DIGVK26HKI-SOSKIR Digital competence (4cr)
Code: DIG0004A20S-3055
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 19.01.2026 - 01.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Vesa Vainiomäki
- Course
- DIG0004A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization DIGVK26HKI-SOSKIR Digital competence DIG0004A20S-3055. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Objective
Students
• know how to use and apply digital services to the customer’s needs
• know how to use online counselling in a comprehensive manner to serve citizens
• know how to apply professional interaction and guidance skills in various digital operating environments
• understand the legal regulation and principles of digital services and communication
• know the principles of social media
• know how to use social media in social and/or church work
• are familiar with the current situation of electronic and digital services in the sector and the main characteristics of development
• know how to follow the digital development of social and/or church work as well as develop their own digital competence.
Content
• digital services
• guidance and counselling in digital operating environments
• legal regulation and ethical principles of digital communication
• social media
• digitalisation
Location and time
Luentojen, ohjauksen ja seminaarien ajat lukujärjestyksessä
Luennoissa ja pienryhmätyöskentelyissä on läsnäolovelvollisuus.Korvaavat tehtävät, mikäli poissa luennoilta ja pienryhmätyöskentelyistä.
Materials
Oppimateriaali päivitetään toteutuksen alkaessa.
Oppimateriaalia, jota sinun tulee soveltuvin osin (ks.arviointimatriisi) hyödyntää blogitehtävässä:
Digitaalisuus sosiaali- ja terveydenhuollon kivijalaksi Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategia 2023–2035. Sosiaali- ja terveysministeriön JULKAISUJA | 2023:32
Kuusisto. O., Merisalo. M. & Kääriäinen. J. (toim.) 2022. Digiosallisuus Suomessa. Digiosallisuus Suomessa -hankkeen loppuraportti. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 10. Valtioneuvoston kanslia. Helsinki
Hänninen, Riitta., Karhinen, Joonas., Korpela, Viivi., Pajula, Laura., Pihlajamaa, Olli., Merisalo, Maria., Kuusisto, Olli., Taipale, Sakari., Kääriäinen, Jukka., Wilska, Terhi-Anna.2021. Digiosallisuuden käsite ja keskeiset osa-alueet. Digiosallisuus Suomessa -hankkeen väliraportti. Valtioneuvostonselvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 25. Valtioneuvoston kanslia. Helsinki.
Etäkuntoutuksen ja digisosiaalityön mahdollisuudet sosiaalisessa kuntoutuksessa. 2024. Raportista Näkökulmia sosiaalisen kuntoutuksen laatuun ja vaikuttavuuteen. Socca.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2023. Osallisuuden edistäjän opas. Ohjaus 10. Helsinki. ks. Digiosallisuuden edistäminen sivut 230-246.
DigiFinland.2024. Tekoäly hyvinvointialueilla: sosiaali- ja terveydenhuollon käyttötapaukset ja kansallinen edistäminen. Esiselvitystyön loppuraportti, maaliskuu 2024.
Pennanen, Paula, Jansson., Mia. ym. 2023.Digitaalisten palveluiden vaikutukset sosiaali- ja terveydenhuollossa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 52. Valtioneuvoston kanslia. Helsinki.Tutustu raporttiin ennen kaikkea sosiaalialan näkökulmasta asioita tarkastellen.
Tepponen. Merja, Ahonen. Outi ja Turja. Tuuli. 2024. Käsikirja: Digitalisaatiota ja sitä koskevien toimintatapojen, osaamisen ja kulttuurin edistäminen. STM julkaisuja 2024/37.
Teaching methods
Teemoihin perehdytään etäluentojen ja verkkomateriaalin sekä oppimistehtävien ja verkkoseminaarin ja vertaisarvioinnin avulla.
Employer connections
Työelämäyhteistyö on mahdollista blogitehtävässä.
Exam schedules
Opintojaksolla suoritettavat tehtävät:
-tietosuoja- ja digiturvallisuus monivalintatesti
-blogikirjoitus pareittain, bogikirjoitusten vertaisarviointi yksin tai pareittain
Completion alternatives
Jaksossa ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Ahot-haku tai opinnollistaminen edellisen lukukauden haussa on mahdollinen.
Aiempien Dig-toteutusten täydentävästä suorituksesta sovittava etukäteen opettajan kanssa.
Student workload
Luentoja (3-4) ja ohjaukset jakson alussa, pienryhmätyöskentelyä, seminaaripäivä jakson lopussa.
Further information
Opinnot edellyttävät osallistumista etäluennoille, ohjaukseen ja verkkoseminaariin.
Jakso edellyttää asiakastyön ammattieettisten periaatteiden ja asiakasvuorovaikutuksen perusteiden osaamista sekä etäopiskelun vaatimia taitoja.
Opintojakso toteutuu etänä/verkossa, joten sen suorittaminen vaatii toimivan Internetyhteyden sekä tietokoneen, jossa on kamera ja mikrofoni.