DTA01MK26JKL Theology of helping and building a diaconal community (5cr)
Code: DTA0105A20S-3031
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 26.01.2026 - 10.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Jyväskylä
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA of Social Services, Diaconal Work
- Teachers
- Päivi Thitz
- Heini Sajalin
- Course
- DTA0105A20S
Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 23 h 0 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Thu 29.01.2026 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
DTA01 / Orientaatio |
Jyväskylän kirjasto
|
|
Thu 29.01.2026 time 14:30 - 16:00 (1 h 30 min) |
DTA01 / Opetus |
Jyväskylän kirjasto
|
|
Fri 30.01.2026 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
DTA01 / Opetus |
Jyväskylän kirjasto
|
|
Fri 30.01.2026 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
DTA01 / Opetus |
Jyväskylän kirjasto
|
|
Fri 30.01.2026 time 14:30 - 16:00 (1 h 30 min) |
DTA01 / Opetus |
Jyväskylän kirjasto
|
|
Mon 16.02.2026 time 15:00 - 16:00 (1 h 0 min) |
DTA01 / Tehtävien ohjaus |
Zoom
|
|
Fri 13.03.2026 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
DTA01 / Opetus |
Jyväskylän kirjasto
|
|
Fri 13.03.2026 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
DTA01 / Opetus |
Jyväskylän kirjasto
|
|
Tue 05.05.2026 time 14:30 - 16:00 (1 h 30 min) |
DTA01 / Osallisuustehtävän reflektio |
Jyväskylän kirjasto
|
|
Thu 07.05.2026 time 09:00 - 16:00 (7 h 0 min) |
Kirke-toiminta |
Jyväskylän kirjasto
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
DTA-opinnot alkavat tällä koko lukukauden kestävällä DTA01 -jaksolla.
Objective
Students
• are familiar with the arguments for a theological office
• know how to form their own theology of helping and reflect on their own actions from the viewpoint of holistic helping
• know the diaconal objectives, organisation and working methods (on the level of the church, diocese and parish)
• know how to develop church service and devotional life together with the members and employees of the parish
• know how to execute diaconal education and confirmation classes and develop the realisation of diaconal responsibility together with the members and other employees of the parish
• know how to develop the creation of community and the inclusion and volunteering of parishioners
Content
• the diaconal office
• diaconal theology
• diaconal objectives, organisation and working methods
• development of church services and devotional life from a diaconal viewpoint
• diaconal education, confirmation classes and responsibility in the parish
• community, inclusion and volunteer activities and their development in diaconal work
Location and time
Päivitetty 9.10.2025 (VV)
Materials
Verkkokeskustelussa käytettävä kirjallisuus:
- Suomalainen, P., Heinonen, V. & Henttonen, K. (2023). Diakonian teologia [Tallenne].
- Latvus, K., & Elenius, A. (toim.). (2007). Auttamisen teologia. Kirjapaja. (S. 1-158; 271-282.)
- Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja. (S. 76-124.)
- Porkka, J., & Valtonen, M. (2016). Tässä ja nyt – teologia muutosvoimana. Teoksessa R. Gothoni, M. Malkavaara, & M. Valtonen (toim.), Muutosvoimaa – tutkielmia Diakista ja teologiasta. Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Toiminnallisessä työelämätehtävässä hyödynnettävä materiaali:
- Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (2020). Ovet auki: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon strategia vuoteen 2026. Kirkkohallitus.
- (Kirkkohallitus. (2014). Kohtaamisen kirkko: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020. Kirkkohallitus.)
- Vapaaehtoistoiminnan kehittäminen -työryhmä. (2018). Tasavertaisina ja osallisina - vapaaehtoistoiminnan kehittäminen, työryhmän loppuraportti. Suomen ev.lut. kirkko. https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/vapaaehtoistoiminta/loppuraportti/
- Malkavaara, M., & Valtonen, M. (toim.). (2019). Uusi elämisen kulttuuri: Muutos Tampereella. (Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 61). Kirkon tutkimuskeskus. https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/4215
Teaching methods
Lähiopetus 1:
Kaksi päivää diakonian teologia, diakonian tehtävät ja tavoitteet sekä yhteisöllisyys ja osallisuus + etäjakso: luentotallenteet, kirjallisuus, verkkokeskustelut, omaa diakonian teologiaa jäsentävä video, toiminnallinen työelämätehtävä, hartaus, raportti
Lähiopetus 2:
Puoli päivää kokoava työskentely työelämätehtävästä + puoli päivää reflektio oman auttamisen teologiasta + Etäjakso: Oman oppimisen arviointi koko jaksosta.
Employer connections
Toiminnallisessa pari-/ryhmätehtävässä kehitetään osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa toimintaa yhteistyössä seurakunnan kanssa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa seurakunnan kanssa. Tehtävä toteutetaan pitkäkestoisena toimintana seurakunnassa (2-4 kertaa).
Completion alternatives
Vaihtoehtoisen suoritustavan voi toteuttaa vain opinnollistamisella työsuhteessa tai muuten tiiviissä yhteistyössä ja työelämäkontaktissa seurakunnassa. Opinnollistaminen tulee sitoa opintojakson teoreettisiin lähtökohtiin ja sisältöihin. Opiskelijalla tulee olla myös aiemmin suoritettu sosiaali-, terveys tai kirkon alan AMK-tutkinto tai teologian maisterin tutkinto. Opinnollistamisesta tulee sopia ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa. Opinnollistamisesta löytyy ohjeet omalta diakle-alustalta.
Student workload
Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 27 h / opintopiste
Lähiopetus ja luennot 1 op
- luentoja ja vierailijoita
Verkkokeskustelu 1 op
- kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen
- verkkokeskusteluun osallistuminen ohjeiden mukaan
Yksilötehtävä 1 op
- oma video tai muu tuotos
- reflektioseminaari
Osallisuustehtävä 2 op
- pitkäkestoinen havainnointi- ja osallisuustehtävä seurakunnassa
- reflektioseminaari
Qualifications
Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen DTA -opintojaksoja.
Further information
Diakoniatyön asiantuntijuus -opintojakso (DTA) toteutuu
- sairaanhoitaja-diakonissa opiskelijoilla yleensä 7. lukukaudella (Osallistava kehittäminen ja vaikuttaminen)
- sosionomi-diakoni opiskelijoilla 4. lukukaudella (Soveltava ja kehittävä ammatillisuus)
Opintojakso antaa valmiudet siirtyä diakoniatyön harjoitteluun.