Skip to main content

DTA02MK26JKL Methods and social advocacy in diaconal work (5cr)

Code: DTA0205A20S-3031

General information


Enrollment
10.11.2025 - 30.11.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.03.2026 - 10.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Jyväskylä
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA of Social Services, Diaconal Work
Teachers
Päivi Thitz
Heini Sajalin
Course
DTA0205A20S

Realization has 14 reservations. Total duration of reservations is 34 h 45 min.

Time Topic Location
Thu 29.01.2026 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
DTA02 / Orientaatio
Jyväskylän kirjasto
Thu 12.03.2026 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
DTA02 / Opetus
Jyväskylän kirjasto
Thu 12.03.2026 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
DTA02 / Opetus
Jyväskylän kirjasto
Thu 12.03.2026 time 14:30 - 16:00
(1 h 30 min)
DTA02 / Tehtävien työstäminen
Jyväskylän kirjasto
Mon 30.03.2026 time 13:00 - 14:00
(1 h 0 min)
DTA02 / Tehtävien ohjaus
Zoom
Tue 07.04.2026 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
DTA02 / Opetus
Jyväskylän kirjasto
Tue 07.04.2026 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
DTA02 / Opetus
Jyväskylän kirjasto
Tue 07.04.2026 time 14:30 - 16:00
(1 h 30 min)
DTA02 / Opetus
Jyväskylän kirjasto
Wed 08.04.2026 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
DTA02 / Opetus
Jyväskylän kirjasto
Mon 20.04.2026 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
DTA02 / Tehtävien ohjaus
Zoom
Tue 05.05.2026 time 09:00 - 14:00
(5 h 0 min)
DTA02 / Dialogitentti
Jyväskylän kirjasto
Wed 06.05.2026 time 10:30 - 11:45
(1 h 15 min)
DTA02 / Menetelmäseminaarin valmisteluaikaa
Jyväskylän kirjasto
Wed 06.05.2026 time 12:30 - 16:30
(4 h 0 min)
DTA02 / Menetelmäseminaari
Jyväskylän kirjasto
Thu 07.05.2026 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Kirke-toiminta
Jyväskylän kirjasto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Objective

Students
• know how to apply customer-oriented empowerment methods that support inclusion as well as pastoral care methods
• know how to guide individuals, families and groups by promoting humans’ ability to function, health and wellbeing
• know how to support parishioners in questions related to loss, sickness and death
• know how to analyse the diaconal task in relation to the society’s service system and their own activities as a diaconal expert in multi-professional networks
• know how to communicate and impact in church and the society to realise social justice

Content

• diaconal work methods
• customer-orientation; individual and communal support
• encountering sorrow and death
• social, healthcare and third-sector services
• the diaconal task and the society’s service system
• social advocacy

Location and time

Päivitetty 9.10.2025 (VV).

Materials

- Kirkkohallitus (2023). Kotikäyntityön opas.
- Gothóni, R., Helosvuori, R., Kuusimäki, K., & Puuska, K. (2012). Kantakaa toistenne kuormia: Diakoniatyön perusteet ja käytäntö. Kirjapaja. Sivut 1-150, 165-233. (e-kirjan lukijoille tiedoksi, pois jää luku "Kansainvälinen diakonia")
- Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen: 2, Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja. Sivut 77-207.
(e-kirjan lukijoille tiedoksi, tenttialueeseen kuuluvat pääluvut: "2. Sielunhoito elämän eri vaiheissa ja tilanteissa" sekä "3. Elämän raskaat taakat")
- Leppihalme, E., Merivuori, L., & Valkeavuori, V. (2023). Taloudellinen auttaminen diakoniatyössä. Tallenne.

Teaching methods

1. Lähiopetus:
5-6 päivää + etäjakso: dialogitenttiin valmistautuminen ja menetelmätehtävän tekeminen tallenteiden ja kirjallisuuden pohjalta, diakonian vaikuttamisen tehtävä

2. Lähiopetus:
1 lähipäivä: dialogitentti + 1 lähipäivä menetelmäseminaari

Employer connections

Vaikuttamistehtävä voi sisältää työelämäyhteistyötä esimerkiksi taustatiedon keräämisessä tai julkaisukanavan hyödyntämisessä.

Completion alternatives

Vaihtoehtoisen suoritustavan voi toteuttaa vain opinnollistamisella työsuhteessa tai muuten tiiviissä yhteistyössä ja työelämäkontaktissa seurakunnassa. Opinnollistaminen tulee sitoa opintojakson teoreettisiin lähtökohtiin ja sisältöihin. Opiskelijalla tulee olla myös aiemmin suoritettu sosiaali-, terveys tai kirkon alan AMK-tutkinto tai teologian maisterin tutkinto. Opinnollistamisesta tulee sopia ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa. Opinnollistamisesta löytyy ohjeet omalta diakle-alustalta.

Student workload

Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 27 h / opintopiste

Opetus 1 op
- luentoja ja vierailijoita sekä muita aktiviteetteja

Dialogitentti 1 op
- kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen

Menetelmätehtävä 2 op
- kirjallinen suunnitelma
- menetelmäseminaari

Vaikuttamistehtävä 1 op
- kirjoitus tai muu tuotos

Qualifications

Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen DTA -opintojaksoja.

Further information

Diakoniatyön asiantuntijuus -opintojakso (DTA) toteutuu
- sairaanhoitaja-diakonissa opiskelijoilla yleensä 7. lukukaudella (Osallistava kehittäminen ja vaikuttaminen)
- sosionomi-diakoni opiskelijoilla 4. lukukaudella (Soveltava ja kehittävä ammatillisuus)

Opintojakso antaa valmiudet siirtyä diakoniatyön harjoitteluun.

Go back to top of page