KNA01PK26HKI The theology of youth work and education at church (4cr)
Code: KNA0104A20S-3010
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.02.2026 - 17.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- Teachers
- Sanna Jattu
- Sami Ritokoski
- Course
- KNA0104A20S
Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 28 h 30 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Mon 09.02.2026 time 09:30 - 11:00 (1 h 30 min) |
KNA01-02/ Orientaatio (KNA01 & KNA02) |
HKI-426
Anatomian luokka 426
|
|
Mon 09.02.2026 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
KNA01/ Luento |
HKI-426
Anatomian luokka 426
|
|
Tue 10.02.2026 time 09:00 - 14:30 (5 h 30 min) |
KNA01/ Luento |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
|
Wed 04.03.2026 time 09:00 - 14:30 (5 h 30 min) |
KNA01/ Luento |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
|
Tue 24.03.2026 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
KNA01/ Luento |
HKI-426
Anatomian luokka 426
|
|
Thu 09.04.2026 time 09:00 - 14:00 (5 h 0 min) |
KNA01/ Seminaari |
HKI-332a
Iso luentosali 332a
|
|
Wed 13.05.2026 time 09:00 - 14:00 (5 h 0 min) |
KNA01/ Seminaari |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin sekä verkkokeskusteluja. Verkkokeskusteluiden jälkeen opiskelija tekee lapsivaikutusten arviointiin ja / tai nuorten vaikuttajaryhmiin liittyvän LAVA-oppimistehtävän. Opintojakson loppupuolella opiskelija tekee omaan kasvatusajatteluunsa ja nuorisotyön teologiaan liittyvän Teesit-oppimistehtävän. Opintojakso päättyy Teesit-seminaariin.
Objective
Students
• analyse the theological and pedagogical basis of youth work and create their own theology of youth work
• analyse the theological basis of an office in education as part of their professional identity
• are familiar with the objectives, organisation and methods of education activities at church
• are familiar with the operating environments of societal youth work and know how to act as an expert of youth work and Christian education in multidisciplinary networks
• identify factors in the society and church that impact the wellbeing of children, young people and families and want to affect them to realise social justice
• identify ethical questions related to working with children and young people and know how to act in an ethically responsible manner
Content
• theology and pedagogy of youth work at church
• educational activities of the church and Christian organisations
• the expertise of a coordinator for youth work and related competence needs in parishes and multidisciplinary networks
• development documents for educational activities at church as well as other modern policies and related operating principles
• operating environments of societal youth work and the Youth Act
Materials
- Kauppila, H. (toim.). (2021.) Kasvu vapauteen – Nuoren rinnalla seurakunnassa. Kirjapaja. Soveltuvin osin, suoritettavat artikkelit ilmoitetaan opetuksen ja verkkokeskusteluiden yhteydessä.
- Kasvatuksen ja nuorisotyön asiantuntijat KNT RY (i.a). Eettiset ohjeet. Kirkon nuorisotyön eettiset ohjeet. Saatavilla 17.6.2024 https://www.knt.fi/liitto/perustietoa/eettiset-ohjeet/
- Kokkonen, J. (2023). Huomenna kaikki on paremmin: Kirkon kasvatus toivon mahdollistajana. Kirjapaja. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen ja tehtävien yhteydessä.
- Kokkonen, J., & Ojell, R. (toim.). (2022). Jokainen on tärkeä. Kansallisen lapsistrategian toimeenpano Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Kirkkohallitus.
- Suomen ev.lut.kirkko (i.a.). Nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus. Saatavavilla 17.6.2024 https://kirkonydinosaaminen.fi/nuorisotyonohjaaja.html
- Suomen ev.lut.kirkko (i.a.). Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat. Saatavilla 17.6.2024 https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/parisuhde-ja-perhe/perhelahtoisen-seurakunnan-suuntaviivat/
- Porkka, J., & Valtonen, M. (2023). Lupa uskoa ja kasvaa. Kirkon kasvatuksen barometri 2022. Kirkon tutkimus ja koulutus. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen yhteydessä.
- Rauas, M. (2019). Pieniä tekoja, suuria asioita. Nuorisotyön eettinen näkökulma. Humanistinen ammattikorkeakoulu - Humak.
Teaching methods
Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti verkkokeskustelutehtävät sekä Teesit- ja LAVA-oppimistehtävät ja osallistuttava niihin liittyviin seminaareihin.
HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu arvioinnit -kohdassa.
Employer connections
HAR2-seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA01- ja KNA02-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.
Oppimistehtävien tekemiseen voi sisältyä yhteistyötä seurakunnan kanssa.
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole tenttejä. Opintojaksolla on mahdollisuus täydentää kesken jäänyttä suoritusta rästisuorituksilla. Tästä tulee sopia toteutuksen vastuulehtorin kanssa.
International connections
Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen suoritustapa tarkoittaa koko kurssin itsenäistä suorittamista oppimistehtävillä. Aiemman sosiaali- ja / tai terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet opiskelijat voivat ilmoittaa ennen opintojakson alkua opinto-ohjaajalle ja jakson vastuulehtorille, jos he haluavat suorittaa opintojakson vaihtoehtoisella suoritustavalla. Muiden vaihtoehtoisesta suoritustavasta kiinnostuneiden opiskelijoiden on neuvoteltava vaihtoehtoisesta suoritustavasta jakson vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa ennen opintojakson alkua.
Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.
Student workload
Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan verkkokeskusteluihin, oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.
1 op = 27 h