Skip to main content

Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat (5cr)

Code: AIK0105A15S-AIK01MS17POR

General information


Timing
21.08.2017 - 30.09.2017
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Teachers
Vuokko Nietola
Rauli Vuorela
Course
AIK0105A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat AIK0105A15S-AIK01MS17POR. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- tuntee köyhyyttä ja toimeentulo-ongelmia tuottavia mekanismeja yhteiskunnassa
- tuntee syrjäytymistä ja osallisuutta koskevaa tutkimusta ja osaa analysoida syvimmän syrjäytymisen ilmiöitä
- osaa tunnistaa ja ehkäistä ylisukupolvista huono-osaisuutta tuottavia mekanismeja
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja sosiaalisten ongelmien kuten työttömyyden ja päihde- ja mielenterveysongelmien merkityksen asiakastyössä
- tuntee osattomuuden ja yksinäisyyden ulottuvuudet sosiaali- ja kirkonalan työssä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista marginaalisissa asemissa olevien ihmisten kohtaamisissa

Accomplishment methods

Itsenäinen työskentely, Seminaari, Tiimitehtävä, Suullinen esitys, Verkkokeskustelu, Osallistuminen lähiopetukseen, Pienryhmätyöskentely

Content

- köyhyys- ja syrjäytymistutkimus
- ylisukupolvinen huono-osaisuus
- osattomuus ja yksinäisyys
- ihmisoikeudet

Materials

Ilmiön analyysissä käytetään vähintään seuraavia lähteitä:Luentoja ja luentotaltiointejaSaari, J., & Niemelä, M. (toim.) (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Helsinki: Kelan tutkimusosasto.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaKeskeiseen teemaan liittyen vähintään kahta tieteellistä tutkimusartikkelia, valitaan itsenäisesti (ks. ohje Miten löydän tieteellisen artikkelin)Ammatillisen kriittisen reflektion taustamateriaaliKivipelto, M. 2004. Sosiaalityön ammattilaisten yhteiskunnalliset orientaatiot ja työn kehittämisen haasteet. Janus 12 (4), 342-358. Artikkelin saatavuus, ks.opintojakson Fronter-huone/ Moodlerooms.

Teaching methods

Ydinsisällöt :-köyhyys- ja syrjäytymistutkimus-ylisukupolvinen huono-osaisuus-osattomuus ja yksinäisyys-ihmisoikeudetOpiskelija:tuntee aikuissosiaalityön ja nuorisososiaalityön määrittelyn (kohderyhmän, tavoitteet, sisällöt ja keskeisen lainsäädännön)ymmärtää syrjäytymistä ja osallisuutta koskevan kansallisen ja kansainvälisen tutkimuksen merkityksen asiakastyön tukenaosaa analysoida köyhyyden ja huono-osaisuuden, työttömyyden, asunnottomuuden, velkaantumisen, rikollisuuden sekä osattomuuden ja yksinäisyyden merkityksen syrjäytymistä ja ylisukupolvista huono-osaista tuottavina ilmiöinäosaa havainnoida ja analysoida ihmisoikeuksien toteutumista marginaalisissa asemissa olevien ihmisten kohtaamisissaAikuis- ja nuorisososiaalityön tavoitteet, kohderyhmä ja sisältöOpintojakson esittely: esittelyvideoon sekä orientoivaan materiaaliin (hyvinvointivaltiotesti) perehtyminen ennen lähijaksoaLuennot (asiantuntijat, kokemusasiantuntijat)Syrjäytymistä ja huono-osaisuutta aiheuttaviin ilmiöihin perehtyminenTiimitehtävänä perehtyminen valitun ilmiön teoriaan tutkimuskirjallisuuden avulla sekä havainnoimalla ilmiötä osallistuvilla opintokäynneillä ja / tai elintarvikejakeluun osallistumalla.Keskeisiin ilmiöihin perehtyminen lähijakson luennoillaRyhmän yhteinen ilmiötyöpaja: tiimit esittelevät muulle ryhmälle analyysin tutkittavana olevasta ilmiöstäAmmatillinen kriittinen reflektio tiimeissäEdellyttää perehtymistä etukäteismateriaaliin erityisesti ihmisoikeuksien toteutumisen näkökulmasta

Employer connections

Ilmiöihin syvennytään havainnoiden, osallistuen ja kohdaten asiakkaita tai kävijöitä aidoissa toimintaympäristöissä.toimintaympäristöt valitaan alueellisten tarpeiden pohjalta tai mahdollisesti yhdistyen hankkeeseenilmiöntarkasteluun liittyvien tutkimusartikkelien analyysi yhdistyy OSKE-opintokokonaisuuden kirjalliseen työhönkehittämishankkeeseen tutustuminen yhdistyy opintokokonaisuuden työhönsuomenkielen ohjaus tieteelliseen kirjoittamiseen yhdistyy ilmiöanalyysin kirjoittamiseentutkimusmenetelmistä havainnointi konkretisoituuTarkoituksena on työskennellä samoissa toimintaympäristöissä myös Muutossosiaalityön ja Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaamisen opintojaksoilla.Toimintaympäristöihin perehdytään tulevan menetelmätyöskentelyn pohjaksi.OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.

International connections

Ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden opinnot tai vastaavat tiedot

Completion alternatives

Analysoiva yksilötyöskentely työelämässä 3 opElintarvikejakeluun osallistuminen tai ennalta sovittu vapaaehtoistyö aikuisten parissaperehtyminen tutkimukseen Ohisalo, Maria & Saari, Juha2014. Kuka seisoo leipäjonossa?. Ruoka-apu 2010-luvun Suomessa. Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisut, 83. Helsinki: KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö. Saatavuus Diakin kirjastossa.Kirjallinen analyysi hyödyntäen em. kirjaa ja omia havaintoja leipäjonoista tai vapaaehtoistyöstäKirjatentti 2 op uusintatenttipäivänä ilman materiaalejaNiemelä, Mikko & Saari, Juho 2013. Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Teemakirja, 10.Helsinki. Kelan tutkimusosasto. Saatavuus Diakin kirjastossa.ja luentotaltioinnittaiAnalysoiva yksilötyöskentely työelämässä 3 oposallistuminen ennalta sovittuun työelämäyhteistyöhön/hankkeeseen ja sen tarkastelu myös teoreettisestiKirjatentti 2 op uusintatenttipäivänä ilman materiaalejaNiemelä, Mikko & Saari, Juho 2013. Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Teemakirja, 10.Helsinki. Kelan tutkimusosasto. Saatavuus Diakin kirjastossa.ja luentotaltioinnit

Qualifications

ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden opintojaksot suoritettuna tai vastaavat tiedot, ammatillisuuden perustaidot tiimissä ja työelämässä tehtävään yhteistyöhön ja MoodleRooms-järjestelmän hallinta

Further information

Edellyttää Fronter-ympäristö- ja AC-työskentelyn tuntemusta, tiimityöskentely ja työelämäyhteistyön suunnittelu edellyttää pienryhmäohjaustaNoudatetaan voimassa olevia Diakin AHOT-ohjeita

Go back to top of page