Skip to main content

MYH1NK26DIAK Disability (2cr)

Code: MYH1002A25S-3004

General information


Enrollment
10.11.2025 - 05.04.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
07.01.2026 - 31.07.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Terveys- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 999
Degree programmes
BA in Health Care
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
BA in Health Care, Public Health Care
Teachers
terveysala Helsinki
Tarja Isomäki
Groups
HKI-K26sh
HKI-K26sh
HKI-K26sh-lh
HKI-K26sh-lh
HKI-K26shd
HKI-K26shd
HKI-K26th
HKI-K26th
OUL-K26sh-lh
OUL-K26sh-lh
Course
MYH1002A25S

Unfortunately, no reservations were found for the realization MYH1NK26DIAK Disability MYH1002A25S-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

- Orientaatiotallenteella annetaan tarkennettu ohjeistus kurssin suorittamista varten.
- Opintojaksolla on 1-2 vapaaehtoista verkko-ohjausta.
- Orientaation jälkeen opiskelija perehtyy johdantoluentoon sekä opiskelumateriaalipakettiin.
- Tämän jälkeen opiskelija pääsee suorittamaan kirjallista oppimistehtävää ohjeiden mukaisesti.
- Kirjallisen oppimistehtävän jälkeen opiskelija saa pääsyn verkkotestiin.

Objective

Students
• know the various manifestations of disabilities
• understand disability as part of the diversity of being a human as well as various life paths
• are familiar with disability work and disability policies and the values and objectives that guide them, such as the promotion of self-determination, accessibility and inclusion
• are able to assess and analyse their own values, attitudes and views on humanity in relation to disabilities

Content

• disabilities and their manifestation as part of the life course
• UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities, disability policies, Disability Services Act
• right of self-determination, accessibility and inclusion
• forms, values and objectives of disability work
• personal perceptions and attitudes on disability and professional relationship with it

Materials

LUKUMATERIAALI:

Aktiivisesti osallinen (2019). YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksien sopimuksen kirkon toimintaohjelma 2019–2024. Suomen ev-lut. kirkon julkaisuja 81. Kirkko ja toiminta. (s. 6-19 eli kappale Vammaiset lapset on viimeinen luettava) https://evl.fi/plus/yhteiskunta-ja-kirkko/saavutettavuus-ja-esteettomyys/saavutettavuuden-ja-esteettomyyden-toimenpideohjelmat/aktiivisesti-osallinen/

Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. (2016). Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma. (s. 273-276).

Kari, O., Laakso, S., Niskanen, T. & Seppänen M. (2020). Vammaistyön käsikirja. Sanomapro. (s. 8-24). Kirjan sivuilla olevia linkkejä ei tarvita.

Tawast, S. & Leinonen, R. (2024) Suuri valhe vammaisuudesta. Tammi. (s. 37-58). 

Tepora-Niemi, S.-M. (2020). Eriarvoisuus työelämässä ja kuntoutuksessa - vakavasti sairastuneen ja vammaisen henkilön toimijuus elämänkulussa. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti. 57 (4) (s. 411-415). https://journal.fi/sla/article/view/98452/57688

Vesala, H. T., Lindh, J., & Heinonen, P. (2023). Vammaisten ihmisten itsemääräämisoikeuden toteutuminen sosiaali- ja vammaispalveluissa. Teoksessa Lindh, J., Kivistö, M., Martin, M., ym. (toim.). Harkinta vammaissosiaalityössä. Vammaissosiaalityön harkinta käsitteenä, käytäntönä ja kokemuksena. Kehitysvammaliiton selvityksiä 18. (s. 119-136)
https://www.kehitysvammaliitto.fi/wp-content/uploads/2023/11/harkinta-vammaissosiaalityossa-verkko-01.pdf

Vammaispalvelujen käsikirja. Uusi vammaispalvelulaki. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/julkaisut/kasikirjat/vammaispalvelujen-kasikirja/ajankohtaista/uusi-vammaispalvelulaki

Vammaispalvelujen käsikirja. Vammaisten ihmisten osallisuus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/julkaisut/kasikirjat/vammaispalvelujen-kasikirja/vammaisuus-yhteiskunnassa/vammaisten-ihmisten-osallisuus

Vammaispalvelujen käsikirja. Vammaisuus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/julkaisut/kasikirjat/vammaispalvelujen-kasikirja/vammaisuus-yhteiskunnassa/vammaisuus

