Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen (3cr)
Code: ASI0103A15S-ASI01MS17PMK
General information
- Timing
- 21.08.2017 - 30.11.2017
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Pieksämäki
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Mari Pulkkinen
- Tuija Rönkä
- Course
- ASI0103A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ASI0103A15S-ASI01MS17PMK. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
- ymmärtää terveyden edistämisen lähtökohdat ja eettiset haasteet
- ymmärtää väestön terveydentilaa ja hyvinvointia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön ja yhteisöjen tasolla
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon ja rakenteiden yhteydet terveyteen ja hyvinvointiin
- tietää terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait ja ohjelmat
Content
- terveyden edistäminen, eri tasot ja toimintamuodot
- terveyttä ja hyvinvointia selittävät teoriat ja mallit
- terveyden ja sairauden yhteiskunnalliset ulottuvuudet epidemiologiassa ja kansanterveystieteissä
- terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät
- terveyden ja hyvinvoinnin lait ja ohjelmat
Materials
Suoritettava kirjallisuus:Pietilä, Anna-Maija, Hakulinen Tuovi, Hirvonen, Eila, Koponen Päivikki, Salminen Eeva-Maija & Sirola, Kirsi 2002. Terveyden edistäminen. Uudistuvat työmenetelmät. Helsinki: WSOY, SIVUT: 35-146, 219-238Sihto, Marita ym. (toim.) Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt -kirjasta SIVUT: 1-67.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104409/URN_ISBN_978-952-245-814-8.pdf?sequence=1Kauhanen,Jussi, Erkkilä, Arja, Korhonen, Maarit, Myllykangas, Markku, Pekkanen, Juha. 2013. Kansanterveystiede. Helsinki: Sanoma Pro. SIVUT:9-14, 81-177 ja 260-278.Oheismateriaali:Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Elintavat ja ravitsemus. Elintavat. Saatavilla 2.5.2017 https://www.thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/elintavatTerveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hyvinvointi- ja terveyserot. Saatavilla 2.5.2017 https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserotVaarama, M., Karvonen, S., Kestilä, L., Moisio, P., & Muuri, A. (toim.)(2014). Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.Saatavilla Diakin kirjastossa (vaihdoin tähän uusimman painoksen)Saatavilla verkkoaineistonaSosiaali- ja terveysministeriö. Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (2008). Terveyden edistämisen eettiset haasteet (ETENE-julkaisuja 19). Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504224052Pietilä, A-M. (toim.) (2010) (tai uudempi). Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Helsinki: WSOY.Saatavuus Diakin kirjastossa.L 1326/2010. Terveydenhuoltolaki. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Terveytemme.fi. Tilasto- ja seurantatietoja alueittain ja väestöryhmittäin. Saatavilla 2.5.2017 http://www.terveytemme.fi/Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaJos opiskelijalle on myönnetty osa-ahott,kirjatentin materiaali on:Kauhanen, J, Erkkilä, A, Korhonen, M, Myllykangas, M & Pekkanen, J. (2013). Kansanterveystiede. Helsinki : Sanoma Pro.Saatavuus Diakin kirjastossa.
Teaching methods
Ydinsisällötterveyden edistäminen, eri tasot ja toimintamuodotterveyttä ja hyvinvointia selittävät teoriat ja mallitterveyden ja sairauden yhteiskunnalliset ulottuvuudet epidemiologiassa ja kansanterveystieteissäterveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijätterveyden ja hyvinvoinnin lait ja ohjelmatTarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:Opiskelija osaa kuvata terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä asiakaslähtöisestiOpiskelija osaa selittää terveyden edistämisen promotiivisen ja preventiivisen toiminnan sekä primaari-, sekundaari- ja tertiääriprevention tasotOpiskelija osaa antaa esimerkkejä kansallisesta terveyden eriarvoisuudesta ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä sekä oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvoisuuden toteutumisesta.Opiskelija osaa tulkita terveyden prosessimallia ja salutogeneettistä mallia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessäOpiskelija osaa antaa esimerkkejä sairauksien esiintyvyyteen vaikuttavista sosiaalisista, yhteiskunnallisista ja kulttuurisesta tekijöistä sekä tautien ehkäisemisestä ja sairauksien sosiaalisista vaikutuksistaOpiskelija osaa kuvata hoitotieteen näkökulman terveyden edistämisessäOpiskelija osaa etsiä ja tietää Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitoksen (THL) asiakirjoista keskeiset terveyttä ja hyvinvointia ohjaavat lait ja ohjelmatOpiskelija tietää suomalaisten hyvinvointia ja terveytä kuvaavan THLn Terveytemme -tiedoston.Opiskelija tietää Terveydenhuoltolain sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään.Opiskelija luo kuvan terveyden ja hyvinvoinnin keskeisistä käsitteistä ja niiden yhteydestä toisiinsa lähiopetusmateriaalin avulla. Opiskelija laajentaa osaamistaankirjallisuuden ja tentin avulla. Tentti arvioidaan arvosanalla 1-5.
Employer connections
OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.
International connections
Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.
Completion alternatives
Suoritettavan materiaalin kirjallisuustentti
Qualifications
Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.
Further information
Innovatiivinen tuottavuusohjelma: arvioitava mahdollisuutta suorittaa tenttinä koordinoidusti suoritettavasta oppimateriaalista.Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti.