Skip to main content

DKM01MK26DIAK Building a meaningful community (5cr)

Code: DKM0105Y23S-3002

General information


Enrollment
10.11.2025 - 30.11.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.01.2026 - 15.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Diak Master School and continuous learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 333
Degree programmes
Values, communities, and ethics
Teachers
Minna Valtonen
Päivi Thitz
Course
DKM0105Y23S

Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 21 h 30 min.

Time Topic Location
Tue 13.01.2026 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
DKM01 / Orientaatio
Zoom
Wed 21.01.2026 time 09:00 - 15:00
(6 h 0 min)
DKM01 / Kontaktiopetus (webinaari)
Zoom
Tue 27.01.2026 time 12:00 - 15:30
(3 h 30 min)
DKM01 / Webinaari
Zoom
Wed 04.02.2026 time 08:00 - 09:00
(1 h 0 min)
DKM01 / Tiimitehtävien ohjausaikoja tarjolla

Thu 05.02.2026 time 08:00 - 09:00
(1 h 0 min)
DKM01 / Tiimitehtävien ohjausaikoja tarjolla

Tue 10.02.2026 time 08:00 - 09:00
(1 h 0 min)
DKM01 / Tiimitehtävien ohjausaikoja tarjolla

Tue 03.03.2026 time 09:00 - 15:00
(6 h 0 min)
DKM01 / Päätöswebinaari (kehittämistehtävien esitykset)
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Yksilötehtävät ja niihin liittyvät työskentelyt
Tiimitehtävä ja tehtävän ohjaus
Yhteisöllinen jakaminen ja kirjallisen tiimitehtävän palautus

Opintojakson suoritus edellyttää seuraavaa:
- osallistumista webinaareihin
- ohjauksen hyödyntämistä
- työskentelyihin osallistumista ja tehtävien tekemistä ohjeiden mukaisesti.

Tiimitehtävän hyväksyttävä suoritus edellyttää tehtävässä etenemistä ohjeistettujen vaiheiden mukaisesti ja kehittämistavoitteiden mukaista teoreettisen kirjallisuuden hyödyntämistä.

Tiimitehtävän kirjallisen raportin palautus viimeistään 15.3. 2026.

Objective

Opiskelija osaa
• analysoida yhteisöllisyyden rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä
• havainnoida yhteisöjä ja niiden ympäristöjä sekä analysoida havainnointiprosessia
• arvioida ja priorisoida yhteisöanalyysin perusteella yhteisön toimintaa ja omaa työtään
• soveltaa yhteisönrakentajamallia yhteisöjen kehittämisessä

Location and time

Opintojakson opetus toteutuu kokonaisuudessaan verkossa (Zoomissa) seuraavasti

- 13.1. klo 15-18 opintojakson orientaatio, pakollinen läsnäolo
- 21.1.2026 klo 9-15, luento-opetus, pienryhmätyöskentelyt
- 27.1. 2026 klo 12-15.30 , luento-opetus, pienryhmät
- 4.-5.2. ja 10.2. erikseen sovittavia tiimitehtävien ohjausaikoja tarjolla
- 3.3. klo 9-15 tiimitehtävien esitykset ja opintojakson päätös

Verkossa toteutuvien työskentelyjen välillä yksilötehtäviä sekä ryhmätyön edistämistä.

Kirjallisen tiimitehtävän palauttaminen viimeistään 15.3.2026.

Materials

Addy, T. (2019). Community Practice and Critical Community Research: Perspectives from Conviviality and the CABLE Approach. Diaconia, 10(2), 161–180. https://doi.org/10.13109/diac.2019.10.2.161

Haugen, H. M., Kivle, B. T., Addy, T., Kessel, T. B., & Klaasen, J. (2022). Developing just and inclusive communities: Challenges for diakonia/Christian social practice and social work. Regnum.

Heiskanen, S., Lehtineva, E., Rautio, H. & Siirto, U. (2022) Yhteisönrakentajan muistikirja. Diak Opetus 9. Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Porkka, J. & Pentikäinen, M. (2013). Community of the Future. Challenges and New Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE Approach. Diaconia University of Applied Sciences B Reports 57. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-190-8

Thitz, P. (2019). Seurakunta osallisuuden yhteisönä. Diakonia-ammattikorkeakoulu A Tutkimuksia 40. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-214-1

Teaching methods

Opintojakson tavoitteet:

Opiskelija osaa
• analysoida yhteisöllisyyden rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä
• havainnoida yhteisöjä ja niiden ympäristöjä sekä analysoida havainnointiprosessia
• arvioida ja priorisoida yhteisöanalyysin perusteella yhteisön toimintaa ja omaa työtään
• soveltaa yhteisönrakentajamallia yhteisöjen kehittämisessä

Opetusmenetelmät:
Verkossa tapahtuva opetus ja ohjaus
Ohjattu itsenäinen työskentely opetuskertojen välillä
Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
Yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen

Completion alternatives

Vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovitaan erikseen opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa.

Go back to top of page