Vammaispalvelujen käsikirja. Yhdenvertaisuus ja syrjintä. https://thl.fi/julkaisut/kasikirjat/vammaispalvelujen-kasikirja/vammaisuus-yhteiskunnassa/yhdenvertaisuus-ja-syrjinta

Vammaispolitiikka. Sosiaali- ja terveysministeriö. https://stm.fi/vammaispolitiikka  

Yhdenvertaisuusvaltuutettu. Vammaisten henkilöiden oikeudet. (katso myös lyhyt YouTube video tältä sivulta) https://yhdenvertaisuusvaltuutettu.fi/vammaisten-henkiloiden-oikeudet



AUDIOMATERIAALI:

Audio-Areena (16.12.2019). Muuttaako medianäkyvyys kokemusta vammaisuudesta?. [Audio, podcast-jakso]. Sarjassa Vammaiskultti. Yle Areena. https://areena.yle.fi/audio/1-50299021

Audio-Areena (2020). Vaaditaanko vammaiselta työelämässä vähemmän kuin muilta?. [Audio, podcast-jakso]. Sarjassa Vammaiskultti. Yle Areena. https://areena.yle.fi/audio/1-50299021

 

VIDEOMATERIAALI:

Akuutti. (22.9.2024). Aikuiset erityislapset. [Video. Yle Areena]. https://areena.yle.fi/1-66473064

Kehitysvammaisten tukiliitto. (22.4.2022). Osallisuuden ja osallistumisen erot. [Video YouTube]. https://youtu.be/HZZDTdCFetYsi=tLg1h4L0jkwQQuOd 

Ylen Aamu. (27.8.2024). Vammaisuus yleisin syrjintäperuste työelämässä. [Video. Yle Areena]. https://areena.yle.fi/1-71679306

Karjalainen A. & Koivunen T. (2023). "Näe minut", kuinka kohdata kehitysvammainen ja autisminkirjon henkilö terveydenhuollon vastaanotolla -opetusvideo. 

Teaching methods

Opintosuorituksen kuvaus:

- Opintojakso toteutuu itsenäisenä verkko-opiskeluna ja se tulee suorittaa opintojakson toteutumisaikana.
- Orientaatio- ja luentotallenne jakson alussa.
- 1-2 vapaaehtoista verkko-ohjausta.
- Verkossa itsenäisesti suoritettavat yksilötehtävät: a) Kaksiosainen kirjallinen tehtävä, b) Oppimista arvioiva verkkotesti
- Opintojakson oppimistehtävät edellyttävät suoritettavan opiskelumateriaalin itsenäistä haltuun ottamista ja ohjeiden mukaista työskentelyä.

Exam schedules

Kirjalliset tehtävät ja verkkotesti suoritetaan opintojakson aikana. Testin voi uusia kaksi kertaa, jos opiskelija saa testistä hylätyn. Hyväksyttyä testiä ei voi uusia.

Opintojaksolla ei ole rästioikeutta: Opiskelija ilmoittautuu uudelleen opintojaksolle ja suorittaa koko jakson uudelleen.

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa hopsin mukaisesti tai erikseen sovitusti.

Further information

Opintojakso edellyttää opiskelijalta kykyä itsenäiseen opiskeluun verkossa.

Opiskelijan tulee palauttaa kaikki opintojakson oppimistehtävät opintojakson päättymispäivään mennessä. Mikäli kaikkia tehtäviä ei ole palautettu eräpäivään mennessä, opiskelija poistetaan kurssin ilmoittautumislistalta. Tässä tapauksessa opiskelijan tulee itse ilmoittautua uudelle toteutukselle ja suorittaa opintojakso kokonaisuutena uudelleen.

Kesätoteutuksella ei järjestetä ohjaustuokioita.


Väyläopiskelijan on mahdollista saada opintojaksolta numeerinen arviointi perustellusta syystä. Opiskelijan tulee sopia tästä opintojakson opettajan kanssa hyvissä ajoin.

Numeerinen arvosana määräytyy ensimmäisestä läpi menneestä testistä saadun pistemäärän mukaisesti. Diakin tutkintosäännön mukaan arvosanaa ei ole mahdollista korottaa.

Arviointiasteikko:

K5: 19-20 p.
H4: 17-18 p.
H3: 16 p.
T2: 15 p.
T1: 14 p.

Go back to top of page