AKE03MK26OUL Encounters and professional interaction (5cr)
Code: AKE0305A25S-3007
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Oulu
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Tarja Tuovinen-Kakko
- Harriet Tervonen
- Heidi Silvan
- Scheduling groups
- pienryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- pienryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
OUL-K26sosOUL-K26sos
-
OUL-K26sosdOUL-K26sosd
- Small groups
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
- Course
- AKE0305A25S
Unfortunately, no reservations were found for the realization AKE03MK26OUL Encounters and professional interaction AKE0305A25S-3007. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintojakso alkaa lähi- tai verkko-opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/webinaari. Tarkemmat ohjeet ovat Diakle-oppimisalustalla.
Objective
Students
• know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
• understand the customer’s diversity and life experiences as the basis for interaction and actions
• know the basics of language awareness and simplified language
• know how to consider safety in challenging customer situations
• are familiar with group dynamics and know how to act in groups
• know how to reflect on their actions and interaction skills
Content
• professional people skills and dialogue in customer work
• ethical principles in interactions and customer work
• sensitivity in interactions
• basics of simplified language in social customer work
• language skills
• group activities and dialogue in a group
• basics of occupational safety, anticipation and prevention in challenging customer situations
• professional reflection skills
Location and time
Lukujärjestyksen mukaisesti
Materials
Ammattieettiset ohjeet soveltuvin osin: Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet.
Hovila, H., & Hyväri, S. (2021). Kielitietoisuus, monikielisyys ja palvelujen saavutettavuus. Teoksessa S. Hyväri, & P. Sahonen (toim.) Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen. Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset (s. 64–74). (Diak Työelämä 22). Diakonia-ammattikorkeakoulu
Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. tai AKE01:n etiikan luennot
Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A.L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27-57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Lämsä, A-M. ja Hautala T. (2004): Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita, Helsinki.
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
Talvio, M. ja Klemola U. (2017): Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Sihvo, P., & Koski, A. (toim.). (2020). Eettinen toimintamalli: Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. (B, Oppimateriaaleja ja kokoomateoksia: 65). Karelia-ammattikorkeakoulu.
Sosiaalihuollon asiakaslaki (812/2000). Ks. myös Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. https://stm.fi/sosiaalihuollon-asiakkaan-oikeudet
Teaching methods
Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Minä vuorovaikuttajana -yksilötehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen. Lisäksi käydään tiimeittäin keskustellen läpi tiimisopimusten toteutuminen.
Employer connections
-
Exam schedules
Rästitehtävät kirjautuvat palautetuiksi Diakin rästitehtävien palautusaikataulun mukaisesti.
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen, jolloin työtunteja kertyy 135 tuntia. (1 op= 27h)
Orientaatio, opetus ja seminaari/webinaari toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään lähi- tai etäopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.
Further information
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.
AHOT Diakin ahotointi-ohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava ammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen hyvää hallintaa.