DKM01MK26DIAK Building a meaningful community (5cr)
Code: DKM0105Y23S-3002
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.01.2026 - 15.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Diak Master School and continuous learning
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 333
- Degree programmes
- Values, communities, and ethics
- Teachers
- Minna Valtonen
- Päivi Thitz
- Course
- DKM0105Y23S
Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 21 h 30 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Tue 13.01.2026 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
DKM01 / Orientaatio |
Zoom
|
|
Wed 21.01.2026 time 09:00 - 15:00 (6 h 0 min) |
DKM01 / Kontaktiopetus (webinaari) |
Zoom
|
|
Tue 27.01.2026 time 12:00 - 15:30 (3 h 30 min) |
DKM01 / Webinaari |
Zoom
|
|
Wed 04.02.2026 time 08:00 - 09:00 (1 h 0 min) |
DKM01 / Tiimitehtävien ohjausaikoja tarjolla |
|
|
Thu 05.02.2026 time 08:00 - 09:00 (1 h 0 min) |
DKM01 / Tiimitehtävien ohjausaikoja tarjolla |
|
|
Tue 10.02.2026 time 08:00 - 09:00 (1 h 0 min) |
DKM01 / Tiimitehtävien ohjausaikoja tarjolla |
|
|
Tue 03.03.2026 time 09:00 - 15:00 (6 h 0 min) |
DKM01 / Päätöswebinaari (kehittämistehtävien esitykset) |
Zoom
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Yksilötehtävät ja niihin liittyvät työskentelyt
Tiimitehtävä ja tehtävän ohjaus
Yhteisöllinen jakaminen ja kirjallisen tiimitehtävän palautus
Opintojakson suoritus edellyttää seuraavaa:
- osallistumista webinaareihin
- ohjauksen hyödyntämistä
- työskentelyihin osallistumista ja tehtävien tekemistä ohjeiden mukaisesti.
Tiimitehtävän hyväksyttävä suoritus edellyttää tehtävässä etenemistä ohjeistettujen vaiheiden mukaisesti ja kehittämistavoitteiden mukaista teoreettisen kirjallisuuden hyödyntämistä.
Tiimitehtävän kirjallisen raportin palautus viimeistään 15.3. 2026.
Objective
Opiskelija osaa
• analysoida yhteisöllisyyden rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä
• havainnoida yhteisöjä ja niiden ympäristöjä sekä analysoida havainnointiprosessia
• arvioida ja priorisoida yhteisöanalyysin perusteella yhteisön toimintaa ja omaa työtään
• soveltaa yhteisönrakentajamallia yhteisöjen kehittämisessä
Location and time
Opintojakson opetus toteutuu kokonaisuudessaan verkossa (Zoomissa) seuraavasti
- 13.1. klo 15-18 opintojakson orientaatio, pakollinen läsnäolo
- 21.1.2026 klo 9-15, luento-opetus, pienryhmätyöskentelyt
- 27.1. 2026 klo 12-15.30 , luento-opetus, pienryhmät
- 4.-5.2. ja 10.2. erikseen sovittavia tiimitehtävien ohjausaikoja tarjolla
- 3.3. klo 9-15 tiimitehtävien esitykset ja opintojakson päätös
Verkossa toteutuvien työskentelyjen välillä yksilötehtäviä sekä ryhmätyön edistämistä.
Kirjallisen tiimitehtävän palauttaminen viimeistään 15.3.2026.
Materials
Addy, T. (2019). Community Practice and Critical Community Research: Perspectives from Conviviality and the CABLE Approach. Diaconia, 10(2), 161–180. https://doi.org/10.13109/diac.2019.10.2.161
Haugen, H. M., Kivle, B. T., Addy, T., Kessel, T. B., & Klaasen, J. (2022). Developing just and inclusive communities: Challenges for diakonia/Christian social practice and social work. Regnum.
Heiskanen, S., Lehtineva, E., Rautio, H. & Siirto, U. (2022) Yhteisönrakentajan muistikirja. Diak Opetus 9. Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Porkka, J. & Pentikäinen, M. (2013). Community of the Future. Challenges and New Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE Approach. Diaconia University of Applied Sciences B Reports 57. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-190-8
Thitz, P. (2019). Seurakunta osallisuuden yhteisönä. Diakonia-ammattikorkeakoulu A Tutkimuksia 40. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-214-1
Teaching methods
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
• analysoida yhteisöllisyyden rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä
• havainnoida yhteisöjä ja niiden ympäristöjä sekä analysoida havainnointiprosessia
• arvioida ja priorisoida yhteisöanalyysin perusteella yhteisön toimintaa ja omaa työtään
• soveltaa yhteisönrakentajamallia yhteisöjen kehittämisessä
Opetusmenetelmät:
Verkossa tapahtuva opetus ja ohjaus
Ohjattu itsenäinen työskentely opetuskertojen välillä
Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
Yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen
Completion alternatives
Vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovitaan erikseen opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa.