Skip to main content

GHO01VK26DIAK Gerontological clinical nursing (5cr)

Code: GHO0105A20S-3009

General information


Enrollment
10.11.2025 - 30.11.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
19.01.2026 - 08.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Terveys- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA in Health Care
Teachers
Aino Maaria Kokkonen
Ulla Lahtela
Groups
A54sh
A54sh
OUL-S23sh
OUL-S23sh
OUL-S23sh-lh
OUL-S23sh-lh
Course
GHO0105A20S

Unfortunately, no reservations were found for the realization GHO01VK26DIAK Gerontological clinical nursing GHO0105A20S-3009. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Diaklessa on kuvattu tehtävien ja toteutuksen jaksotus

Objective

Students
• know how to analyse and assess changes in the vital functions and organs of the elderly
• know how to act ethically as a specialist of gerontological clinical nursing by applying multidisciplinary information and good practices in an evidence-based manner
• know how to assess the impact and quality of nursing and services
• know how to apply their pharmacotherapy knowledge as they plan, execute and assess a customer’s/patient’s pharmacotherapy

Content

• identifying and controlling acute situations
• care and rehabilitation of chronic diseases
• pharmacotherapy
• multidisciplinary and evidence-based knowledge
• ethicality
• multidisciplinary activities
• impact and quality of nursing and services

Materials

Haavisto, M., Kakko, K., Mäkimartti, P., & Pikkarainen, L. (toim.). (2023). Vanhuksen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim.


Aromaa, A., Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen, T. (2013). Gerontologia. Duodecim.


Jyväkorpi, S. K., Strandberg, T., Urtamo, A., Pitkälä, K., Suominen, M., Kokko, K., & Heimonen, S. (2020). Ikääntyneiden terveys, elämänlaatu, toimintakyky ja mielen hyvinvointi. Gerontologia, 34(4), 339-344. https://journal.fi/gerontologia/article/download/99624/57593


Kelo, S., Launiemi, H., Takaluoma, M., & Tiittanen, H. (2015). Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö (1. p.) Sanoma Pro Oy.

Koivuranta-Vaara, P. (2019). Terveydenhuollon laatuopas. Suomen kuntaliitto. https://www.kuntaliitto.fi/julkaisut/2019/1996-terveydenhuollon-laatuopas


Paltamaa J. (2018). Ikääntyneen asiakkaan toimintakyky ja sen arviointi asiakaslähtöisessä tavoitteellisessa kotihoidossa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-499-2


Pikkarainen A. (2013). Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja: OSA 1. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-285-1


Saarnio R., & Tuomikoski A. (2019). Gerontologisen hoitotyön osaamisella ja näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisellä laatua ikäihmisten hoitoon. Oulun ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019111838515


Voutilainen, P., & Tiikkanen, P. (2015). Gerontologinen hoitotyö. WSOY Oppimateriaalit.


Schwab, U. (2020). Ikääntyneiden ravitsemus. Teoksessa Lääkärikirja Duodecim. Ikääntyneiden ravitsemussuositukset.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01086


Schwab, U. & Hielm, S. (2020). Vireyttä seniorivuosiin: Ikääntyneiden ruokasuositus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
https://www.julkari.fi/handle/10024/139415


Lahti, T., Pikkarainen, L., Partanen, J. P., Stenman, T., & Turunen, H. (2020). Päivystystilanteet kotihoidossa [Verkkokurssi]. Oppiportti. Duodecim. https://www.oppiportti.fi/op/dvk00209

Teaching methods

-Orientoiva luento/aloitusinfo
-Itsenäinen aineistoon perehtyminen
-Oppiportin kurssi: Päivystystilanteet kotihoidossa 2021 (Haka-tunnuksilla)
-Interaktiivinen verkkokeskustelu
-Kehittämistehtävä työelämäyhteistyössä, opponointi ja seminaari (seminaaria ei kesätoteutuksella)

Employer connections

Kehittämistehtävä tehdään työelämäyhteistyössä
Aloitusinfossa työelämävieraat ovat mahdollisia

Exam schedules

Ei tenttiä

International connections

Mahdollista tehdä vaihdon aikana (kv-työelämäyhteistyötaho)

Completion alternatives

Artikkeli kehittämistehtävän tilalla (sovitaan vastuulehtorin kanssa)

Student workload

Verkkokeskustelu ja aineistoon perehtyminen 2 op
Kehittämistehtävä ja seminaari 3 op

Qualifications

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Further information

AHOT:ia voi hakea normaalin AHOT-käytänteen mukaisesti

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot.

Opintojakson voi valita itsenäisenä 5 op osiona tai osana 30 op:n kokonaisuutta (GHO01-GHO04).

Go back to top of page