M., & Riekkinen, W. (2008). Johdatus Raamattuun (2. tark.
ja korj. painos). S.179-299. (Osio Uusi testamentti). Myös vanhempi painos
2003 käy, s. 147-243. Kirjapaja.
• Luomanen, P., Huttunen, N., & Virtanen, K. (2017). Sisäänkäyntejä Raamattuun.
Tulkitsijan kirja. S. 11 – 34, 265 – 290. Kirjapaja.
Osio: VARHAISKIRKON HISTORIA JA OPPI (2 op)
Suoritettavat lähteet:
Kaikille pakolliset lähteet:
• Luentomateriaalit (Varhaiskirkon historia ja oppi)
• Arffman, K. (2011). Kristinuskon historia (3. p.). Edita, s. 9 - 69 (Tie
roomalaisen maailman valtauskonnoksi).(löytyy myös avoimena verkossa
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/327557 ) Myös muut painokset käyvät.
Seuraavista käytetään ainakin jompaa kumpaa (aiheesta riippuen):
• Ensisijaisesti: McGrath, A. (2012). Kristillisen uskon perusteet. Johdatus
teologiaan. Kirjapaja. S. 25-44, 277-355 ja 368-398.
• Toissijaisesti: Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus
dogmatiikkaan. Edita. S. 97-189.
Osio: HENGELLISYYS JA HARTAUS (1 op)
Hartauden valmistelussa / hartaustehtävässä käytettävät lähteet:
• Luentomateriaalit (Hengellisyys ja hartaus)
• Raamattu. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen vuonna 1992
käyttöön ottama suomennos. (soveltuvin osin)
• Suomen evankelis-luterilaisen kirkon virsikirja: Hyväksytty kirkolliskokouksessa
13. helmikuuta 1986.(mielellään 2004 tai uudempi painos)
• Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkokäsikirja: 2, Evankeliumikirja.
Hyväksytty kirkolliskokouksessa 8. toukokuuta 1999.
Teaching methods
OPINTOJAKSON YHTEISELLÄ ORIENTAATIOLUENNOLLA ON PAKOLLINEN LÄSNÄOLO
Osio: UUDEN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op)
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
• Kristinusko uskontona ja tutkimuksen kohteena: johdatus teologian
peruskäsitteisiin ja tietolähteisiin
• Raamattu kirkon kirjana ja tieteellisen tutkimuksen kohteena
• Uuden testamentin kirjallisuuden synty ja keskeinen sisältö (erityisesti
evankeliumit ja Paavalin kirjeet)
• Diakonian ja kristillisen kasvatuksen lähtökohdat Raamatussa (UT)
• Opiskelijan omat hengelliset lähtökohdat ja oma suhde Raamattuun
Opintosuoritukset: luennot ja lukupäiväkirjatehtävä.
Osio sisältää sekä itsenäistä työskentelyä että pari-/ryhmätyöskentelyä.
Osio: VARHAISKIRKON HISTORIA JA OPPI (2 op)
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
• saa kokonaiskuvan kristinuskon synnystä ja varhaisesta muotoutumisesta
(juutalaisesta, marginaalisesta Jeesus-liikkeestä Rooman valtakunnan
valtauskonnoksi, n. 50-500 jKr.)
• ymmärtää, miten historiallinen, yhteiskunnallinen ja kulttuurinen konteksti ja -
niissä tapahtuneet muutokset ovat muovanneet kirkon käytäntöjä ja teologista
ajattelua
• saa välineitä pohtia kristillisen perinteen tulkintaa ja soveltamista myös uusissa
konteksteissa.
Sisällöllisinä painopisteinä ovat diakonian ja kristillisen kasvatuksen varhaiset lähtökohdat sekä moninaisuuden ja yhtenäisyyden vuorovaikutus varhaiskirkossa.
Kirkon oppia tarkastellaan uskontunnustusten synnyn ja sisällön kautta (erityisesti kolminaisuusoppi ja kristologia).
Opintosuoritukset: luennot ja tentti.
Osio sisältää sekä itsenäistä työskentelyä että pari-/ryhmätyöskentelyä.
Osio: HENGELLISYYS JA HARTAUS (1 op)
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
• kehittyy hengelliseltä kokemustaustaltaan erilaisten opiskelutovereiden ja
asiakkaiden kunnioittavassa, ammatillisessa kohtaamisessa.
• saa kokemuksen erilaisiin hartauksiin osallistumisesta ja/tai hartauden
toteuttamisesta.
• oppii käyttämään hartauden valmistelussa Raamattua, virsikirjaa,
kirkkokäsikirjaa (Evankeliumikirja), rukouskirjoja ja evankeliumikirjan
kommentaareja.
Opintosuoritukset: luennot ja hartauden pitäminen tai hartauden analyysitehtävä.
Osio sisältää itsenäistä työskentelyä ja mahdollisesti pari-/ryhmätyöskentelyä.
Completion alternatives
Osio: UUDEN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op)
Vaihtoehtoinen suoritustapa: Laajennettu lukupäiväkirjatehtävä teoksista Johdatus Raamattuun (s. 179-299) ja Sisäänkäyntejä Raamattuun (s. 11 - 58, 137 - 180, 265 - 290). Ks. suoritettava kirjallisuus. Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua.
Osio: VARHAISKIRKON HISTORIA JA OPPI (2 op)
Vaihtoehtoinen suoritustapa: Kirjatentti, ks. suoritettava kirjallisuus ja lisämateriaali. Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua.
Osio: HENGELLISYYS JA HARTAUS (1 op)
Vaihtoehtoinen suoritustapa: Ks. hartauden valmistelussa käytettävä kirjallisuus. Laajennetut kirjalliset tehtävät. Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua.
Student workload
1 opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä (5 op = 135 tuntia)