Ammattialan kehittämistyön välineet I (3cr)
Code: AMM0103A15S-AMM01MS17HKI
General information
- Timing
- 01.08.2017 - 31.12.2017
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Tarja Tuovinen-Kakko
- Paula Koistinen
- Hannu Piiroinen
- Course
- AMM0103A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Ammattialan kehittämistyön välineet I AMM0103A15S-AMM01MS17HKI. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
- tuntee tiedon eri lajeja
- tunnistaa tiedontarpeensa ja osaa hakea ja käyttää oman alansa tutkimustietoa
- tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alan tieteellisen ajattelun ja työelämän kehittämisen periaatteita
- tuntee työelämälähtöistä kehittämistutkimusta
- tuntee tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön perusteet
- tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet ja tutkimusraportin tekstilajina
Content
- tiedonkäsitykset ja tiedonlajit
- tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
- kehittämistutkimus
- tutkimus-, projekti- ja tuotekehityksen perusteet
- tutkimusraportti tekstilajina
Materials
Goodson, L., & Phillimore, J. (eds.) (2012). Community research for participation: From theory to method. Bristol: Policy. Saatavuus Diakin kirjastossaTiihonen, A., Rovio, E. & Syrjälä, L. (toim.) (2007 tai uudempi). Toiminnasta tietoon: Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat (2. tark. p.). Helsinki: Kansanvalistusseura.Saatavuus Diakin kirjastossaHyväri, S. & Laine, T. (2012). Osallistavan kehittämisen perusteita. Teoksessa Kotila, H. & Mutanen, A. (toim.) Käytäntöä tutkimassa (s. 48-62). (Haaga-Helian julkaisusarja. Puheenvuoroja, 2/2012). Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.Saatavuus Diakin kirjastossaKeskitalo, E. (2015). Osallistava tutkimus ja kehittäminen ylempien ammattikorkeakoulututkintojen TKI-toiminnan viitekehyksenä. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 191-204). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaPiirainen, K. & Kettunen, A.. (2015). Arviointitutkimus ja kehittävä arviointi ammattikorkeakoulussa. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 263-272). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaVuokila-Oikkonen P. & Hyväri S. 2015. Toimijoita osallstava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenyterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 60-80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistona
Teaching methods
Ydinsisällöttiedonkäsitykset ja tiedonlajittiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikkikehittämistutkimustutkimus-, projekti- ja tuotekehityksen perusteettutkimusraportti tekstilajinaOpiskelija-hallitsee tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön perusteet ja suhteen tiedon eri lajeihin-tuntee osallistavan kehittämisen keskeiset käsitteet ja prosessin sekä osaa soveltaa niitä suhteessa tiedon tarpeeseen-tuntee tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) Diakissa osaa sen puitteissa soveltaa sosiaali-, terveys- ja kirkon alan tieteellistä ajattelua-ymmärtää arvioinnin peruskäsitteet ja arvioinnin merkityksen työelämälähtöisessä kehittämistutkimuksessa-osaa tunnistaa, tulkita ja analysoida tutkimuskirjoittamisen eri tekstilajeja tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteetLähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut, osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi, informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe, Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely)Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustallaOsallistuminen OSKE -torilleTiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuillaProsessi1) Opiskelijaryhmä (esim. 4 opiskelijaa) valitsee yhteistyökumppanikseen yhden Diakin hankkeen ja/tai yhteistyökumppanuuden.2) Ryhmä määrittelee edellisen perusteella (a) kohderyhmän (esim. lapset ja nuoret, aikuisten kanssa tehtävä työ, ikäihmiset) sekä (b) lähestymistavan / ammatillisen menetelmän (esim. ennaltaehkäisevä työ / korjaava työ).3) Ryhmä työstää työelämälähtöisen tehtävän.4) Työvälineitä tehtävää varten löytyy tiedonhaun ohjeistuksesta ja tuote-, hanke-, palvelu,- ja liikeideasivuilta.5) Hanke-, tuote- palvelu- tai liikeidea tallennetaan oppimisalustalle jossa sitä kommentoi vastuuopettaja ja suomen kielen lehtori. Opintojakson vastuuopettaja valitsee erillisten kriteerien mukaan innovaatiset hanke-, tuote-, palvelu tai liikeideat ja ko. opiskelija tiimit voivat tallentaa tekstit OSKE -blogiin. OSKE -blogissa tekstejä kommentoivat Diakin TKI asiatuntijat ja mahdollisesti myös hanketoimijat ja/tai Diakin työelämäkumppanit.
Employer connections
Opintojakson aikana opiskelija tutustuu Diakin OSKE- ja Yhteisöpajoihin.
International connections
-
Completion alternatives
Opiskelija soveltaa osallistavan kehittämisen käsitteistöä ja prosessia Diakin hankkeessa tai työelämäyhteistyössä käyttäen opintojakson kirjallisuutta ja materiaaleja. Opiskelija osoittaa tuntevansa Diakin opinnäytetyöprosessin. Opiskelija esittelee ja perustelee oman, Diakin hankkeeseen tai työelämäkumppanuuteen jo hyväksytyn opinnäytetyöideansa.
Further information
AHOT -prosessissa opiskelijan on osoitettava1) tuntevansa Diakin hankkeet ja työelämäkumppanuudet2) ymmärtävänsä Diakin opinnäytetyökäytännöt (OSKE -pajat, opinnäytetöiden julkaiseminen)3) kykenevänsä muotoilemaan tuote-, hanke-, palvelu- tai liikeidean