Skip to main content

KNA01PK26HKI The theology of youth work and education at church (4cr)

Code: KNA0104A20S-3010

General information


Enrollment
10.11.2025 - 30.11.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.02.2026 - 17.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services, Christian Youth Work
Teachers
Sanna Jattu
Sami Ritokoski
Course
KNA0104A20S

Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 28 h 30 min.

Time Topic Location
Mon 09.02.2026 time 09:30 - 11:00
(1 h 30 min)
KNA01-02/ Orientaatio (KNA01 & KNA02)
HKI-426 Anatomian luokka 426
Mon 09.02.2026 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
KNA01/ Luento
HKI-426 Anatomian luokka 426
Tue 10.02.2026 time 09:00 - 14:30
(5 h 30 min)
KNA01/ Luento
HKI-429 Monitoimitila 429
Wed 04.03.2026 time 09:00 - 14:30
(5 h 30 min)
KNA01/ Luento
HKI-429 Monitoimitila 429
Tue 24.03.2026 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
KNA01/ Luento
HKI-426 Anatomian luokka 426
Thu 09.04.2026 time 09:00 - 14:00
(5 h 0 min)
KNA01/ Seminaari
HKI-332a Iso luentosali 332a
Wed 13.05.2026 time 09:00 - 14:00
(5 h 0 min)
KNA01/ Seminaari
HKI-429 Monitoimitila 429
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin sekä verkkokeskusteluja. Verkkokeskusteluiden jälkeen opiskelija tekee lapsivaikutusten arviointiin ja / tai nuorten vaikuttajaryhmiin liittyvän LAVA-oppimistehtävän. Opintojakson loppupuolella opiskelija tekee omaan kasvatusajatteluunsa ja nuorisotyön teologiaan liittyvän Teesit-oppimistehtävän. Opintojakso päättyy Teesit-seminaariin.

Objective

Students
• analyse the theological and pedagogical basis of youth work and create their own theology of youth work
• analyse the theological basis of an office in education as part of their professional identity
• are familiar with the objectives, organisation and methods of education activities at church
• are familiar with the operating environments of societal youth work and know how to act as an expert of youth work and Christian education in multidisciplinary networks
• identify factors in the society and church that impact the wellbeing of children, young people and families and want to affect them to realise social justice
• identify ethical questions related to working with children and young people and know how to act in an ethically responsible manner

Content

• theology and pedagogy of youth work at church
• educational activities of the church and Christian organisations
• the expertise of a coordinator for youth work and related competence needs in parishes and multidisciplinary networks
• development documents for educational activities at church as well as other modern policies and related operating principles
• operating environments of societal youth work and the Youth Act

Materials

- Kauppila, H. (toim.). (2021.) Kasvu vapauteen – Nuoren rinnalla seurakunnassa. Kirjapaja. Soveltuvin osin, suoritettavat artikkelit ilmoitetaan opetuksen ja verkkokeskusteluiden yhteydessä.
- Kasvatuksen ja nuorisotyön asiantuntijat KNT RY (i.a). Eettiset ohjeet. Kirkon nuorisotyön eettiset ohjeet. Saatavilla 17.6.2024 https://www.knt.fi/liitto/perustietoa/eettiset-ohjeet/
- Kokkonen, J. (2023). Huomenna kaikki on paremmin: Kirkon kasvatus toivon mahdollistajana. Kirjapaja. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen ja tehtävien yhteydessä.
- Kokkonen, J., & Ojell, R. (toim.). (2022). Jokainen on tärkeä. Kansallisen lapsistrategian toimeenpano Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Kirkkohallitus.
- Suomen ev.lut.kirkko (i.a.). Nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus. Saatavavilla 17.6.2024 https://kirkonydinosaaminen.fi/nuorisotyonohjaaja.html
- Suomen ev.lut.kirkko (i.a.). Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat. Saatavilla 17.6.2024 https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/parisuhde-ja-perhe/perhelahtoisen-seurakunnan-suuntaviivat/
- Porkka, J., & Valtonen, M. (2023). Lupa uskoa ja kasvaa. Kirkon kasvatuksen barometri 2022. Kirkon tutkimus ja koulutus. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen yhteydessä.
- Rauas, M. (2019). Pieniä tekoja, suuria asioita. Nuorisotyön eettinen näkökulma. Humanistinen ammattikorkeakoulu - Humak.

Teaching methods

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti verkkokeskustelutehtävät sekä Teesit- ja LAVA-oppimistehtävät ja osallistuttava niihin liittyviin seminaareihin.

HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu arvioinnit -kohdassa.

Employer connections

HAR2-seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA01- ja KNA02-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.

Oppimistehtävien tekemiseen voi sisältyä yhteistyötä seurakunnan kanssa.

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttejä. Opintojaksolla on mahdollisuus täydentää kesken jäänyttä suoritusta rästisuorituksilla. Tästä tulee sopia toteutuksen vastuulehtorin kanssa.

International connections

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa tarkoittaa koko kurssin itsenäistä suorittamista oppimistehtävillä. Aiemman sosiaali- ja / tai terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet opiskelijat voivat ilmoittaa ennen opintojakson alkua opinto-ohjaajalle ja jakson vastuulehtorille, jos he haluavat suorittaa opintojakson vaihtoehtoisella suoritustavalla. Muiden vaihtoehtoisesta suoritustavasta kiinnostuneiden opiskelijoiden on neuvoteltava vaihtoehtoisesta suoritustavasta jakson vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa ennen opintojakson alkua.

Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.

Student workload

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan verkkokeskusteluihin, oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.

1 op = 27 h

Go back to top of page