Skip to main content

Varhaiskirkon historia ja oppi (2cr)

Code: DKT1202A15S-DKT12VS17DIAK

General information


Timing
23.10.2017 - 22.12.2017
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Teachers
Anni Tsokkinen
Course
DKT1202A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Varhaiskirkon historia ja oppi DKT1202A15S-DKT12VS17DIAK. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- tuntee varhaisen kirkon historian ja teologisen ajattelun päälinjat ja niiden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa
- tietää sekä diakonian että kristillisen kasvatuksen varhaiset historialliset ja teologiset lähtökohdat

Content

- vanhemman ajan kirkon historia ja klassisen uskontulkinnan perusteet
- diakonian ja kristillisen kasvatuksen varhaiset historialliset ja teologiset lähtökohdat

Materials

Kaikille pakollinen lähde:Arffman, K. (2011). Kristinuskon historia (3. p.). Helsinki: Edita.(Tie roomalaisen maailman valtauskonnoksi).Saatavuus Diakin kirjastossa Lisäpainokset 2009- 2013Seuraavista käytetään ainakin jompaakumpaa (aiheesta riippuen)Ensisijaisesti:McGrath, A., Kantola, S., & McGrath, A. E. (2012). Kristillisen uskon perusteet: Johdatus teologiaan (5. laitos [i.e. 3. p.].). Helsinki: Kirjapaja. s. 25-44, 277-355 ja 368-398.Saatavuus Diakin kirjastossaToissijaisesti:Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta: Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita. s. 97-189.Saatavuus Diakin kirjastossaMuu kirjallisuus vaihtelee perehtymisteemasta riippuen, ks. oppimisalustan tehtäväväohje/aihelista. Suhteessa TOTS-tavoitteisiin: pitäisikö olla kaikille pakollista suoritettavaa kirjallisuutta myös suoraan diakonian ja kr. kasvatuksen historiallisiin ja teologisiin lähtökohtiin liittyen?

Teaching methods

Opiskelijasaa kokonaiskuvan kristinuskon synnystä ja varhaisesta muotoutumisesta (juutalaisesta, marginaalisesta Jeesus-liikkeestä Rooman valtakunnan valtauskonnoksi, n. 50-500 jKr.)ymmärtää, miten historiallinen, yhteiskunnallinen ja kulttuurinen konteksti ja niissä tapahtuneet muutokset ovat muovanneet kirkon käytäntöjä ja teologista ajattelua. Näin opiskelija saa välineitä pohtia kristillisen perinteen tulkintaa ja soveltamista myös uusissa konteksteissa.Sisällöllisinä painopisteinä ovat diakonian ja kristillisen kasvatuksen varhaiset lähtökohdat sekä moninaisuuden ja yhtenäisyyden vuorovaikutus varhaiskirkossa.Kirkon oppia tarkastellaan uskontunnustusten synnyn ja sisällön kautta (erityisesti kolminaisuusoppi ja kristologia).Opintojakson aloitus ja tehtävien jako (pakollinen läsnäolo)Johdantoluennot varhaiskirkosta ja sen tutkimuksestaTiimien itsenäinen tiedonhankinta (27 h)Etäjaksolla opiskelijat perehtyvät pienissä 3-4 opiskelijan tiimeissä valitsemaansa aiheeseen suoritettavan kirjallisuuden ja muiden lähteiden avulla. Opettaja ohjaa työskentelyä oppimisalustalla tai ac:llä. Aiheet, kirjallisuus ja tarkemmat ohjeet oppimislustalla.Tiimien esitykset Päätösjaksolla opiskelijat opettavat toisille sen, mitä ovat aiheesta oppineet. Esityksessä on hyvä hyödyntää luovia ja toiminnallisia menetelmiä (esim. draama tai videoklippi). Opettaja voi syventää teeman käsittelyä opetuksellaan. Luennoille osallistuminen on pakollista.Tuotosten viimeistely ja tallentaminen sähköiseksi julkaisuksi (8h)Opiskelijat viimeistelevät tuotoksensa huomioiden saamansa palautteen ja tallettavat sen osaksi koko ryhmän tuottamaa sähköistä julkaisua.Opiskelijat arvioivat omaa työskentelyään ja antavat itselleen perustellun arvosanaehdotuksen huomioiden saamansa palautteen, osasuorituksen tavoitteet ja Diakin yhteiset arviointikriteerit.Opiskelija osallistuu opintojakson päätökseen ja palautteeseen (2 h)Koska osasuoritukseen ei sisälly kirjatenttiä, luennoilla on pakollinen läsnäolo. Poissaolo korvataan perehtymällä luentomateriaaleihin, luentoihin liittyvään kirjallisuuteen ja toisten opiskelijoiden tuotoksiin ja kirjoittamalla näiden pohjalta oppimisalustalle pohtiva blogikirjoitus, joka osoittaa aiheen haltuunoton.

International connections

Suositellaan lukion uskonnon pakollisen kurssin UE 2 kertaamista ellei sitä ole suorittanut tai suorittamisesta on pitkä aika.

Completion alternatives

opo...Kirjatentti yleisessä tentissä (tai lukupäiväkirjana): ks. suoritettava kirjallisuus, luentomateriaalit ja luentoja korvaavat kohdat kirjoista.

Further information

Yliopistolliset teologian perusopinnot (kirkkohistoria ja systemaattinen teologia)

Go back to top of page