Skip to main content

VAR02VK26DIAK Supporting children’s development and learning in early childhood education (5cr)

Code: VAR0205A20S-3013

General information


Enrollment
10.11.2025 - 30.11.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
16.02.2026 - 29.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Sirpa Koljonen
Minna Hallman
Marjaana Marttila
Course
VAR0205A20S

Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 23 h 30 min.

Time Topic Location
Mon 16.02.2026 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
VAR02/ Aloitusluento
Zoom
Thu 19.02.2026 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
VAR02/ Luento
Zoom
Mon 02.03.2026 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
VAR02/ Luento
Zoom
Thu 05.03.2026 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
VAR02/ Luento
Zoom
Thu 12.03.2026 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
VAR02/ Luento
Zoom
Tue 17.03.2026 time 14:00 - 15:30
(1 h 30 min)
VAR02/ Vierailijaluento
Zoom
Wed 18.03.2026 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
VAR02/ Luento
Zoom
Thu 19.03.2026 time 09:00 - 11:00
(2 h 0 min)
VAR02/ Verkkotentti
verkkotentti
Mon 23.03.2026 time 08:00 - 09:00
(1 h 0 min)
VAR02/ Tehtävän palautus
palautus
Tue 24.03.2026 time 08:00 - 09:00
(1 h 0 min)
VAR02/ vertaispalaute
vertaispalaute
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opintojakso toteutuu 5-6 kalenteriviikon aikana, noin lukukauden puolivälissä.

Objective

Students
• know how to identify growth and development disorders and are familiar with early intervention methods
• are familiar with and know how to apply various support activities to support children’s development and learning
• know how to guide and support children together with the family in the various phases of growth, development and learning while considering and strengthening children’s development level
• are familiar with the basics of children’s socioemotional development and mental health
• know how to use observation and documentation methods
• know how to act in multidisciplinary professional groups within child and family work with key collaboration parties.

Content

• methods of supporting and guiding children’s development and learning
• growth and development disorders and early intervention methods as well as basics of supporting children’s mental health
• observation and documentation methods used in early childhood education
• special early childhood education and multidisciplinary child and family work

Materials

Dialogitentissä tentittävä kirja on: Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M., & Mäkelä, J. (2015). Stressin säätely. PS-kustannus.

Havainnointitehtävä:
Lähdemateriaalina tehtävässä on käytettävä opiskelijan valitsemaa, oman aiheen kannalta relevanttia materiaalia. sekä Koivunen, P., & Lehtinen, T. (2015). Kasvu kiikarissa: Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille. PS-kustannus.

Teaching methods

OPINTOJAKSON TAVOITTEET, Opiskelija
• osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen
käytäntöjä
• tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa
• osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja
oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
• tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
• osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
• osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä
keskeisten yhteistyötahojen kanssa.

YDINSISÄLLÖT
• lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
• kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen sekä lasten
mielenterveyden tukemisen perusteet
• varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
• varhaiserityiskasvatus ja monialainen lapsi- ja perhetyö


Opintojakson tehtävinä ovat:
Dialogitentti, arviointi 1-5
Varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä toteutettava havainnointitehtävä, arviointi hyv - hyl
Oppituntiaktiviteettien itsenäinen suorittaminen Diaklessa

Employer connections

Havainnointitehtävä tehdään autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä, lapsiryhmässä.

Exam schedules

Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksolla käytössä.

Student workload

Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.

Qualifications

Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta

Further information

Tutustu varhaiskasvatuksen sosionomin suuntaaviin opintoihin videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=zr0JXfT9M-A


Opintojakson osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija

osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden

osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä

tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä

osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa

osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä

tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.

Go back to top of page